Mulţi par astăzi că nu mai ţin cont de nimic. Este important să aducem business şi nu contează cum. Riscăm să pierdem cu toţii foarte mult dacă vom continua în această direcție. Trebuie să schimbăm atitudinea!
Sesizez în piață o lipsă totală de onoare. Nu se mai ține cont de nimic şi, din păcate, nimeni nu mai evaluează comportamentul atunci când miza o reprezintă creşterea volumelor operate. Este vorba despre un mesaj care pornește de la clasa politică, de la conducătorii noștri, și care merge până la treapta plasată cel mai jos. Un mesaj pe care îl preia toată lumea.
Din nefericire, în piața de logistică, se întâmplă astăzi ce s-a întâmplat în transporturi, în urmă cu 6-7 ani, când toată lumea oferta prețuri fără nicio acoperire. Cred că 50% dintre firmele de transport de atunci nu mai există, iar alții le-au luat locul. Pentru că atunci când o firmă moare, se naște alta.
Există firme care se bazează pe un singur client, iar dacă acesta pleacă, rămân cu depozitul gol și cred că pot să îl umple dacă îl oferă șase luni gratis. Aș putea să înțeleg acest comportament dacă s-ar face promoție: o lună gratis, dacă se semnează un contract pe termen lung, sau șase luni pentru un contract pe termen și mai lung. Au fost firme pe piață care îți ofereau 50% discount din prima clipă… și care au dispărut între timp. La asta ar trebui să se gândească cei care scot prețuri din joben, să se uite în spate și să învețe din experiența celor care au dispărut din cauza prețurilor nerealiste. Nu înțeleg de ce acționariatul acceptă situații de acest gen. Până la urmă, pierde inclusiv clientul, pentru că atunci când este vorba despre un serviciu gratuit, nu poți să ai pretenții să mai fie și făcut în condițiile pe care le impui. Niciodată nu vei putea urmări KPI sau aplica un sistem de bonus-malus, pentru că nu are pe ce să se bazeze.
Atitudine
Am decis să interzicem angajaţilor GTI Logistic să se uite în curtea altora. Nu trebuie să ne intereseze clienții altei firme. Trebuie să fim interesaţi de client, ca entitate. Dacă îl câștigăm prin servicii și prin onoare, este cu adevărat un CÂŞTIG pentru noi. Dar dacă îl câștigăm prin preț sau prin servicii gratuite, nu am făcut nimic. Cred cu tărie că putem fi și onorabili, și mai eficienți, dar trebuie să învățăm să muncim.
Ca români, ne lipsește productivitatea. Sunt ferm convins că un șofer german este mult mai productiv decât unul român. Nu mă refer la șoferii care merg pe comunitate, ci la cei care fac curse interne în Germania și la modul în care se comportă românii în ţară. Într-adevăr, este vorba despre o altă infrastructură, dar și despre altă ATITUDINE.
Respect
Cred că trebuie să fii onorabil începând cu femeia de serviciu angajată în firmă și mergând apoi până la partenerii de afaceri, la clienți… până la competitori. Aceștia din urmă nu sunt neapărat dușmanii tăi. Trebuie să fii fair-play, să feliciți învingătorul și astfel să putem merge mai departe împreună.
Poți să lupți onorabil. Şi este bine să o faci!
Avem colaborări cu competitori, care s-au dovedit stabile pe termen lung. Iar ceea ce a contat în exclusivitate au fost principiile și faptul că fiecare dintre noi le-a respectat. Am avut, însă, și colaborări care au încetat tocmai pentru că unul dintre noi și-a încălcat principiile. Același lucru se întâmplă și cu clienții fiecăruia dintre noi. Când pierzi un client, ar trebui să faci o analiză, pentru a vedea din ce cauză l-ai pierdut. Mă întreb de fiecare dată dacă am servicii de o calitate mai scăzută, prețuri mari sau dacă îmi lipsește ceva în raport cu competitorul meu. Avem nevoie de parteneriate pe termen lung, avem nevoie de reguli, de onoare.
ONORABILITATEA nu are unitate de măsură și trebuie să o respecți în tot ceea ce faci. Se alege transportatorul anului, logisticianul anului, dar omul onorabil al anului nu se poate stabili. Din acest punct de vedere, fiecare trebuie să se uite la el însuși. Cred că atunci când vom ajunge să ne evaluăm singuri corect, când va conștientiza toată România că trebuie să ne schimbăm comportamentul, țara o să înceapă să fie pe plus. Exemplul trebuie să vină de la fiecare în parte și, nu în ultimul rând, trebuie să știi cum să înveți lecțiile pe care le primești, indiferent de la cine ar veni.
Nu vi s-a întâmplat vreodată să luaţi lecții de la proprii copii? Același lucru trebuie să se întâmple și la nivel organizațional: să luăm lecții și de la cel mai nou angajat.
Se poate şi altfel…
Mihai IANCU
Director General GTI Logistic