Începând cu data de 2 martie 2015, au intrat în vigoare prevederile art. 34 din Regulamentul (UE) nr. 165/2014. Pe 18 martie și pe 27 martie 2015, reprezentanți ai autorităţilor din statele membre ale Uniunii Europene au participat, la Bruxelles, la întâlniri privind interpretarea prevederilor acestui articol, fiind discutate mai multe abordări.
O primă abordare este cea supranumită „liberală“, care a fost comunicată și inspectorilor din cadrul ISCTR.
Abordarea „liberală“
Conform acesteia, pentru activitatea efectuată de conducătorii auto începând cu data de 2 martie 2015, personalul cu atribuții de control nu solicită formulare care să ateste activitățile conducătorilor auto, dar, în cazul în care, în cadrul controalelor efectuate, se prezintă certificate de desfăşurare a activităţii, acestea vor reprezenta indicii privind activitatea anterioară a conducătorilor auto.
Cu toate acestea, certificatele de desfășurare a activității nu înlocuiesc obligația înregistrării manuale a activității conducătorilor auto conform art. 34 din Regulamentul (CE) 165/2014 și art. 6, alin. (5) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006, cu modificările și completările ulterioare.
Începând din momentul în care conducătorii auto preiau vehiculul, pentru fiecare zi în care conduc un vehicul cu care se efectuează operațiuni de transport rutier care intră în domeniul de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, dar, în situația îndepărtării de acesta, este în imposibilitatea de a folosi tahograful montat la bord, se vor efectua înregistrări manuale pentru perioadele de timp menționate la art. 34, alin. (5) litera (b) punctele (ii), (iii) și (iv) din Regulamentul 165/2014, și anume „altă muncă”, „disponibilitate”, „pauzele sau repausul”, astfel încât să-și înregistreze activitatea până la sfârșitul zilei de lucru.
De asemenea, în conformitate cu art. 6, alin. (5) din Regulamentul 561/2006, cu modificările şi completările ulterioare, „un conducător auto înregistrează ca altă muncă orice perioadă, astfel cum este definită la articolul 4 litera (e), precum și orice perioadă petrecută pentru conducerea unui vehicul utilizat pentru operațiuni comerciale care nu intră în domeniul de aplicare a prezentului regulament și înregistrează orice perioadă de disponibilitate, astfel cum este definită la articolul 15 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (CEE) nr. 3821/85, de la ultima perioadă de repaus zilnic sau săptămânal. Această înregistrare se face manual pe o foaie de înregistrare, pe un imprimat scos sau cu ajutorul funcției de introducere manuală de date oferită de aparatul de înregistrare”.
Zilele în care nu se prezintă înregistrări tahograf, orice informații înregistrate manual sau orice documente imprimate (exemplu: perioadele de concediu de odihnă sau medical) se consideră repaus numai dacă, în urma verificărilor, nu se poate dovedi contrariul. Dacă există suspiciuni privind neprezentarea de către conducătorul auto a înregistrărilor tahograf pentru una sau mai multe zile, iar din verificările efectuate în trafic nu rezultă contrariul, ISCTR va efectua controale la sediul operatorului de transport rutier/întreprinderea de transport în cont propriu, unde se verifică întreaga activitate a conducătorilor auto.
Abordarea „conservatoare“
Potrivit acesteia, în afară de înregistrările realizate de aparatul tahograf, conducătorii auto trebuie să prezinte la control orice informații înregistrate manual în conformitate cu prevederile art. 34, alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 şi art.6, alin. (5) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006, cu modificările și completările ulterioare, precum şi certificatul de atestare a activităţii, pentru perioadele prevăzute în Decizia Comisiei Europene 2007/230/CE, modificată prin Decizia 2009/959/UE privind formularul referitor la legislația socială în domeniul transporturilor rutiere, cu următoarea precizare: în conformitate cu nota de orientare nr. 5 a Comisiei Europene, „formularul de certificat nu este necesar pentru activități care pot fi înregistrate de tahograf.
Prima sursă de informații în cadrul controalelor rutiere este reprezentată de înregistrările efectuate de tahograf, iar absența înregistrărilor ar trebui să fie justificată printr-o atestare numai dacă înregistrările făcute de tahograf, inclusiv intrările efectuate manual, nu s-au putut realiza din motive obiective. Indiferent de circumstanțe, setul integral de înregistrări efectuate de tahograf, însoțit de formular, dacă este cazul, se acceptă ca probă suficientă a conformității cu Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau cu AETR, cu excepția situației în care există o suspiciune justificată.”
Controale
Până la emiterea de către Comisia Europeană a unei note de orientare/clarificări cu privire la modul de lucru, ca urmare a intrării în vigoare a art. 34 din Regulamentul (CE) 165/2014 sau transmiterea unor informații suplimentare, inspectorii din cadrul ISCTR aplică în cadrul controalelor efectuate varianta 1.
În cazul în care efectuați transport internațional cu tranzit sau destinație în alte state, pentru care nu cunoașteți modul de aplicare a prevederilor menționate, în afara aspectelor prezentate în varianta 1, vă recomandăm să luați măsurile necesare astfel încât conducătorii auto să poată prezenta la control și documentele necesare pentru a face dovada respectării punctului 2.
Material realizat cu sprijinul ISCTR