UNTRR: ASF confirmă că sistemul Bonus/Malus nu funcționează

raportul-millimanÎntr-o scrisoare deschisă trimisă prim-ministrului Dacian Cioloș, ministrului Finanțelor, Anca Dragu, și președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, UNTRR precizează că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) confirmă că sistemul Bonus/Malus nu funcționează.

“Piata RCA este in derapaj necontrolat oficial. Va solicitam sa inghetati tarifele RCA 6 luni, timp in care trebuie luate masuri de reglementare corespunzatoare”.

Redăm integral conținutul scrisorii:

Stimate Domnule Prim Ministru,
Stimata Doamna Ministru,
Stimate Domnule Presedinte al Consiliului Concurentei,

Va rog sa vedeti alaturat confirmarea ASF in raportul inaintat catre Parlament, prin care confirma ca firme cu autovehicule aflate in clase de MALUS 1-8 au tarife RCA de 5000-8000 lei fata de firme cu autovehicule aflate in clase de BONUS 1- 10 care au tarife de 16.000 – 20.000 lei.

Este o confirmare a incapacitatii administrative a ASF de a-si exercita rolul de autoritate de supraveghere, piata fiind astazi complet distorsionata.
Fata de aceasta situatie va solicitam limitarea tarifelor RCA pe 6 luni cu efect imediat.

Guvernul poate limita tarifele RCA conform Legii Concurenței 21/1996, modificatã și completatã în 2016, iar Consiliul Concurentei investigheazã de 2 ani piața asigurãrilor din România împotriva unor practici neconcurențiale, practici care au fost dovedite în raportul Milliman întocmit la cererea ASF și trimis cãtre Parlament.

Patronatele au trimis observatii asupra proiectului de lege initiat de Parlamentul Romaniei, si nu au trimis inca propuneri asupra proiectului de ordonanta de urgenta initiat de Guvernul Romaniei prin intermediul Ministerului Finantelor, desi MF afirma ca s-a consultat cu transportatorii.

Nici ordonanta de urgenta si nici legea nu rezolva problema reducerii tarifelor RCA pe termen scurt!!!!

Un exemplu de polițã RCA din partea unui firme de transport aratã cum tarifele asigurãtorilor (tuturor asiguratorilor care ofera RCA in Romania) au crescut în numai un an cu peste 150% (polița actualã a companiei și oferta RCA le puteți gãsi atasat) . Se poate observa cum în august 2015, compania a plãtit o primã de asigurare de 7.251,6 lei, tarif aferent clasei B2 la acel moment, ceea ce înseamnã cã dacã autovehiculul ar fi fost încadrat în clasa B0 ar fi achitat o primã de asigurare de 8.057,33 lei (la clasa B2 existã o reducere a primei de 10% fațã de clasa B0).
În iulie 2016, compania a primit o ofertã de reînnoire în luna august a poliței aferentã clasei B4, în valoare de 16.958,36 lei ceea ce indicã faptul cã autovehiculul nu a fost implicat în niciun accident rutier în ultimul an, iar reducerea fațã de clasa B0 este de 18%.
Însã în loc sa primeascã un tarif mai mic cu 18%, de 6.607 lei fațã de suma de referințã la care a fost încheiat contractul de asigurare, în care firma de transport nu a produs nicio cheltuialã firmei de asigurãri, transportatorul primește cea mai bunã ofertã 16.958,36 lei!!!! Toate celelalte oferte fiind peste aceastã valoare!

Astfel, ASF acceptã, și asigurãtorii schimbã valoarea de referințã B0 și totul se raporteazã la o primã pentru B0 de 20.680,92 lei (4.575 euro), ceea ce indicã o creștere de peste 150% în numai un an.

Transportatorul plãtește 16.958 lei în loc de 6.607 lei pentru bonus 4!

ASF și firmele de asigurãri prejudiciazã transportatorul cu 10.351 de lei anual !!!!!

Amintim cã aceeași practicã a fost folositã de ASF și asigurãtori cand au acordat B2 acestui transportator și nu au ajustat cu 10% din valoarea inițialã a B0 și au oferit aceastã reducere dintr-o nouã valoare umflatã în mod artificial de asigurãtori și ASF ca fiind B0, deși firma de transport nu a creat daune.

Ce alt motiv mai bun vrea Consiliul Concurenței pentru a aviza înghețarea imediatã a tarifelor RCA?

Patronatele din transporturile rutiere considerã cã tarifele RCA ar trebui înghețate timp de 6 luni la valorile din raportul Milliman, (vezi adresa patronatelor din 3 august 2016 inaintata ca mai jos, urmând ca Parlamentul și Guvernul sã aibã la dispoziție aceastã perioadã pentru a adopta un act normativ referitor la RCA:

· 1.050 lei/an – turisme persoane juridice

· 1.108 lei/an – autoutilitarã pânã la 3.500 kg

· 1.633 lei/an – autoutilitarã între 3.500 kg și 7.500 kg

· 3.610 lei/an – autoutilitarã între 7.500 kg și 16.000 kg

· 4.907 lei/an – autoutilitare peste 16.000 kg

· 2.129 lei/an – autobuze transport persoane

Fãrã un tarif RCA înghețat la valori clare nu se va întâmpla nimic.

În România astãzi la RCA, bonus egal amendare, iar malus egal exterminare.

În 2012 un RCA pentru un camion costa 300 de euro, în 2013 polița a ajuns sã valoreze 700 de euro, iar tarifele au crescut la 1.000 de euro în 2014, la 3.500 euro la final de 2015 și, în pofida sesizãrilor și dialogului cu autoritãți și asigurãtori, asigurarea RCA pentru camioane a ajuns sã coste peste 5.000 euro la clasa B0 dupã iulie 2016.

Având în vedere cã piața asigurãrilor a crescut semnificativ, solicitãm parlamentului RE-înființarea unei autoritãți dedicate asigurãrilor – CONSILIUL DE SUPRAVEGHERE A ASIGURÃRILOR având în vedere cã asigurãrile nu sunt tratate cu atenția cuvenitã de ASF!!!!

Solicitãm Guvernului sã intervinã pentru înghețarea tarifelor RCA și sã nu mai sprijine punctual grupuri de interese care pentru profitul propriu sacrificã dezvoltarea economicã a României.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.