UNTRR îşi exprimă îngrijorarea cu privire la închiderea traficului pe podul de la Agigea de pe DN39, măsură anunţată a fi instituită începând cu data de 1 octombrie 2013, şi solicită tuturor autorităţilor responsabile să adopte toate măsurile necesare în vederea reducerii consecinţelor negative asupra transportatorilor rutieri pe care le determină o asemenea hotărâre. Totodată, UNTRR contestă nerespectarea termenelor de finalizare a reparaţiilor la Centura Caransebeş, întrebând, retoric: „Cine suportă costurile de operare suplimentare generate transportatorilor pentru folosirea rutelor ocolitoare?”.
Redăm integral comunicatul remis de UNTRR redacţiei:
„Având în vedere situaţia deplorabilă care descrie procesul de reabilitare a drumurilor naţionale şi întârzierea revoltătoare a rezultatelor prevăzute la începutul proiectelor, şi ţinând cont de repercusiunile grave generate în sectorul transportului rutier, UNTRR cere cu insistenţă responsabilizarea tuturor factorilor implicaţi.
Conform CNADNR la 25 iulie 2012 s-a restricţionat circulaţia pe DN39 la poziţia kilometrică 8+988 pentru autovehiculele cu masa totală maximă autorizată mai mare de 5 tone pentru executări de mentenanţă la Podul de la Agigea.
Ulterior, au urmat o serie de limitări ale fluxului de circulaţie care s-au extins pana în ziua de astăzi. Având în vedere că se lucrează de mai mult de un an pentru mentenanţa podului, închiderea accesului în perioada urmatoare pe motiv că se va prabuşi, este imposibil de acceptat.
Trebuie să se aibă în vedere că din cauza acestor restricţionări, toţi operatorii de transport, în special cei de transport agabaritic au plătit taxe de 4 ori mai mari pe drumurile judeţene decât pe drumurile naţionale.
O altă situaţie intrigantă este cea de la Caransebeş, participanţii la trafic având accesul interzis în perioada 17 aprilie – 1 iulie, prelungindu-se ulterior pâna la data de 30 septembrie 2013. S-a închis circulaţia rutieră pe traseul Variantei Ocolitoare a Municipiului Caransebeş km 0+320 – 9+158, în vederea executării lucrărilor de reparaţii la pod km 7+374. Termenul de finalizare se apropie cu paşi repezi, însă reparaţiile par să stagneze.
Cât se preconizează că va mai dura şi această restricţie? Cine plăteşte costurile generate transportatorilor şi tuturor agenţilor economici? Nimeni nu pare să aibă un răspuns! În sens invers însă, nu există toleranţă sau înţelegere, transportatorii fiind sancţionaţi imediat.
UNTRR solicită interzicerea aplicării oricărui tip de taxe de tranzit în lipsa unor centuri ocolitoare deschise circulaţiei publice, precum şi responsabilizarea contractorilor CNADNR în vederea unor despăgubiri pentru nerespectarea termenelor, toate costurile adiacente urmând să fie suportate de aceştia în cazul în care nu livrează calitatea contractată la momentul prevăzut.
Sperând că se va analiza punctul de vedere al transportatorilor pentru toate situaţiile descrise mai sus, UNTRR propune aprobarea de urgenţă a Ordonanţei 43/1997 referitoare la regimul juridic al drumurilor cu modificările agreate în Comisia de Industrii a Parlamentului României, astfel încât localităţile să fie racordate la drumuri şi nu invers”.
* * *
UNTRR – Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apară interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 de membri – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane. (M.S.)
Foto: Confederaţia Naţională Rutieră (CNR)