Ultimii 10 km ai autostrăzii Nădlac-Arad, între Pecica-Arad, au fost inauguraţi astăzi cu mare fast de premierul român Victor Ponta, membri PSD şi autorităţi. Ar fi trebuit să vină şi prim-ministrul Ungariei, Victor Orban, dar s-a răzgândit în ultima clipă şi l-a trimis pe vicepremierul Semjen Zsolt să taie panglica pentru cei 26 km din autostrada M43 puşi în circulaţie de la Nădlac la Mako.
Totodată, a fost deschis noul Punct de Trecere a Frontierei rutiere (PTF) Nădlac II (RO) – Csanadpalota (H). Este modern, cu 10 benzi pe fiecare sens de circulaţie – 4 pentru autoturisme, două pentru autocare şi 4 benzi, plus o parcare generoasă de 107 locuri, pentru TIR-uri.
Există 4 cântare pentru traficul greu, câte două pe fiecare sens de circulaţie.
PTF Nădlac II este deschis traficului internaţional de persoane şi mărfuri, dar va fi interzis transportul de mărfuri ce trebuie supus controlului fitosanitar şi veterinar, transportul de mărfuri periculoase, precum şi tranzitul vehiculelor lente.
PTF Nădlac II, cel mai mare de la graniţa cu Ungaria, se află la 10 km nord de vechiul PTF Nădlac, situat pe DN 7. Are o suprafaţă de 22 de hectare, fiind complet supravegheat cu camere de luat vederi.
De asemenea, camerele video instalate la cabinele de control identifică automat numerele de înmatriculare ale maşinilor, iar programele informatice afişează dacă maşinile sunt furate sau dacă au vigneta plătită.
Cele 20 de benzi de circulaţie de pe ambele sensuri au câte o cabină dublă pentru poliţiştii de frontieră români şi ungari.
3 ani de întârziere
Lucrările la autostrada Nădlac-Arad au început în octombrie 2011 şi ar fi trebuit să fie gata în vara lui 2012, după 1 an şi jumătate, conform contractelor.
Primul lot, de 22,3 km, a fost adjudecat în 2011 de asocierea româno-portugheză Romstrade – Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane de euro.
Lotul 2 i-a revenit constructorului austriac Alpine Bau, contractul având valoarea de 124,45 milioane de euro.
Abandon şi licitaţii noi
Abandonat în toamna lui 2012 de Romstrade, după numai 10% din lucrări, lotul 1 a fost atribuit apoi în 19 decembrie 2013, printr-o nouă licitaţie, asocierii italo-germane Astaldi-Max Boegl, pentru de 308 mil lei (69 mil euro).
Cu tot cu banii alocaţi în prima fază, pentru cei 22,3 km au fost alocaţi circa 185 mil euro.
28 de km gata în decembrie 2014
Lotul 1, plus 6 km din lotul 2, au fost deschişi circulaţiei după fix un an, în decembrie 2014, însă inaugurarea, programată pentru luna februarie anul acesta, a fost amânată din cauza unor porţiuni nefinalizate.
Lotul 2 (de 16,6 km), abandonat de Alpine Bau în vara lui 2013 după finalizarea a 85% din lucrări, a fost scos la licitaţie abia în iunie 2014 şi atribuit tot consorţiului Astaldi – Max Boegl. CNADNR a pus la bătaie 177,4 milioane lei (40,3 milioane euro), cu TVA, pentru finalizarea lucrării. În total, 165 de milioane de euro, cu tot cu banii alocaţi în prima licitaţie, pentru cei 16,6 km.
După deschiderea circulaţiei pe 6 km în decembrie 2014, ceilalţi 10 km din acest sector de autostradă au fost inauguraţi astăzi.
La km 25 sunt amplasate spaţii de odihnă iar la km 28 – nodul Pecica şi la km 38-39 – nodul Arad.
Acum se poate circula din Timişoara până în Ungaria numai pe autostradă, pe circa 80 de km.
