O nouă tragedie cu victime multiple s-a produs pe şosea: un microbuz românesc a fost spulberat de un TIR bulgăresc, vineri dimineaţă, la ora 5.40, pe autostrada M5, la aproximativ 25 km sud-vest de Budapesta, în urma impactului pierzându-şi viaţa 3 persoane şi 18 fiind rănite. Microbuzul avea 20 de locuri plus unul al şoferului, plecase din Galaţi şi desfăşura o cursă ocazională, cu 19 pasageri şi 2 şoferi, având la bord români ce se reîntorceau la muncă în Italia, la Milano, după ce îşi petrecuseră vacanţa în ţară.
UPDATE ora 20.10: Aeronava militară va aduce în ţară, vineri noaptea, 11 dintre răniţi, ceilalţi 7 fiind în stare mult prea gravă pentru a putea fi transportaţi. Printre aceştia din urmă se numără şi 2 cpoii, de 8 şi 10 ani, care au rupturi de splină şi de ficat (deşi iniţial, purtătorul de cuvânt al MAE spunea că au suferit răni uşoare).
Unul dintre răniţi a fost operat de 3 ori. Raed Arafat le-a mulţumit medicilor maghiari pentru intervenţia promptă şi de calitate în salvarea vieţilor românilor. Răniţii repatriaţi vor fi internaţi la spitalele Bagdasar-Arseni, Universitar şi Floreasca.
Cei 3 morţi vor fi aduşi în ţară pe cale terestră, după ce autopsiile au fost efectuate în Ungaria.
Cel mai probabil, şoferul TIR-ului a adormit la volan, deoarece a intrat în plin în coloana de maşini ce incetinise şi se afla pe cele 3 benzi ale autostrăzii, pe sensul respectiv. Au fost spulberate în total 3 microbuze, 5 autoturisme şi un camion. Din nefericire pentru români, microbuzul în care se aflau a fost primul lovit, fiind luat în plin şi, cel mai probabil, persoanele decedate se aflau pe locurile din spate.
Sorin Amărinei, administratorul firmei de transport TegalTrans SRL, a declarat prin telefon la Antena 3 că microbuzul este acum o grămadă de fiare. “Era un Mercedes din 2008, în cea mai bună stare, cu reviziile la zi. Oprise şi el în coloană, în timp ce se apropia de Budapesta, la vreo 20 de km. Microbuzul rula pe banda 1, cu viteză redusă şi cu avariile aprinse, iar după ce a oprit, în câteva secunde a fost lovit din spate de un mastodont de câteva zeci de tone, care probabil că a venit cu viteza maximă, deoarece nu există urme de frânare. În urma impactului foarte puternic, din păcate au decedat 3 persoane din microbuz, iar ceilalţi pasageri şi şoferii sunt internaţi în spital. Noi ţinem legătura cu şoferii. Cel aflat la volan are probleme la un picior, nu se ştie încă dacă este fractură”, a precizat Amărinei.
Administratorul firmei de transport a arătat că şoferul microbuzului avea experienţă de 10 ani – ca, de altfel, toate cele 60 de maşini pe care le deţine firma. Răspunzând întrebării moderatorului Antenei 3, Amarinei a explicat, totodată, că microbuzele sunt limitate din fabricaţie la 100 sau 90 km/h, astfel că viteza nu poate constitui, în general, o problemă la aceste mijloace de transport pentru pasageri.
El a adăugat că a primit sprijin din partea Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR), iar “dl Siegfried Mayer (secretarul general al CNR, n.r.) deja ne ajută, inclusiv cu traducerea, deoarece dumnealui vorbeşte ungureşte”.
“Singura explicaţie este că şoferul TIR-ului a adormit la volan”
“Nu pot să-l numesc decât ghinion. Singura explicaţie este că şoferul TIR-ului a adormit la volan, deoarece era drum drept, vizibilitate bună”, a mai spus Sorin Amarinei.
Aceeaşi opinie împărtăşeşte şi Augustin Hagiu, consultant în transporturi: “Cel mai probabil şoferul şoferul TIR-ului a adormit. De ce se întâmplă accidente în Ungaria? Probabil că acolo este o zonă cu viteză prea mare faţă de ce oferă infrastructura sau faţă de modul în care conducătorii auto utilizează infrastructura, faţă de conduita lor”, a declarat el, tot la Antena 3.
Pe de altă parte, el a explicat că pe această autostradă se creează frecvent “dopuri”, din cauză că traficul rutier “vine şi se înţeapă în inelul de centură al Budapestei care este foarte aglomerat, fiind zonă de trafic internaţional, trafic naţional şi trafic comercial”. “Probabil de aceea se întâmplă accidente frecvent acolo”, a precizat Hagiu.
El a mai declarat că “există asigurare pentru călători şi pentru bagaje”, iar “o altă maşină va merge spre acea zonă, dar nu va fi de folos, pentru că răniţii nu îşi vor putea continua călătoria, deocamdată”. “Am implicat şi avocat, şi vorbitor de limbă română, astfel încât totul să fie în regulă. Ambasada îşi are rolul ei şi trebuie să-şi facă treaba, adică să anunţe familiile victimelor”, a adăugat el.
