Piaţa auto s-a contractat în primul semestru cu 18,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 34.978 de autoturisme şi vehicule comerciale noi vândute, cu un ritm de scădere mai accelerat la autoturisme, de 19,4%, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Astfel, în primele 6 luni au fost vândute 28.964 de autoturisme noi, dar au fost importate 102.000 unităţi rulate, reprezentând o creştere de 38% faţă de 2012 la acest capitol. Acestora li se adaugă aproximativ 21.500 la vehicule comerciale second-hand, cu 6% mai multe decât anul trecut. “Din aceste cifre rezultă că la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România au fost aduse alte 4,1 rulate”, precizează APIA.
“În continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (75% din total în iunie). Astfel, pe fondul demarării târzii a Programului «Rabla», dar şi a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la 6 luni doar 19% din total (în creştere totuşi faţă de primele 5 luni, când acest procent era de 15%). Pentru comparaţie, în primul trimestru din 2012 (după 3 luni de funcţionare a Programului «Rabla») acest raport era de 31% persoane fizice şi 69% persoane juridice”, arată APIA, într-un comunicat.
Topul pe mărci este format din Dacia, cu 8.494 unităţi vândute (29,3% din total), Volkswagen (3.450 unităţi / 11,9%), Skoda (2.347 unităţi / 8,1%), Renault (1.754 unităţi / 6,1%), Ford (1.622 unităţi / 5,6%) şi Hyundai (1.361 unităţi / 4,7%).
Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf.
Doar clasa monovolum, pe plus
“Analizând segmentarea pe clase, remarcăm că după 6 luni doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 18% şi 44%. Modificarea Codului Fiscal prin care a fost limitată deductibilitatea amortizării se dovedeşte a fi un factor suplimentar de scădere pentru autoturismele din clasele superioare (D, E, F), acestea înregistrând scăderi peste media pieţei (31% – 44%)”, conform comunicatului.
Ponderea livrărilor de maşini cu motoare diesel a continuat să urce, ajungând la 56,4%, faţă de 50,2% în aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru cinci din primele zece mărci, motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări.
Producţia a scăzut în iunie cu 13,4% faţă de luna precedentă, astfel că pe primul semestru creşterea faţă de 2012 a fost de 36,6%, la 224.773 unităţi, cifră datorată în exclusivitate producţiei de autoturisme, care a înregistrat un avans de 44,7% (volum total 224.759 unităţi).
Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (63.735 unităţi), urmată de Dacia Sandero (62.957 unităţi), Dacia Logan (54.227 unităţi) şi Ford B-MAX (43.464 unităţi).
Şi la exporturi s-a înregistrat o majorare semnificativă, de 23,3%, la un volum total de 188.744 unităţi. Creşterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 30,2%.
Cel mai exportat model în luna iunie a fost Dacia Sandero (10.882 unităţi), urmat de Duster (9.377 unităţi) şi B-MAX (7.003 unităţi). Pe ansamblul celor şase luni pe primul loc este Duster (64.236), urmat de Sandero (60.446) şi Ford B-MAX (43.312).
Vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale noi s-au redus anul trecut cu 20,9%, la 87.505 de unităţi, una dintre cele mai mari scăderi din UE. Pentru anul în curs APIA speră la un avans de 5%. (M.S.)
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU