La inspectia de sambata a santierului Autostrazii Arad-Nadlac, ministrul Alexandru Nazare a constatat ca realitatea din teren arata altfel decat cea prezentata la telefon. Mai pe romaneste, el s-a prins ca a fost fentat de constructori, care l-au asigurat ca exista doar mici intarzieri, din cauza iernii, pe care le vor recupera, insa la fata locului a vazut ca pana acum nu s-a lucrat aproape deloc. Ministrul se teme ca, in ritmul acesta, lucrarile nu vor fi terminate in 2013, cum prevede contractul, si “nici macar in 2014”.
Concret, pe tronsonul I, constructorul afirma ca lucrarile sunt executate 7%, fata de programul de 10%, insa ministrul Transporturilor a vazut altceva. “Daca ma uit cum s-a lucrat la lotul acesta, cred ca nici in 2014 nu terminati. E impropriu spus «cum s-a lucrat», pentru ca nu s-a lucrat. (…) Vreau sa ma ascultati foarte atent: aceasta autostrada poate fi terminata la nivel de asfalt in acest an. Asta e ambitia pe care o am eu, si vreau sa fie reflectata si in modul in care lucrati”, i-a spus ministrul directorului executiv al Romstrade (firma care lucreaza la tronsonul I), Radu Munteanu.
Ministrul i-a cerut acestuia sa dubleze capacitatile tehnice si personalul, pentru a se putea lucra in doua sau trei schimburi.
Jurnalistii i-au atras atentia lui Munteanu ca mai multi muncitori au plecat in ultimele saptamani pentru ca nu le-au fost platite salariile. “Platile vor fi facute la zi in urmatoarea luna. Ne-am achitat datoriile catre toti furnizorii”, a spus Munteanu. El a adaugat ca va completa personalul in urmatoarele doua saptamani, de cand se va lucra in doua schimburi pentru recuperarea intarzierilor.
“Consideram ca drumul va fi finalizat la sfarsitul lunii noiembrie, iar anul viitor facem lucrarile anexe, parcarile, parapetii, pasajele, un sens de autostrada sa poata fi utilizat”, a spus reprezentantul Romstrade.
Lotul I, de 22,2 km, este executat de consortiul Romstrade, Monteadriano Engenharia e Construcao si Donep Construct.
Plati cu intarziere
Pe tronsonul II, de 16,664 km, reprezentantul firmei Alpine Bau GmbH, care executa lucrarile, i-a spus ministrului ca platile nu sunt la zi, ultima fiind din noiembrie. “Am dori sa se faca o decontare mai facila a lucrarilor, pentru ca, fara falsa modestie, ritmul de executie a lucrarilor este inainte, iar ritmul platilor este in urma”, a spus responsabilul firmei.
Ministrul a atras atentia insa ca lucrarile sunt usor intarziate si pe acest tronson, adica la 14%, fata de 15%, cat ar fi trebuit.
Constructorul a mai cerut urgentarea exproprierilor si revizuirea acordului de mediu, pentru a se putea utiliza pamant din mai multe puncte pentru terasamentul autostrazii.
Lucrarile la Lotul II sunt mai avansate, firma alpine Bau GmbH incepand deja lucrarile la mai multe pasaje. Ministrul Nazare a apreciat ca, daca se va mentine acest ritm, anul acesta lotul II va fi asfaltat, iar pana in aprilie 2013, termenul de finalizare, vor putea fi executate toate lucrarile.
Executia Autostrazii Nadlac-Arad a inceput in toamna trecuta se desfasoara pe doua tronsoane, pe o distanta totala de aproape 39 km, si are termen de finalizare dupa 18 luni, adica in aprilie 2013.
Finantarea, de 213.889.168 de euro, provine din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene.
Magda SEVERIN