“O adevărată bombă, un distrugător”
Ion Lixandru, şi el consultant în transporturi, a oferit detalii despre cât de puternic a putut fi impactul: “Era un camion de 16 m lungime, are 400 cp, încarcă până la 20 de tone şi, plus cele 15 ale lui, la o viteză de 90 km/h, devine o adevărată bombă, un distrugător”, a explicat el.
Autorităţile ungare s-au mobilizat rapid, intervenind cu echipe de salvare, care i-au transportat cu ambulanţele pe cei 18 răniţi sunt în stare gravă, la 5 spitale din Budapesta şi din jurul Capitalei Ungariei.
Brânduşa Predescu, purtătorul de cuvânt al MAE a precizat că printre cei 18 rănăţi se află şi 2 copii minori, dar care au răni uşoare: “Acest minibus românesc nu are absolut nicio vină, el fiind primul lovit de TIR-ul bulgăresc în coloana de maşini. Ambasada din Budapesta s-a autosesizat şi imediat s-a deplasat la locul accidentului”. Despre persoanele decedate, reprezentanta MAE a arătat că este vorba despre 2 bărbaţi şi o femeie, iar aparţinătorii legali au fost deja anunţaţi.
Ministrul Transporturilor: Firma de transport nu are nicio vină
Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, arată că firma de transport din Galaţi a fost controlată de reprezentanţii ARR, care au mers la sediul acesteia şi au constatat că transportul de persoane fusese anunţat şi nu au găsit nereguli.
“Am aflat astăzi de dimineaţă despre situaţie. Autoritatea Rutieră Română (ARR) a făcut deja verificarea cu privire la licenţa microbuzului. Avea licenţă în regulă, a fost controlată. Erau şoferi atestaţi. Din punctul de vedere al ARR şi al documentelor, totul era în regulă şi au putut să ne raporteze acest lucru”, a spus Mănescu.
Într-u comunicat transmis ulterior redacţiei de Ministerul Transporturilor se precizează: “Conform datelor transmise de către ARR, accidentul s-a produs pe autostrada M5 pe sensul de deplasare spre Budapesta la ora 04.40 ora României. Operatorul de transport implicat în accident este TegalTrans SRL din Galaţi, care deţinea licenţa comunitară de transport persoane din anul 2011. Cursa care se efectua era de tip ocazional, raportată la ARR, pe ruta Galaţi – Arad cu plecare din Galaţi la ora 9.00, având în acest sens document de control. Autovehiculul cu care se efectua cursa este GL-99-TGL, vehicul pentru care firma TegalTrans SRL deţinea Copie Conformă a licenţei comunitare, valabilă din data de 09 martie 2013. Autobuzul are capacitatea de 21 de locuri, an fabricaţie 2008, cu clasificare categoria III. Cursa era efectuată, conform raportării operatorului de transport, de doi conducători auto, respectiv Pintilie Marius şi Huruianu Vasile, ambii conducători auto deţinând certificate profesionale de transport persoane. Pintilie Vasile are vârsta de 29 ani, iar Huruianu Vasile are vârsta de 45 de ani”.
Raed Arafat va decola cu o aeronavă Spartan să aducă răniţii în ţară
O aeronava militară dotată cu toate dotările medicale, în care se va afla Raed Arafat însoţit de o echipă medicală, va fi gata de decolare în jurul orei 13.30, a anunţat ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu, precizând că 6 răniţi sunt în stare gravă.
De altfel, anunţul a fost făcut cu puţin înainte de premierul Victor Ponta, care a precizat că Ambasada din Ungaria va face toate demersurile pentru a înştiinţa familiile victimelor.
“Suntem în legătură cu consulatul nostru, dl prim-ministru a dispus plecarea de aici a unui avion Spartan, dotat cu tot ce trebuie pentru a-i putea aduce în ţară pe răniţii transportabili. Putem să-i aducem pe toţi cei 18 răniţi, dacă starea lor de sănătate le permite”, a arătat şi subsecretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, Raed Arafat.
Ministerul Afacerilor Externe arată că “Ambasada României a întreprins de îndată demersuri pe lângă autorităţile statului de reşedinţă pentru a obţine informaţii cu privire la accident”, iar “consulul României la Budapesta şi ataşatul de Interne se află în acest moment la locul accidentului, beneficiind de sprijinul autorităţilor ungare”.
“Ambasada României la Budapesta este pregătită să acorde asistenţă şi protecţie consulară în limita competenţelor legale”, precizează MAE.
Un carambol aproape tras la indigo a avut loc în 19 august în Bulgaria, când un şofer – de data aceasta român – aflat la volanul unui camion-cisternă şi suspectat de poliţişti că a adormit la volan a lovit cu viteză 3 camioane şi 4 autoturisme ce încetiniseră într-o coloană, provocând moartea a 2 persoane şi rănirea a altor 5.
Magda SEVERIN