Soferii bine pregatiti, monitorizarea permanenta a consumului si o flota pusa la punct in ceea ce priveste partea tehnica sunt principalele aspecte care asigura un consum redus de carburant. Insa optim inseamna mai mult. Am discutat despre strategia corecta de achizitionare si utilizare a unui camion cu Alexandru Santamarian, Commercial Trucks Manager Volvo Trucks.
Ziua Cargo: La ce elemente trebuie sa fim atenti pentru a ne asigura ca achizitionam camionul potrivit?
Alexandru Santamarian: Produsul trebuie sa fie configurat si comandat pentru tipul de transport pe care il realizeaza transportatorul. Astazi, performantele unui camion de generatie noua, EURO VI, si consumul redus de carburant pe care il ofera reprezinta aspecte care fac ca autovehiculele noi sa fie mult mai rentabile in conditiile in care media rulajului unei firme de transport international este de 150.000 km/an. In plus, taxele de drum pentru camioanele vechi sunt mai mari. Apoi, trebuie avut in vedere ca o configurare corecta a camionului este absolut esentiala – motor, transmisie, cabina, raport in punte… Toate influenteaza performantele autovehiculului. Daca am, de exemplu, un raport gresit in punte, consumul si performantele dinamice ale camionului vor incepe sa fie un handicap. Un transportator care are curse cu predilectie pe un relief muntos/deluros are nevoie de alta configuratie atat ca putere motor, cat si ca raport in punte, decat unul care merge pe un relief preponderent plat. Un motor mai puternic nu inseamna neaparat un consum de combustibil mai mare, dar cu siguranta performantele dinamice ale camionului vor fi superioare. In general, gama de puteri pe care o achizitioneaza majoritatea transportatorilor este undeva la 450 CP, +/-10 CP. Cu 20-25 de ani in urma, puterea medie era undeva la 380 CP. In mod evident, tendinta este crescatoare si trebuie sa ai in vedere care va fi valoarea de revanzare a vehiculului la finalul perioadei de exploatare si cat de cautat va fi respectivul model in piata de second-hand. Un transportator care stie cu precizie ca va utiliza autovehiculul pentru marfuri de volum, pe trasee putin solicitante, este recomandat sa aleaga un motor cu o putere mai mica, sa spunem 420 CP, pentru ca nu are nevoie de mai mult, performantele vor fi foarte bune, iar efortul investitional este mai mic. Pe de alta parte, un asemenea produs nu este la fel de versatil, iar valoarea de revanzare poate fi mai mica. De aceea, amanuntele trebuie cantarite cu grija. In Europa de Vest, in general, transportatorii nu tin un camion mai mult de 3-4 ani.
Transportatorii sunt pregatiti din punct de vedere al cunostintelor tehnice pentru a alege configuratia optima?
Clientii (companiile de transport) au devenit mult mai pregatiti si solicitanti in momentul achizitiei de camioane noi. Piata s-a reasezat dupa criza financiara, iar astazi nu cumpara nimeni camioane daca nu stie exact ce face cu ele.
Cat de importante sunt contractele de service in ecuatia succesului pentru activitatea de transport?
Daca vreau sa imi transpun costurile neprevazute in decursul a 4 ani in costuri fixe, fara surprize, sa stiu exact cat platesc pe luna, mai putin ce tine de operarea camionului (sofer, motorina, taxe de drum), atunci se pot dezvolta solutii de finantare in care rata lunara sa acopere restul de costuri: intretinere, reparatii, asigurari etc. Sunt firme care, de la achizitia camionului, stiu ca nu il vor tine mai mult de 4-5 ani si aleg sa incheie un contract de service. Este alegerea fireasca sa se concentreze pe activitatea de transport, nu sa isi repare camionul in curte. Astfel, pot beneficia de clauza de disponibilitate de 100% a camionului (valabila in cazul contractelor GOLD). La ora actuala, aproximativ 25-30% dintre transportatorii care cumpara camioane noi incheie si contracte de service la momentul achizitiei. Depinde si de cat timp si resurse esti dispus sa aloci, ca transportator, in alte zone, cum ar fi cea de intretinere a flotei.
