De astăzi se poate circula pe întreaga lungime a autostrăzii Sibiu-Orăştie, după ce ultimii 22 de km, aferenţi lotului 3, au fost deschişi traficului cu o întârziere de 1 an şi 7 luni. Sunt, de altfel, singurii 22 de km pe care Guvernul Ponta i-a inaugurat anul acesta, iar premierul Victor Ponta a lăsat această surpriză pentru ultima zi a campaniei electorale. Împreună cu ministrul Transporturilor Ioan Rus, el a inspectat cu autocarul această porţiune de autostradă.
UPDATE 25 noiembrie: Au apărut fisuri pe acest ultim lot al autostrăzii dat în circulaţie, dar conducerea CNADNR ne linişteşte: „Sunt degradări superficiale, constatate şi la alte autostrăzi şi drumuri noi”.
Lucrările la Autostrada Sibiu-Orăştie au început în anul 2011 şi ar fi trebuit să fie gata în aprilie 2013, dar nu au putut fi inaugurate decât loturile 1, 2 şi 4 – şi ele înainte de Crăciun, cu 8 luni întârziere –, deoarece pe lotul 3 s-au produs alunecări de teren pe o porţiune de 6 km în zona localităţii Aciliu.
După mai multe extensii de contract, iată că şi acesta este dat în circulaţie, termenul de finalizare dublându-se faţă de cel prevăzut iniţial.
Autostrada Sibiu-Orăştie are în total 82,07 km şi face parte din Coridorul IV Paneuropean (redenumit Rin-Dunăre). Lucrările au fost cofinanţate (85%) din fonduri europene. Valoarea lucrărilor este de 716 milioane de euro, iar realizarea acestei investiţii va rezolva problemele de trafic din Sebeş, situat la intersecţia a două drumuri europene şi tranzitat zilnic de zeci de mii de vehicule.
De asemenea, între Orăştie şi Deva se poate circula pe autostradă, astfel că maşinile pot merge şnur pe 126 km, de la Sibiu la Deva.
Mai sunt lucrări de executat
Reprezentanţii firmei constructoare i-au explicat ministrului Rus că mai sunt necesare lucrări de consolidare a terenului pe lotul 3, dar că acestea pot fi făcute fără afectarea traficului rutier.
“Autostrada poate fi deschisă şi, în consecinţă, am să rog CNADNR şi Poliţia să ia măsurile necesare şi să dea drumul la circulaţie”, a spus Rus.
El a asigurat că “zonele sensibile (unde s-au produs alunecări de teren – n.r.) vor fi monitorizate 24 de ore din 24 şi vor fi utilaje în cazul în care va fi nevoie să se intervină”.
Plăţi de doar 230 mil euro anul acesta
Anul acesta, CNADNR a făcut plăţi de 230 milioane de euro în primele 9 luni din cele 500 de milioane programate pentru investiţii în infrastructură.
Până la finalul anului ar mai trebui finalizaţi 22,1 km din autostrada Nădlac – Arad (primul lot) şi 6 km din lotul 2 al autostrăzii Timişoara – Lugoj. Cu tot cu ce s-a deschis astăzi sunt 56 de km de autostradă, mai puţin de jumătate faţă de anul trecut, când au fost finalizaţi 116 kilometri.
Pentru 2015 sunt planificaţi la inaugurare numai 17 kilometri noi, deoarece în 2 ani şi jumătate de guvernare Ponta nu s-a început niciunul. Este aşteptată de 3 ani finalizarea ultimilor 6 km ai autostrăzii Bucureşti-Ploieşti şi Centura de Sud a Capitalei.
Ioan Rus promite însă, ca şi antecesorii săi, marea cu sarea: “Până în 2016 se vor finaliza 1.000 de kilometri de autostradă, iar până în 2018 vor fi gata şi două autostrăzi transcarpatice”.
Magda SEVERIN