Ocazie istorică pentru actualul ministru de finanțe și ministru interimar al transporturilor și infrastructurii de a rezolva problema impozitării retroactive a diurnei în sectorul transporturilor rutiere – se arată într-un comunicat UNTRR.
„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR – solicită ministrului finanțelor, Dan Vîlceanu, care de curând a fost numit și ministru interimar la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, să folosească conjunctura istorică actuală și să închidă subiectul reîncadrării diurnei ca venit salarial prin adoptarea unei amnistii fiscale.
UNTRR mai solicită Ministerului Finanțelor și Ministerului Transporturilor și Infrastructurii demararea urgentă a discuțiilor cu industria de transport rutier cu privire la modul de transpunere în legislația românească a directivei detașării începând cu luna februarie 2022.
Reamintim că în spațiul public a circulat un proiect de lege pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea și completarea Legii nr.16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale.
Proiectul de lege menținea prevederile care au generat incertitudine juridică în sectorul transporturilor rutiere, respectiv prevederile conform cărora indemnizația specifică detașării transnaționale poate fi reîncadrată din punct de vedere fiscal de către organul fiscal, ca venit asimilat salariilor pentru care se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, numai ca urmare a constatărilor Inspecției Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, cu privire la nerespectarea dispozițiilor legale aplicabile în domeniul detașării transnaționale.
Totodată, în expunerea de motive cu privire la legislația europeană aplicabilă situațiilor de detașare, nu erau prevăzute și noile prevederi ale Directivei 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE și la Directiva 2014/67/UE privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier.
Industria de transport rutier din România nu poate fi taxată de 2 ori – o dată pentru amnistie și o dată pentru directiva detașării. Sectorul transporturilor rutiere va fi profund afectat de eventuala aplicare a prevederii întoarcerii acasă a camionului la 8 săptămâni începând cu februarie 2022, măsura care afectează industria tocmai pentru că România nu produce și nu exportă suficient în UE.
Transportul rutier este unul dintre cele mai competitive și mai importante sectoare economice ale României, doar în ultimii 4 ani având o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro. Transportul rutier generează circa 5% din PIB al României și angajează peste 350.000 de persoane.”
Comunicat UNTRR