Ultimii 3,3 km şi 2 noduri rutiere din autostrada A3 Bucureşti – Ploieşti, atribuite pentru 130 mil. lei fără TVA

CNADNR a atribuit astăzi Asocierii Aktor SA – Euro Construct Trading ’98 SRL contractul de proiectare (4 luni) şi execuţie (18 luni şi 48 de luni garanţie) a ultimilor 3,3 km (de conectare cu Capitala) şi a două noduri rutiere din autostrada A3 Bucureşti – Ploieşti, contra sumei de 129.180.727,51 lei, fără TVA.

Urmează perioada contestaţiilor şi semnarea contractului, după 3 ani de la darea în circulaţie a autostrăzii – cu lucrări întârziate 5 ani.

“În data de 19.05.2015 a fost iniţiată procedura de achiziţie publică pentru atribuirea contractului de achiziţie publică care a avut ca obiect Proiectare şi execuţie finalizare Autostrada Bucureşti – Braşov, Secţiunea Bucureşti – Ploieşti, Sector 1, km 0+000 + km 3+325; Nod Centura Bucureşti, km 6+500 şi Nod Moara Vlăsiei, km 19+500prin publicarea în SEAP a Anunţului de participare nr. 159571″, precizează CNADNR.

Lucrări fără sfârşit

După 5 ani de tărăgănare a lucrărilor și 10 acte adiționale, Autostrada București – Ploiești a fost deschisă circulației în vara lui 2012.

Era nefinalizată, astfel că timp de aproape un an s-a circulat cu limită de viteză 100 km/h. În plus, drumurile de acces nu sunt gata nici astăzi iar benzinăriile lipsesc.

Lucrările la autostradă au fost împărţite în două sectoare: Bucureşti-Moara Vlăsiei, executate de consorţiul italian Impressa Pizzarotti/Tirrena Scavi, şi Moara Vlăsiei-Ploieşti, construite de asocierea Spedition UMB/Pa&Co Internaţional/Euroconstruct ’98/Com-Axa.

Spre deosebire de români, italienii s-au mișcat greu iar de cei 6,5 km dinspre București s-au apucat abia după ce autostrada fusese dată circulației. Nu au reușit să construiască decât 3,2 km, și aceia 98%.

Marca Șova, Rus şi Matache

În 2013, fostul ministru delegat al Marilor Proiecte, Dan Şova, promitea ca prioritate conectarea Bucureștiului la această autostradă, dar anunța că are bani doar pentru 2 km din cei 6,5 km, urmând ca în 2014 să construiască și restul acestora. Nu a reușit, deoarece la rectificare bugetară au fost tăiate masiv fondurile de la investițiile în infrastructură – ca, de altfel, în fiecare an din 2012 încoace.

La începutul lui 2014, Șova a devenit ministru al Transporturilor, iar la finele lunii martie, anunța negocieri cu constructorul italian pentru finalizarea lucrării.

„Am cerut să se facă o analiză care erau lucrările care trebuiau făcute în preţul iniţial şi care sunt lucrările suplimentare. Au cerut o sumă mult mai mare, de altfel ne-au şi dat în judecată, Pizzarotti a dat în judecată CNADNR pentru o sumă consistentă, de 80 milioane lei, daca nu mă înşel, e un proces pe rol în acest moment. Nu există niciun fel de rezervă, am spus că dacă în urma negocierilor Pizzarotti înţelege ca în preţul iniţial (…) să rezolve cei 6,5 km este bine, dacă nu, nu este exclus să ajungem la reziliere”, afirma Şova.

La jumătatea lui iunie, cu puțin timp înainte de a demisiona, Șova a anunțat că CNADNR i-a transmis constructorului italian notificarea de reziliere a contractului pentru cei 6,5 km.

În februarie anul acesta am aflat că încă nu fusese trimisă notificarea. Ioan Rus, devenit ministrul Transporturilor în vara lui 2014, a preluat CNADNR de la DPIIS abia în ianuarie 2015. S-a dovedit tot o tactică de amânare a investițiilor, deşi CNADNR promite că anul acesta pune la bătaie 5,5 miliarde de lei.

Licitaţia pentru cei 3,3 km şi două noduri rutiere a fost lansată în 19 mai iar 5 luni mai târziu a fost atribuit contractul. Dacă nu vor fi contestaţii, proiectul tehnic trebuie finalizat în primăvara viitoare iar lucrările – peste un an şi jumătate, adică la sfârşitul lui 2017.

Astfel, construirea Autostrăzii Bucureşti – Ploieşti (62 km) va fi gata după 10 ani.

Magda SEVERIN

Foto: Arhivă, Marius Popovici

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.