Agentia Nationala de Integritate (ANI) a constatat ca 78 de consilieri judeteni si locali au fost in incompatibilitate sau in conflict de interese in mandatul trecut. Ei au incheiat, emis sau aprobat in total 654 de facturi de achizitii directe si 443 de contracte cu societatile comerciale la care acestia, sotul sau sotia lor detin actiuni sau parti sociale, obtinand astfel beneficii de 8,5 milioane de euro. Evaluarile ANI au avut loc in perioada septembrie 2011 – februarie 2012, la 89 de entitati de la nivelul administratiei publice locale, in cazul a 190 de consilieri judeteni si locali, pentru mandatul 2008 – 2012. ANI a dat publicitatii rezultatele abia dupa alegerile de duminica, desi ar fi putut inca din februarie sa faca acest lucru. De altfel, n-ar fi avut nicio sansa “pe loc”. Dupa cazuri celebre gen Dinescu, care s-a judecat cu ANI pe incompatibilitate pana i s-a incheiat mandatul de 6 ani la CNSAS, constatam ca ANI e tarata in justitie de cei incriminati si – culmea! – procesele se termina dupa ce ei si-au incheiat mandatul si au incasat bine-mersi doua lefuri grase de la stat.
“Lipsa de transparenta a procesului decizional pe plan local, coroborata cu nivelul scazut de acces la informatii de interes public al majoritatii locuitorilor din mediul urban si rural reprezinta factori destabilizatori la adresa societatii romanesti. Unul dintre principalii factori corozivi ai imaginii autoritatilor locale si a perceptiei acestora de catre populatie este reprezentat de nenumarate cazuri aduse la cunostinta opiniei publice de catre mass-media, de alesi locali care desfasoara activitati economice cu administratia publica locala, exercitandu-si influenta, formal sau informal, din calitatea de alesi locali. Astfel, s-a ajuns la acceptarea generala de catre opinia publica a ideii ca alesii locali se imbogatesc rapid prin dezvoltarea relatiilor de natura comerciala cu institutiile in cadrul carora isi desfasoara activitatea, cu incalcarea prevederilor legale referitoare la regimul juridic al conflictelor de interese si al incompatibilitatilor. Aceasta situatie a condus la necesitatea abordarii conflictelor de interese in plan preventiv“, se arata intr-un comunicat de presa de vineri al Agentiei Nationale de Integritate (ANI).
In urma evaluarilor incepute in 13 martie 2012 au fost constatate urmatoarele cazuri:
* 37 de consilieri judeteni si 41 de consilieri locali au incalcat regimul juridic al conflictelor de interese si incompatibilitatilor;
* in 9 cazuri s-a incalcat regimul juridic al conflictului de interese administrativ;
* in 33 de cazuri exista indicii referitoare la posibila savarsire a infractiunii de conflict de interese;
* in 75 de cazuri exista indicii referitoare la posibila incalcare a regimului juridic al incompatibilitatilor;
* in 16 cazuri exista indicii referitoare la posibila savarsire a infractiunii de fals in declaratii;
* intr-un caz exista indicii referitoare la posibila savarsire a unor infractiuni asimilate faptelor de coruptie.
Contracte in familie, de 8,5 mil euro
Cei 78 de alesi locali in cazul carora s-a constatat incalcarea regimului juridic al conflictului de interese administrativ si penal si al incompatibilitatilor au incheiat, emis sau aprobat in total 654 de facturi de achizitii directe si 443 de contracte cu societatile comerciale la care acestia, sotul sau sotia lor detin actiuni sau parti sociale.
“Valoarea totala a beneficiilor patrimoniale obtinute de catre cei 78 consilieri judeteni si consilieri locali este de 37.952.350 lei (aproximativ 8.510.000 euro)”, precizeaza ANI.
In cazul celor 78 de consilieri judete si locali, Agentia a dispus sesizarea organelor judiciare cu privire la posibila savarsire a infractiunilor de conflict de interese, fals in declaratii, precum si a unor infractiuni asimilate faptelor de coruptie.
Totodata, au fost incepute demersurile in vederea anularii contractelor incheiate cu incalcarea prevederilor legale privind conflictul de interese. “Complementar, fapta persoanei cu privire la care s-a constatat nerespectarea regimului juridic al conflictului de interese sau al
incompatibilitatii constituie temei pentru eliberarea din functie, precum si interdictia de a mai ocupa o functie sau o demnitate publica pe o perioada de 3ani de la data ramanerii definitive a raportului, ori, dupa caz, constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit reglementarilor aplicabile demnitatii si functiei respective”, mai arata ANI.
Ce spune legea
Potrivit art. 90, alin. 1 din Legea 161/2003, “consilierii locali si consilierii judeteni care au […] calitatea de actionar sau asociat la societatile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unitati administrativ-teritoriale, nu pot incheia contracte comerciale de prestari de servicii, de executare de lucrari, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritatile administratiei publice locale din care fac parte, cu institutiile sau regiile autonome de interes local aflate in subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judetean respectiv ori cu societatile comerciale infiintate de consiliile locale sau consiliile judetene respective”.
Totodata, regimul juridic al conflictelor de interese aplicabil consilierilor judeteni si locali este stabilit de art. 46 din Legea 215/2001 – Legea administratiei publice locale -, conform caruia “nu poate lua parte la deliberare si la adoptarea hotararilor consilierul local care, fie personal, fie prin sot, sotie, afini sau rude pana la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial in problema supusa dezbaterilor consiliului local”, iar “hotararile adoptate de consiliul local cu incalcarea dispozitiilor legale sunt nule de drept. Nulitatea se constata de catre instanta de contencios administrativ. Actiunea poate fi introdusa de orice persoana interesata”.
Conform dispozitiilor articolului 2531 din Codul Penal, “conflictul de interese consta in indeplinirea, in exercitiul atributiilor de serviciu, a unui act ori participarea la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material pentru sine, sotul sau, o ruda ori un afin pana la gradul II inclusiv”.
Potrivit Legii 176/2010, “fapta persoanei cu privire la care s-a constatat ca a emis un act administrativ, a incheiat un act juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii cu incalcarea obligatiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit reglementarii aplicabile demnitatii, functiei sau activitatii respective”.
3 ani pe tusa
In concluzie, cei prinsi in incompatibilitate, dupa ce se judeca vreo 2 ani, nu mai au voie sa detina o functie publica timp de 3 ani. Pare o nimica toata – atat timp cat cei gasiti in incompatibilitate nu returneaza unul dintre cele doua salarii pe care le-a incasat timp de 4 ani cat au detinut simultan doua functii de demnitari.
In cazul conflictului de interese insa, ANI cere Parchetului continuarea anchetei, iar de aici lucrurile se complica: vorbim deja de dosar penal, cu pedeapsa cu inchisoarea.
Magda SEVERIN