O porţiune de 200-300 de metri de la km 60 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu – deschisă în campania pentru prezidenţialele din noiembrie 2014 – va fi demolată şi refăcută complet pe cheltuiala antreprenorului, din cauza unor probleme la fundaţie generate de infiltraţii.
CNADNR estimează că lucrările vor fi gata în decembrie.
Concluzia apare într-un raport al Companiei de Autostrăzi, în care specialiştii Direcţiei Calitate solicită demolarea şi refacerea unei secţiuni din Autostrada Sibiu-Orăştie.
UPDATE: CNADNR face câteva precizări într-un comunicat remis redacţiei, pe care îl redăm integral:
“În noiembrie 2014, printr-un comunicat de presă, CNADNR SA a informat opinia publică despre deschiderea traficului rutier pe autostrada Orăştie – Sibiu, în condiţii de siguranţă a circulaţiei. La acel moment CNADNR SA a subliniat faptul că nu s-a făcut recepţia lucrărilor. Din acelaşi motiv, al perspectivei siguranţei circulaţiei, CNADNR SA nu a făcut recepţia lucrării.
La data de 26.11.2014, CNADNR SA a remis următorul comunicat de presă:
„Precizăm că recepţia lucrărilor nu a fost efectuată şi reamintim că traficul rutier pe tronsonul de autostradă Orăştie – Sibiu Lot 3 a fost deschis în data de 14.11.2014. Astfel, recepţia lucrărilor pentru acest lot al Autostrăzii Orăştie – Sibiu va fi efectuată doar atunci când Antreprenorul va remedia toate degradările superficiale apărute pe acest sector de drum”.
În privinţa apariţiei unor fisuri la poziţia km 60+660 Calea 1 de pe Autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3, km 43+855 – km 65+965, menţionăm că investigaţiile au arătat că fisurile sunt de natură superficială şi nu afectează stabilitatea corpului autostrăzii şi siguranţa traficului rutier.
Referitor la remedierea defectelor apărute atât în perioada de execuţie a lucrărilor, cât şi în perioada de garanţie (4 ani), precizăm că responsabilitatea revine în totalitate Antreprenorului conform prevederilor contractului “Proiectare şi Execuţie Autostrada Orăştie – Sibiu, lot 3, km 43+855 – km 65+965”. În acest sens, menţionăm că lucrările de remediere vor fi executate pe riscul şi cheltuiala Antreprenorului, fără costuri suplimentare pentru CNADNR SA.
În prezent se investighează cauzele care au determinat producerea acestor fisuri în vederea stabilirii măsurilor de remediere necesare. Antreprenorul şi Consultantul aplică un program permanent de monitorizare zilnică, urmărind astfel evoluţia acestui fenomen în vederea remedierii defectelor constatate.
- După cum se poate observa, încă de la apariția fisurii, compania a informat opinia publică despre necesitatea de a investiga cauzele apariției acesteia;
- Numai în ultima perioadă, CNADNR SA a solicitat, pe baza rapoartelor reprezentanţilor companiei, încă trei expertize de specialitate independente. Concluzia la care s-a ajuns confirmă nerespectarea proiectului tehnic aprobat și greșeli de execuție;
- Astfel, Antreprenorului (Salini Impregilo) i s-a impus de către CNADNR SA să refacă cei 200 – 300 m ai corpului de autostradă unde au apărut degradările prin demolarea acestuia și refacerea corespunzătoare, în conformitate cu proiectul tehnic aprobat.
