Autostrada Sebeș – Turda, încremenită în proiect

CNADNR anunţă că Autostrada Sebeş – Turda, a cărei construire era programată pentru finanţare europeană în exerciţiul financiar 2007 – 2013, “s-a încadrat drept un proiect ce poate fi fazat” în următorul exerciţiul financiar 2014 – 20202, astfel că nu vom pierde banii de la Comisia Europeană, care a închis ochii la faptul că Masterplanul General de Transport a fost întârziat 2 ani.

Lucrările bat însă pasul pe loc, deşi Ordinul de începere a lucrărilor pentru pentru Loturile 3 și 4 a fost  emis în urmă cu un an şi 4 luni (20 mai 2014) iar pentru Loturile 1 și 2, în urmă cu aproape 2 ani (2 decembrie 2014).

Concret, şantierele abia se îndreaptă spre un stadiu de 7%, respectiv 2%, deşi termenele de finalizare a lucrărilor sunt prevăzute în contracte la martie 2016, respectiv octombrie 2016.

Anul acesta în 15 aprilie, ministrul de atunci al Transporturilor, Ioan Rus, a invitat-o pe Corina Crețu, comisar european pentru Politici Regionale, să viziteze șantierul Lotului 4 al autostrăzii, având în vedere cofinanțarea ei din fonduri europene (85%).

Lucrările urmau să începe însă abia peste o lună, în 20 mai, la un an și o lună de la semnarea contractului ce prevedea ca proiectarea să dureze numai 4 luni. Câștigătorul licitației fusese desemnat încă din 26 decembrie 2013, pe vremea ministrului Dan Șova.

Exproprieri suplimentare

Însă aflăm că Guvernul a aprobat acum două zile o Hotărâre privind “declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul suplimentar al lucrării de utilitate publică de interes naţional “Autostrada Sebeş-Turda” – Lot 4″.

Iată precizările Executivului: “Prin actul normativ aprobat astăzi se asigură suma de 779.000 de lei, destinată despăgubirilor celor 771 imobilele proprietate privată care urmează să fie supuse procedurii de expropriere, cu o suprafață totală de 1.261.695 metri pătrați.

Suma necesară despăgubirilor a rezultat dintr-un raport de evaluare întocmit de către un expert autorizat de Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România și este asigurată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor.

De asemenea, prin Hotărâre se aprobă amplasamentul suplimentar al lucrării de utilitate publică “Autostrada Sebeș-Turda” Lotul 4, situat pe raza localităților Unirea și Mirăslău din județul Alba, respectiv Moldovenești, Mihai Viteanu și Călărași din județul Cluj, precum și lista proprietarilor/deținătorilor ce rezultă din evidențele acestor unități administrativ-teritoriale”.

Costuri triplate: 621 mil euro

Cu o lungime totală de 70 km, Autostrada Sebeș-Turda a fost împărțită în 4 secțiuni ce au fost scoase la licitație, inițial, în 22 iulie 2013. Însă 3 luni mai târziu, Guvernul a modificat indicatorii tehnico-economici ai investiţiei astfel încât aceasta va costa dublu: 4,64 miliarde lei.

Între timp, valoarea iniţială a investiţiei s-a triplat: „Bugetul total al proiectului este de 621.519.594,92 euro, din care bugetul primei faze a proiectului, transmisă către Comisia Europeană, este de 221.151.841,70 euro”, anunţa ministrul Rus în noiembrie 2014.

El dădea şi o veste bună: autostrada a fost admisă la finanțare de Comisia Europeană.

La licitație au fost depuse 43 de oferte pentru cele 4 loturi, iar câștigătorii sunt:

Lotul 1, de 17 km, în valoare de 541.739.137,21 lei, fără TVA: asocierea italiană Impregilo – Salini;

Lotul 2, de 24,25 km, în valoare de 549.332.393,62 lei, fără TVA: o asociere de 9 firme italiene şi româneşti RCM Construzioni/Imob Lux Construct/Consinit/Societatea de Construcţii Napoca Impresa Ferrara S.N.C Di Angela & Rossella Ferrara/T Dancor RomConstruct/Shelter Construct/Associazione Cooperativa Muratori & Affini Ravenna/Schiavo & C/Eurocerad International;

Lotul 3, de 12,45 km (între km 41+250 – km 53+700), în valoare totală de 420.511.921,44 lei, fără TVA: Asocierea Tirrena Scavi SPA – Societa Italiana Per Condotte D’Acqua SPA;

Lotul 4, de 16,3 km (între km 53+700 – km 70), în valoare totală de 470.004.894,83 lei, fără TVA: Asocierea SC PORR Construct SRL – PORR BAU GmbH.

