AUTOBUZELE se vand cu avocatii

Regia Autonoma de Transport Local OTL Oradea a organizat o licitatie in 2007 pentru achizitionarea a 20 de autobuze. Astazi, au un proces pe rol si incearca organizarea unei noi licitatii, dar nici un autovehicul nu a fost inca achizitionat.

Faptul ca, timp de trei ani, o societate de transport public nu reuseste sa achizitioneze autobuzele de care are nevoie, in conditiile in care exista fondurile necesare, ridica mari semne de intrebare in ceea ce priveste capacitatea acesteia de a cheltui banii publici si, pana la urma, de a raspunde nevoilor locale de transport. Iar situatia de la Oradea nu este una izolata. Tot mai putine licitatii organizate in Romania pentru achizitionarea de autobuze se desfasoara fara probleme.

Majoritatea se transforma in procese, iar avocatii devin cei mai buni vanzatori, argumente precum calitatea produselor, prestigiul si seriozitatea constructorului sau utilitatea reala pentru cei care utilizeaza autobuzele devenind neimportante. Lipsa de profesionalism a celor care organizeaza licitatiile precum si favorizarea evidenta a unui  anumit participant au dus la o stare de blocaj pe aceasta piata. Practic, licitatia organizata la Bucuresti reprezinta o exceptie de la ceea ce a devenit deja o regula – blocarea licitatiilor.

Caiet de sarcini nerespectat

Licitatia pentru achizitionarea de autobuze organizata la Oradea a inceput in 2007 si a fost inca de la inceput contestata. Abia anul trecut, in aprilie, s-a reusit desfasurarea acestei licitatii. Au participat EvoBus Romania si Solaris Bus & Coach.

„Caietul de sarcini a fost unul probabil inspirat din cel realizat la Bucuresti si nu am avut nimic de obiectat. Cele doua oferte au fost foarte asemanatoare din punct de vedere financiar. Criteriul de atribuire a fost acela al eficientei economice – o parte de punctaj pentru pret (64%) si restul pentru anumiti parametri tehnici (6% termen de livrare, 15%

consum de motorina etc)“, a precizat Dan Ciolan, director general IAC Management, reprezentant Solaris in Romania. Unul dintre criteriile punctate conform caietului de sarcini a fost termenul de garantie. Organizatorul licitatiei a cerut ca garantia minima obligatorie sa fie de 24 luni, ceea ce presupunea zero puncte, tot ce depasea aceasta perioada in luni calendaristice urmand sa se puncteze.

„EvoBus a venit cu 24 de luni, iar noi cu 48 de luni. În momentul evaluarii dosarelor, la capitolul garantie, s-au dat zero puncte pentru ambele oferte si, astfel, EvoBus a fost desemnat castigator la o diferenta de 4 puncte. Pentru garantie, ar fi trebuit sa primim 8 puncte. În prima faza, nu ni s-a pus la dispozitie punctajul pe care l-am obtinut, cu toate ca acest lucru era obligatoriu din punct de vedere legal. Abia in urma contestatiei, am primit aceste date. Bineinteles ca am depus din nou contestatie. Au spus ca doreau garantie la numarul de km, dar, in caietul de sarcini, era precizat foarte clar ca se puncteaza lunile calendaristice. Am oferit ceea ce ni s-a cerut… Caietul de sarcini nu lasa loc de interpretare“, a explicat Dan Ciolan.