„Decizia demolării a fost luată pentru a identifica exact cauza apriției fisurii, mai ales având în vedere că Antreprenorul a avut și calitatea de Proiectant în cadrul Contractului de lucrări. Lucrarea este încă în garanție și, astfel, valoarea de remediere a defectelor va fi suportată în totalitate de către Antreprenor. În ultima vreme, acest proiect atât de discutat a generat apariția în spaţiul public a numeroase idei, observații, comentarii și chiar acuze, toate îndreptăţite în mare parte, pentru că este vorba despre un proiect important, este vorba despre siguranţa cetăţeanului. Este un proiect început încă din 2011/2012. De-a lungul timpului am cerut respectarea acestuia conform contractului. Asumarea realizării proiectului este însa a Antreprenorului. CNADNR, Beneficiar, a urmărit şi a sesizat de câte ori a fost nevoie apariţia unor eventuale erori. Chiar şi în acest moment, noi, CNADNR, am ajuns până în punctul de a cere chiar demolarea unei porţiuni pentru a fi siguri că proiectul se va finaliza în condiţii de maximă siguranţă. Sunt conştient de presiunea care există. Dar rezolvarea situaţiei actuale nu se poate face decât printr-o decizie drastică, potrivit standardelor de calitate şi siguranţă. Chiar dacă în timp au fost acumulate mai multe tensiuni, chiar dacă am vrea ca peste noapte să rezolvăm această problemă, CNADNR, în toate acţiunile pe care le desfăşoară în acest proiect, trebuie să respecte atât prevederile contractuale cât şi legislaţia în vigoare”, a declarat Narcis Neaga, Directorul General al CNADNR SA”.
Fisuri la 2 săptămâni de la deschiderea circulaţiei
Fisuri apăruseră pe autostradă după doar două săptămâni de la deschiderea circulaţiei pe acest lot – întârziat aproape 2 ani de alunecările de teren. CNADNR ne asigura însă la acea dată că „în cazuistica de specialitate astfel de degradări superficiale s-au constatat în exploatarea şi a altor autostrăzi şi drumuri noi”.
Anul acesta gluma s-a îngroşat, astfel că CNADNR a închis în 7 septembrie traficul rutier între Nodul rutier Sălişte (km 270+020) – Nodul rutier Cunţa (km 292+455), timp de o lună şi jumătate, „în funcţie şi de condiţiile meteorologice”.
Câteva zile mai târziu, şeful CNADNR, Narcis Neaga, susţinea că defecţiunile au apărut “din cauza execuţiei necorespunzătoare, nu a alunecărilor de teren”.
Termenul scadent se apropie iar lucrările sunt departe de a se fi încheiat.
Inspectorii de calitate au făcut un control pe teren în 22 septembrie şi au stabilit că “există abateri grave privind respectarea proiectului”.
Concret, fundaţia autostrăzii nu a fost executată corect şi cu materialele prevăzute în proiect, iar în zona km 60+600 există infiltraţii de apă la o adâncime de 8-10 metri.
“Ca urmare, solicităm extinderea investigaţiilor din corpul autostrăzii pe o lungime corespunzătoare în stânga şi în dreapta zonei de la kilometrul 60+600 metri, până la eliminarea din fundaţie a argilei contractile şi realizarea corpului autostrăzii pe o fundaţie sănătoasă”, se concluzionează în raport.
Potrivit CNADNR, demolarea şi refacerea autostrăzii vor avea loc “pe o lungime de aproximativ 200 de metri”, pe cheltuiala antreprenorului, lucrările urmând a fi finalizate în decembrie.
În caz contrar se pierde finanţarea europeană acordată pentru acest lot de 22 km, dintre care 6 au fost afectaţi încă de la început de alunecări de teren. Contractul pentru acest lot, în valoare de 182,9 milioane de euro, a fost semnat în luna mai 2011, cu puţin înaintea celor pentru loturile 1, 2 şi 4 (iunie 2011).
Primele 3 loturi ale autostrăzii Orăştie – Sibiu (lotul 1, 2 şi 4) au fost inaugurate de premierul Victor Ponta şi primarul de atunci al Sibiului, Klaus Iohannis, în 19 decembrie 2013, cu o întârziere de 8 luni. Lotul 3 a fost deschis circulaţiei, fără a fi inaugurat, în 14 noiembrie 2014.
Autostrada Sibiu-Orăştie are în total 82,07 km şi face parte din Coridorul IV Paneuropean (redenumit Rin-Dunăre). Valoarea investiţiei este de 716 milioane de euro iar lucrările au fost cofinanţate (85%) din fonduri europene. Dacă lotul 3 nu va fi gata până la sfârşitul anului, toţi aceşti bani vor trebui returnaţi Comisiei Europene de către statul român.
Magda SEVERIN
Foto: Arhivă, autor Marius Popovici