Dacă pentru loturile 3 și 4 contractele au fost semnate în timpul mandatului de ministru al lui Dan Șova – care anunța că lucrările vor începe pe 20 mai 2014deşi acestea au început abia un an mai târziu -, pentru loturile 1 și 2 s-au semnat în 14 noiembrie 2014, în timpul ministrului Rus.

Actualul ministru al Transporturilor, Iulian Matache, nu a inspectat şantierul, însă CNADNR explică motivele blocajului, într-un comunicat remis redacţiei:

Contractele de lucrări ale proiectului Construcția Autostrăzii Sebeș – Turda sunt de tip FIDIC GALBEN (proiectare și execuție|), iar în conformitate cu prevederile Contractului, Antreprenorul trebuie să proiecteze și să execute lucrările aferente. Astfel, în cadrul acestora este prevăzută o perioadă de 4 luni pentru realizarea proiectării și o perioadă de 18 luni pentru realizarea execuției lucrărilor.

În contextul în care pentru Loturile 1 și 2 Ordinul de începere al lucrărilor a fost emis în data de 02.12.2014, iar pentru Loturile 3 și 4 Ordinul de începere a fost emis în data de 20.05.2014, precizăm că data contractuală de finalizare a lucrărilor este 02.10.2016, respectiv 20.03.2016.

Astfel, având în vedere faptul că termenul de finalizare depășește perioada de eligibilitate a POST 2007 – 2013 (31.12.2015), dar ținând cont de reglementările emise de către Comisia Europeană și AMPOST, acest proiect s-a încadrat drept unul ce poate fi fazat din punct de vedere tehnic și financiar. 

De asemenea, luând în considerare stadiul evoluției contractelor de lucrări, precum și mecanismele contractuale și legale de realizare ale acestora, dar și plata aferentă, s-a propus ca fazele proiectului “Construcția Autostrăzii Sebeș – Turda” să fie în cuantum de:

  • Faza 1: 442.242.221,89 lei fără TVA (POS-T 2007-2013);
  • Faza 2: 1.539.346.225,22 lei fără TVA (POIM 2014-2020).

În ceea ce privește emiterea autorizațiilor de construire, CNADNR SA face următoarele clarificări:

  • până la această dată s-au obținut autorizații de construire pentru:
  • Lotul 2 – Secțiunea 1 (cuprinsă între km 17 + 000 – km 22 + 500 și km 25 + 300 – km 26 + 100): emisă în data de 14.09.2015;
  • Lotul 4 – Secțiunea 5 (cuprinsă între km 64 + 500 – km 68 + 550):  emisă în data de 17.03.2015 și celelalte Secțiuni (cuprinse între km 53+700 – km 64+500 și km 68+550 – km 70+000): emise în data de 01.09.2015.
  • pentru celelalte sectoare autorizația de construire este condiționată de:
  • Lotul 1 – Secțiunea 1 (cuprinsă între km 0+300 – km 14+000) – finalizarea procedurii de revizuire a Acordului de mediu; Secțiunea 2 și 3 (cuprinse între km 0+000 – km 0+300, inclusiv Nodul rutier Sebeș și km 14+000 – km 17+000) – finalizarea proiectării și revizuirea Acordului de mediu;
  • Lotul 2 – Secțiunea 2 și 3 (cuprinse între km 22 + 500 – km 25 + 300, km 26 + 100 – km 41+250) – finalizarea procedurii de revizuire a Acordului de mediu;
  • Lotul 3 – întreg sectorul (cuprins între km 41+250 – km 53+700) – finalizarea procedurii de revizuire a Acordului de mediu;
  • lotul 4 – anumite zone neautorizate anterior din cauza Acordului de mediu – finalizarea procedurii de revizuire a Acordului de mediu.

Precizăm că întârzierile înregistrate în cadrul acestor contracte au ca și cauze principale finalizarea cu întârziere a Proiectelor Tehnice de către Antreprenori, obținerea cu dificulatate a avizelor și/sau acordurilor necesare în vederea emiterii Autorizației de construire.

În ceea ce privește Acordul de mediu, precizăm că acesta a fost obținut la nivelul Studiului de Fezabilitate, iar soluțiile tehnice au suferit actualizări/modificări din cauza dezvoltării și realizării de către Antreprenori a Proiectului Tehnic.

Astfel, pentru ca soluțiile tehnice ce vor fi realizate în teren să asigure respectarea tuturor prevederilor Acordului de mediu, este necesar ca acestea să fie notificate de către ANPM în vederea întreprinderii procedurilor legale în materie și obținerea unui Acord de mediu în concordanță cu Proiectul Tehnic finalizat.

De asemenea menționăm că, conform prevederilor contractuale, în cazul în care termenul contractual de finalizare a contractelor nu este respectat de către Antreprenori din culpa acestora, CNADNR SA este îndreptățită să aplice penalități pentru întârziere”.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.