Coridorul IV Paneuropean, fără autostrada Sibiu-Piteşti
De la sfârşitul acestui an, când se preconizează finalizarea lotului 2 Timişoara – Lugoj şi conectarea la lotul 1 Lugoj Deva (total 54 km), se va putea circula pe autostradă de la Traian Vuia la Nădlac pe 146 de km, cu timp de parcurgere pentru autoturisme de 1,5 ore şi de 2 ore pentru TIR-uri.
Autostrada Nădlac – Arad are 38,8 km şi face parte din Coridorul IV Paneuropean, care va fi întregit pe teritoriul României de tronsonul Sibiu-Piteşti, pentru care abia în 15 iunie s-a semnat contractul pentru o nouă revizuire a Studiului de Fezabilitate (SF).
Premierul Victor Ponta a făcut din nou promisiuni fără acoperire: “Vreau, fiind lângă mine domnul secretar de stat Matache (n. red. Iulian Matache, secretar de stat în Ministerul Transporturilor) şi şeful de la CNANDR – adică ei răspund pentru asta şi eu alături de ei -, să vă confirm faptul că anul acesta se dau în folosinţă loturile până la Lugoj şi Lotul 1 – după Lugoj, nu? Unde e domnul Neaga? Aici, da”.
“Iar anul viitor (…), din Ungaria până dincolo de Sibiu se va merge pe autostradă. Bucata cea mai grea şi cea mai importantă, şi anume Sibiu-Piteşti, a fost aprobată ieri; este pe primul loc în proiectele de infrastructură rutieră finanţate de Comisia Europeană, s-au finalizat şi contestaţiile şi, practic, s-a început lucru la studiul de fezabilitate şi proiect tehnic, nu? Sau doar SF-ul?”, a întrebat Ponta.
“SF-ul, da”, i-a confirmat Neaga.
Fără ministru la Transporturi
Premierul Ponta a venit astăzi la inaugurare în cârje şi a stat pe un scaun pe tot parcursul discursurilor de la inaugurare. A fost însoţit doar de ministrul Fondurilor Europene, Marius Nica, şi de secretarul de stat de la Transporturi, Iulian Matache, deoarece nu avem ministru la Transporturi de fix o lună, după demisia rapidă a lui Ioan Rus în urma declaraţiei incalificabile privind românii care muncesc în străinătate.
Preşedintele Klaus Iohannis nu a acceptat încă propunerea transmisă de premier în 22 iunie, când se afla în Turcia, ca senatorul PSD Mihai Fifor, fostul preşedinte al Comisiei Nana de anchetare a achiziţiei terenului agricol de către Ioana Băsescu, să fie numit ministru.
Ponta a spus astăzi că aşteaptă un răspuns de la preşedinte înainte de a face o altă nominalizare.
Ponta: “Riscăm să pierdem 3,3 miliarde euro în urma anchetelor pe fonduri europene”
Cât priveşte întârzierea de 3 ani a finalizării tronsonului Nădlac-Arad, premierul a făcut ieri o declaraţie surprinzătoare:
“Faimosul proiect Nădlac-Arad (…) a fost blocat de alţii şi, slavă Domnului, am repornit-o şi am şi realizat-o. Este foarte important cum se realizează aceste lucruri şi să învăţăm din greşelile trecutului. (…) Pe 2007-2013 avem programe de 3,3 miliarde de euro, care sunt blocate în urma diverselor anchete şi pe care s-ar putea să îi pierdem dacă nu reuşim până în decembrie să avem rezultatul acelor anchete. Să învăţăm din această experienţă dureroasă 2007 – 2013 iar în noul exerciţiu (financiar european 2014-2020 – n.r.) să nu mai avem niciun program blocat de anchete, să-l facem bine. Cei care anchetează să ştie ce anchetează şi să ajungă banii cu adevărat acolo unde trebuie să ajungă”.
Magda SEVERIN
Foto cap pagină: Marius Popovici
Celelalte fotografii: Guvern