Autostrada Sebeş-Turda va fi drum expres dar costurile s-au dublat

Guvernul a modificat, vineri, HG nr. 234/2008 adoptată de Guvernul Tăriceanu privind indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Drum expres Sebeş-Turda”, astfel că investiţia va costa dublu, adică 4,64 miliarde lei. Decizia Executivului vine după ce DPIIS a lansat licitaţia în 22 iulie, când costul autostrăzii era deja stabilit la 2,48 miliarde lei. Amintim că, săptămâna trecută, CNADNR a anunţat că prelungeşte termenul pentru depunerea ofertelor, “din cauza managementului defectuos al unor compartimente ale companiei”.

Concret, Guvernul a mărit la 4.643.146.000 lei costul total al viitorului drum expres, pe care ministrul delegat Dan Şova anunţa că îl va transforma în autostradă şi va semna contractul “până la sfârşitul anului”.

“În luna iulie se termină documentaţia de transformare din drum expres în autostradă, până în decembrie vom avea terminate procedurile de licitaţie şi de atribuire, vom avea un contract semnat″, declara Dan Şova în 8 iunie.

El arăta că “suntem obligaţi să terminăm autostrada până în 2016, pentru că am reuşit să o băgăm pe alocarea financiară 2007 – 2013, pe facilitatea N+3”.

În 22 iunie, CNADNR a lansat licitaţia pentru proiectarea şi execuţia Autostrăzii Sebeş-Turda, potrivit anunţului postat pe site-ul e-licitaţie.ro.

Cei 70 de km ai autostrăzii au fost împărţiţi în 4 loturi, iar valoarea estimată a contractului depăşea 2,481 miliarde de lei (560 milioane de euro), fără TVA, suma incluzând şi cei 10% pentru cheltuieli diverse şi neprevăzute.

Potrivit anunţului, fondurile reprezintă cofinanţare din bani europeni pe alocarea financiară 2007 – 2013, prin Fondul de Coeziune (85%) şi bugetul de stat (15%),  astfel că lucrările trebuie finalizate până în 2016.

Pe loturi, sumele sunt împărţite astfel:

  • lotul 1, de 17 km (km 0 – km 17) va costa 57,028 milioane lei
  • lotul 2, de 24,25 km (km 17 – km 41+250) va costa 66,913 milioane  lei
  • lotul 3, de 12,45 km (km 41+250 – km 53+700) va costa 48,372 milioane lei
  • lotul 4, de 16,3 km (km 53+700 – km 70) va costa 53,248 milioane lei.

Tot în anunţ se preciza că ofertele sau a cererile de participare la licitaţie vor trebui depuse până pe 12 septembrie, ora 16.00, acestea urmând să fie deschise în ziua următoare.

După o lună de la ziua prevăzută pentru deschiderea ofertelor, CNADNR anunţa, în 11 octombrie, că “termenul de depunere a ofertelor pentru construirea tronsonului de autostradă Sebeş – Turda a fost prelungit până la 28 octombrie, din cauza managementului defectuos din cadrul unor compartimente ale CNADNR”.

Într-un comunicat remis redacţiei, reprezentanţii companiei precizau următoarele: “Pentru analiza corectă a elementelor ce au cauzat această prelungire, ieri, 10.10.2013, Directorul General al companiei, domnul Narcis Neaga, a instituit o comisie de disciplină în cadrul căreia vor fi verificate următoarele persoane considerate responsabile în acest caz: domnul Emil Rusoiu, fost Director al Direcţiei Autostrăzi Finanţate cu Fonduri Externe, doamna Daniela Epure, Şef Unitate de Implementare în cadrul aceleiaşi direcţii, domnul Radu Andronic, fost Director General – adjunct Proiecte cu finanţare externă şi doamna Florina Ghizolu, Şef serviciu în cadrul Direcţiei Technice.

Comisia de disciplină va analiza cele sesizate de Directorul General, Narcis Neaga, urmând a se aplica sancţiunile corespunzătoare, în funcţie de gradul de vinovăţie al fiecăruia din cei verificaţi”.

De atunci au trecut 10 zile fără ca reprezentanţii CNADNR să mai dea vreun semn de viaţă în legătură cu deciziile luate.

De altfel, niciuna dintre concesionările anunţate cu mare fast în primăvară, de ministrul Dan Şova şi de premierul Victor Ponta, nu s-au concretizat până acum, deşi ofertele au fost deschise încă din februarie-martie şi numele investitorilor au fost făcute publice.

Este vorba despre autostrăzile Comarnic-Braşov (cu diferenţa că firma China Communications s-a retras din competiţie în iunie), Craiova-Piteşti şi Centura Sud Bucureşti (în regim de autostradă). La acestea se adaugă drumul expre Sebeş-Turda.

Autostrada Transilvania a fost abandonată până la anul, în lipsa fondurilor, iar lucrările la singurul tronson licitat şi câştigat după rezilierea contractului cu Bechtel mai aşteaptă. Din cei 415 km sunt în continuare construiţi numai 52 km.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.