Contestatiile blocheaza licitatiile pe termen nedeterminat

În urma contestatiilor, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a dat dreptate celor de la Solaris. „Cei de la Oradea deja dadusera decizie de castigator pentru EvoBus. Regia de Transport OTL Oradea a mers mai departe si a contestat decizia CNSC la Curtea de Apel Oradea, dar si aici s-a dat castig de cauza CNSC“, a precizat Dan Ciolan. Licitatia a avut loc in aprilie 2008, dar abia in decembrie s-a intrunit din nou comisia de evaluare a licitatiei si, pe baza deciziei CNSC si a Curtii de Apel Oradea, au acordat Solaris cele 8 puncte. Totodata, au spus ca Solaris este ocupanta locului intai. „Am solicitat ca, pe baza acestei decizii, sa se treaca mai departe la incheierea contractului. Au continuat sa traga de timp, invocand, la un moment dat, inclusiv faptul ca directorul nu este la birou. Directorul s-a intors probabil atunci cand ne-au trimit o hartie, in care ni se aducea la cunostinta faptul ca licitatia se anuleaza“, a spus Dan Ciolan. În mod evident, regia de transport a vrut „sa scape“ de o licitatie care nu s-a desfasurat asa cum si-a dorit, insa, din punct de vedere legal, nu este foarte usor sa faci acest lucru. „Chiar inainte de a ne declara pe locul intai, a fost intrunit consiliul de administratie al regiei si s-a decis anularea licitatiei pe motiv ca nu mai sunt fonduri. Însa nu poti organiza o licitatie fara a avea fondurile necesare. Între timp, reprezentantii regiei au mers si la Consiliul Local Oradea, care cofinanta aceasta achizitie cu 50% din suma. Au propus si Consiliului Local anularea finantarii si a dat si acesta o decizie in acest sens. Sigur, aceste decizii nu sunt conforme cu legea achizitii lor publice – nu poti anula o licitatie invocand lipsa de fonduri. În acest fel, orice licitatie ar putea fi anulata in cazul in care castigatorul nu ar fi cel dorit de catre organizatori. Noi am aflat despre decizia de anulare a licitatiei atunci cand am vazut postata pe site-ul consiliului local Oradea decizia acestuia de anulare, motivata prin decizia consiliului de administratie al regiei. În timp ce solicitam incheierea contractului, ei deja luasera decizia de anulare si invocau tot felul de motive pentru a trage de timp“, a declarat Dan Ciolan.

Decizia Consiliului Local Oradea a fost data in aprilie 2009. Interesant este ca, la numai o luna de la aceasta decizie, apare anunt de intentie pentru organizarea unei noi licitatii la Oradea, avand solicitari asemanatoare. Daca la licitatia precedenta se cereau 20 de autobuze de 12 m lungime, acum sunt solicitate 18 autobuze de 12 m si, in plus, 4 miniautobuze. „În aprilie, nu mai aveau fonduri, pentru a scapa de noi, iar in luna mai anunta o noua licitatie. Oricum, pentru aceasta noua licitatie s-au de pus deja doua contestatii“, a precizat Dan Ciolan.

Justitia are ultimul cuvant

Pe langa timpul pierdut pentru o licitatie care evolueaza in acest sens, trebuie sa avem in vedere si sumele de bani, deloc neglijabile care trebuie cheltuite cu documentele, telefoanele, trimiterile postale, avocati, garantie de participare…

„Am mers la Curtea de Apel Oradea, unde avem termen pentru 15 septembrie. Practic, regia de transport Oradea organizeaza o noua licitatie in timp ce suntem intr-un litigiu in justitie, in urma caruia este posibil sa fie obligati sa cumpere autobuze de la noi. Nu stiu de unde porneste aceasta incrancenare, in conditiile in care autobuzele Solaris sunt produse de calitate, apreciate in multe orase din Europa. La ora actuala, constructorul polonez are autobuze livrate in tari precum Germania, Franta, Elvetia, Grecia, Norvegia, Suedia…“, a completat Dan Ciolan.

Licitatia a fost pornita in 2007, in 2008 s-a reusit deschiderea ofertelor si, dupa mai multe procese in justitie, va ajunge la punctul final probabil in 2010. Nu ar fi pentru prima data cand o regie de transport local sau un consiliu local sunt obligate de justitie sa achizitioneze anumite autobuze, in urma unor licitatii „ratate“. Mai mult decat atat, faptul ca Regia de Transport Local OTL Oradea organizeaza o noua licitatie in timp ce are un proces pe rol poate avea ca deznodamant achizitionarea ambelor loturi de autobuze (din cele doua licitatii). Oricum, nu ar fi intaia oara cand banii publici sunt cheltuiti cu „lejeritate“. Acest model de desfasurare a licitatiilor pentru achizitionarea de autobuze, care se repeta aproape de fiecare data, aduce prejudicii importante pentru toate partile implicate. Dealerii de autobuze nu mai reusesc sa vanda si tensiunea mare de pe acest segment de piata creste tentatia de a cauta metode mai putin ortodoxe, cum ar fi depunerea de contestatii, uneori doar din dorinta de a bloca o licitatie unde nu au sanse sa castige, sau incercarea de a-si asigura victoria prin „comisioane“ acordate persoanelor ce decid structura caietului de sarcini si evalueaza ofertele depuse. Bineinteles, asemenea practici nu fac decat sa strice si mai tare o piata aproape blocata. Societatile de transport intarzie innoirea parcului auto, si asa invechit in multe orase, chiar daca auba nii necesari pentru mijloace de transport noi. In plus, suspiciunile de coruptie planeaza in jurul multor licitatii.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.