După ce, în articolele anterioare, am prezentat situaţiile în care se pot afla şoferii români atunci când ajung în punctele de trecere a frontierei din Franţa (din oraşele Calais, Dunkerque sau Coquelles), precum şi sfaturi care pot securiza camioanele aflate în cursă spre Marea Britanie pentru a preîntâmpina accesul imigranţilor ilegali, în acest număr mă voi opri asupra situaţiei actuale din zonă.
Problema imigranţilor a atins în acest moment cote care nu au putut fi imaginate nici de autorităţile celor două ţări direct implicate în această problemă, Franţa şi Marea Britanie. Gilles Debove, purtătorul de cuvânt al Sindicatului Poliţiei din Calais, atrăgea atenţia, în cadrul unui interviu acordat recent prestigiosului cotidian britanic The Daily Mail, asupra faptului că tacticile folosite de imigranţii ilegali în aglomeratul port din oraşul de frontieră, pentru a pătrunde în Marea Britanie, s-au schimbat în ultimele luni. Dacă, în trecut, trecerile frauduloase erau aranjate contra unor sume importante de bani, în ultimele luni, având în vedere zonele de conflict de unde provin majoritatea migranţilor, dar şi înăsprirea controalelor la frontieră, care îi ţin deja de mult timp pe teritoriul francez, aceştia au ajuns în situaţia de a nu mai avea resurse financiare, acţionând acum în grupuri numeroase şi atacând pur şi simplu camioanele pentru a se urca în acestea.
Acelaşi reprezentant al autorităţilor franceze, citat de această dată de The Telegraph, susţine faptul că situaţia din zonă este alarmantă, ridicând semne mari de întrebare în ceea ce priveşte managementul riscurilor pe care o companie de transport trebuie să şi-l asume când are de onorat contracte cu parteneri din Marea Britanie. „Calais a primit un aflux foarte mare de migranţi în ultimele şase luni, vorbim de sute de migranţi, în principal din Eritreea, Sudan şi Afganistan, adunaţi pentru a încerca trecerea în Marea Britanie“, arăta el. Autorităţile estimează că mai mult de 1.500 de oameni trăiesc în condiţii foarte dure, în pădure sau ocupând abuziv clădiri dezafectate din oraş. Însă, unele surse spun că cifra este mai aproape de 2.500. Conflictele dintre migranţii din ţările menţionate au devenit din ce în ce mai violente, un număr de aproximativ 70 fiind răniţi în ultimele două luni. Conflictul de la sfârşitul lunii octombrie a fost al doilea în mai puţin de 12 de ore, două grupuri luptându-se peste noapte, 10 oameni fiind răniţi şi duşi la spital, arată presa britanică. „Am luptat timp de şase ore pentru a le opri lupta noaptea trecută şi astăzi există mai multe zone de conflict“, declara Gilles Debove. Poliţia Locală din Calais este în alertă după evenimentele petrecute, cerând poliţiştilor să fie înarmaţi. De obicei, Poliţia Locală se ocupă numai cu infracţiuni minore şi probleme interne, în timp ce Poliţia Naţională, care este, de regulă, înarmată, se ocupă de problemele migranţilor.
Zona de risc se extinde către Italia
Mai îngrijător este însă faptul că astfel de riscuri trebuie luate în calcul şi pe timpul transportului în alte ţări. Conform unor declaraţii ale oficialilor francezi, migranţii ajung în Franţa venind din Italia, sub coordonarea unor grupuri de crimă organizată de origine albaneză. „Traficanţii albanezi promit migranţilor africani că pot lucra în Marea Britanie, pe care le-o descriu ca un fel de El Dorado“, afirma un oficial al autorităţilor, declarând pentru The Independent că preţul pentru o călătorie este între 2000 şi 3000 euro de migrant. De asemenea, reprezentanţi ai autorităţilor franceze spun că migranţii vin din Italia, tranzitând Franţa. Conform unui raport al poliţiei de frontieră, se consemnează o creştere bruscă a numărului de migranţi care au trecut peste graniţă din Italia. Un total de 5.235 au fost arestaţi în Franţa în prima jumătate a acestui an. De asemenea, conform raportului, 61.591 migranţi au sosit în Italia în aceeaşi perioadă, comparativ cu 7.913 în primele şase luni ale anului trecut. Eritreeni alcătuiesc o treime din migranţi, în timp ce sirienii totalizează 17%.
Atenţie! Riscurile au atins cote alarmante!
În condiţiile, în care riscul cu privire la securitatea şoferului/angajatului, dar şi a mărfii, este foarte ridicat, companiile de transport trebuie să aibă în vedere toate cerinţele autorităţilor în desfăşurarea activităţii. Doar în acest fel se pot asigura că atât viaţa/integritatea angajatului, marfa, cât şi reputaţia companiei sunt la adăpost de pericole.
Ne puteţi transmite detalii!
Pentru a fi mai eficienţi în discuţiile pe care ni le dorim cu autorităţi relevante în materie din Marea Britanie şi România, adresăm rugămintea tuturor companiilor care s-au confruntat cu astfel de situaţii să ne contacteze pentru transmiterea de detalii referitoare la numărul incidentelor, cuantumul amenzilor sau alte prejudicii suferite, pe adresa de e-mail: redactie@ziuacargo.ro.
Mihai CAZACU
Consultant anti-fraudă