Soferii joaca, de asemenea, un rol important atunci cand vine vorba de consum.
Problema soferilor este una generala in Europa. Ca sa ii tii, trebuie sa le oferi conditii avantajoase, cu care sa ii atragi, iar una dintre ele este si camionul. Este evident ca un model nou ofera alte conditii de viata, fata de unul de acum 5-6 ani. Insa, oricat de multa experienta ar avea soferul si oricat de buna ar fi tehnologia camionului, fara un driver training adecvat, se poate ajunge la o exploatare necorespunzatoare si, implicit, costuri mai mari pentru respectiva companie. De altfel, pe acest aspect o sa punem accent si mai mare in viitor, chiar si inainte de livrare. Pentru acest lucru avem nevoie de disponibilitatea clientilor nostri astfel incat de a doua zi de cand este livrat camionul sa se poata pleca cu el in cursa, in conditii de exploatare optime.
Tehnologia moderna aduce avantaje, insa fiecare sistem presupune si costuri suplimentare la achizitie. Cum privesc transportatorii numarul mare de inovatii aparute in ultima vreme?
Inovatiile si-au dovedit, in timp, utilitatea. De exemplu, astazi, orice companie dispune de un sistem, mai simplu sau mai complex, pentru monitorizarea flotei. Este greu de conceput ca o firma sa mai functioneze fara a cunoaste macar pozitia camioanelor si a avea informatii legate de consumul de carburant. In acest sens, Dynafleet este un sistem complet, dezvoltat de Volvo, care ofera foarte multe informatii si rapoarte, care si-au dovedit utilitatea si eficienta in managementul flotelor de transport, fiind utilizat pe scara larga. De asemenea, siguranta reprezinta un aspect foarte important. Din fericire, inca din dotarea standard, multe sisteme de siguranta sunt incluse. Un aspect pozitiv il reprezinta franarea automata, la apropierea periculoasa fata de vehiculul din fata, ce devine obligatorie anul acesta. Astfel, vor fi mai putine accidente. Un pachet minimal pe care il recomand include sistemul de pastrare a benzii si franarea de urgenta. Sistemul I-See conceput de Volvo a inceput sa se impuna tot mai mult pe piata, fiind o dotare cu impact important asupra consumului si care va fi dezvoltat in continuare in beneficiul transportatorilor. I-Shift Dual Clutch reprezinta un alt produs de elita si o noutate absoluta pe piata camioanelor grele, cu care desigur performantele camionului vor fi superioare. Daca ma gandesc si la sofer, nu as comanda la ora actuala un camion fara sistemul de climatizare in stationare, I-Parkcool. Il folosesti poate 4-5 luni pe an, dar, fara aceasta optiune, vara se va utiliza mult mai mult aerul conditionat in pauze si o sa inregistreze un consum mai mare din cauza timpului crescut de functionare a motorului la ralanti. Chiar daca sunt multe tehnologii noi, transportatorii trebuie sa se bazeze pe consultanta oferita de vanzatorii si inginerii de produs Volvo. Consultanta oferita de noi incepe de la momentul configurarii camionului si cuprinde atat produsul cat si toate serviciile legate de acesta, astfel incat eficienta si rentabilitatea lui sa fie maxime pentru clienti. Poate ca anumite inovatii se confrunta cu un grad de reticenta – unii asteptand o confirmare din exploatare. Insa, cand un transportator face o investitie majora, de peste 100.000 euro pentru un ansamblu, ar trebui sa comande si optionalele care sunt disponibile si pot duce la cresterea eficientei, suma aditionala fiind mica in raport cu valoarea totala. Mai ales ca, peste 4-5 ani, cand va dori sa vanda acel camion, acea optiune va fi un standard si lipsa ei poate scadea valoarea de revanzare a vehiculului.
„Daca ai intrat in afacerea de transport, ar fi bine sa te concentrezi pe activitatea ta de baza si sa lasi reparatiile pe seama celor specializati.”
„Oricat de multa experienta ar avea soferul si oricat de buna ar fi tehnologia camionului, fara un driver training adecvat, se poate ajunge la greseli si, implicit, la costuri mai mari.”
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro