Noua generatie de semiremorci Genios lansata de Schmitz Cargobull exprima din plin filosofia producatorului german – un vehicul pentru cat mai multe sarcini. S.CS GENIOS este mai usor de utilizat, mai eficient, mai sigur si, foarte important, ofera o modularitate ridicata.
Primul aspect inovator al noii generatii de semiremorci este adus de modul de fabricare a sasiului. Noul sasiu are lonjeroane cu un profil in forma de „Z“, fiind realizate prin deformare la rece, fara a fi necesare suduri. „Noua tehnologie inspirata de la producatorii de camioane asigura o mai buna elasticitate a sasiului, preluand astfel mai bine socurile. Totodata, discutam de o economie de material, testele aratand ca din punct de vedere al solicitarilor suportate de sasiu, zona de margine este importanta la contactul cu suprastructura, in timp ce zona interioara este cea care preia solicitarile la contactul cu partea de rulare“, a explicat George Badea, product manager Schmitz Cargobull Romania. Astfel, noua forma tip „Z“ este optima si permite montarea suportului pentru punti pe „inima“ lonjeronului si nu pe „talpa“, cum era in trecut. In plus, suportul de axa se monteaza prin boltuire, nemafiind sudat. Astfel, axele pot fi mutate cu usurinta pe perioada de exploatare a vehiculului, raspunzand eventualelor modificari ale cerintelor de transport, iar costurile sunt minime. Axele se pot muta in functie de necesitati, inclusiv daca se doreste montarea unei axe viratoare. Nu mai este nevoie de taieri si suduri si protectia anticoroziva a sasiului ramane intacta. Inclusiv in cazul unui accident – o lovire din lateral va duce la ruperea bolturilor, sasiul fiind astfel protejat. Reconfigurarea ulterioara a vehiculului poate include si montarea unui lift hidraulic sau cutie pentru paleti si chiar suport pentru transportul unui stivuitor.
Un singur sasiu pentru mai multe modele
Stalpii din fata si cei din spate joaca un rol foarte important pentru stabilitatea unei suprastructuri, in special in cazul drumurilor dificile. „Socurile drumului sunt preluate pe rand de anvelope, suspensii, sasiu si apoi suprastructura, aceasta fiind ultimul front de aparare impotriva riscurilor. Suprastructura trebuie sa fie cat mai elastica pentru a prelua eforturile transmise de la drum, dar trebuie sa fie si destul de rigida pentru a proteja marfa. In cazul Genios, la fel ca sasiul, stalpul este obtinut prin roluire (deformare la rece) dintr-o singura bucata. Este un stalp universal care permite montarea tuturor elementelor necesare, precum sistemul de liftare tavan, care poate fi montat ulterior. Stalpul contribuie semnificativ la conceptul de modularitate“, a aratat George Badea. Urechile de prindere pentru scanduri sunt prinse cu nituri si pot fi oricand reconfigurate. Stalpii (fata, spate si intermediari) sunt pregatiti pentru certificare bauturi, Daimler, anvelope. Practic, daca pe parcursul utilizarii semiremorcii apare necesitatea specializarii pe un anumit tip de transport, se poate mari numarul de urechi, se inlocuiesc scandurile cu unele din aluminiu si otel si, astfel, producatorul schimba certificarea semiremorcii. Toata lucrarea se poate realiza intr-un service agreat Schmitz, costurile fiind mult sub ceea ce ar presupune achizitionarea unui vehicul nou. „Exista si posibilitatea livrarii unei semiremorci Varios, care sa poata fi utilizata pe diferite inaltimi de cuplare ale capului tractor. Astfel, inaltimea interioara poate varia – 2.730, 2.780 sau 2.830 mm. Posesorii de capete tractor midi si standard pot utiliza aceeasi semiremorca cu ajutorul sistemului de liftare reglabil si a sistemului de inchidere la spate cu mai multe urechi. Aceasta solutie este recomandata inclusiv pentru cei care transporta in tari cu toleranta zero pentru depasirea inaltimii maxime, precum Elvetia“, a declarat George Badea. Genios propune, de asemenea, numeroase elemente aparent mici, insa cu un important impact din punct de vedere al functionalitatii. Un exemplu in acest sens este primul element al panoului frontal care a fost ranforsat pe interior pentru a evita potentialele deteriorari cauzate in timpul incarcarilor. In plus, exista si o piesa de tabla care acopera acest element, avand menirea de a disipa socurile (protectie suplimentara). Podeaua antialunecare poate asigura un coeficient de frecare de 0,6. Astfel, poate fi redus numarul de chingi necesare pentru asigurarea marfii. Noul material pentru podea poate fi comandat si partial – fasii pozitionate strategic pe suprafata podelei. O alta zona expusa a semiremorcii este prima parte a podelei, la intrarea in semiremorca. De aceea, Schmitz Cargobull Romania configureaza toate semiremorcile ca dotare standard cu o suprafata de tabla de aluminiu rizat. Astfel este protejata aceasta parte a podelei expusa in numeroasele cazuri in care exista diferente de nivel intre rampa de incarcare/descarcare si podeaua semiremorcii. Stalpii de mijloc sunt plati deoarece s-a mers pe ideea de a mentine 2.480 mm latime interioara pe toata lungimea semiremorcii. Exista cazuri in care este nevoie de o latime suplimentara. De exemplu, in cazul transporturilor de placi de rigips este nevoie de o latime a semiremorcii de peste 2.500 mm. Stalpii laterali pot fi prinsi in partea de jos mai in exterior, cu ajutorul unui adaptor, lasand o latime interioara suplimentara, de 2.520 mm, in partea de jos a semiremorcii, fara a intra in zona de agabaritic. Astfel, sunt evitate solutii mai nesigure, precum mutarea stalpilor catre partea din fata sau transportarea placilor de rigips in picioare, ceea ce duce la ridicarea centrului de greutate. Pentru a evita acumularea apei sau a ghetii pe acoperisul semiremorcii, s-a decis pretensionarea traverselor, obtinand o forma usor convexa. O solutie simpla, dar foarte eficienta, fara costuri suplimentare. Totodata, pentru o mai buna manevrabilitate, sustinerea prelatei si a stalpilor laterali se face pe doua role, in loc de una. Astfel, prelata se intinde mai usor, iar stalpii laterali se fixeaza cu usurinta si scade riscul unei fixari incorecte. „Avem si o varianta mai sigura pentru prelata, cu 24 de chingi pentru fixare, in loc de 18. Sunt chingi speciale cu bucla dubla, care nu se pot deschide in timpul mersului – sistemul este gandit pentru a se deschide prin apasare, iar cataramele sunt prinse din interior cu nituri, pentru a intruni conditiile T1“, a completat George Badea. Ca si bariera antistropire pentru zona de marfa, se utilizeaza „o fusta“ din prelata pliata care asigura etanseitate intre semiremorca si prelata, chiar daca prelata nu este stransa sau una dintre chingi se deschide. Functioneaza si ca element antifurt. Merita mentionat si sistemul gandit de Schmitz Cargobull de blocare a usilor in pozitie deschisa si semideschisa. Manerul de blocare a usii in pozitia deschisa si tamponul de cauciuc fixat pe ultima chinga asigura o buna protectie atat a semiremorcii cat si a usii impotriva deteriorarilor accidentale.
George Badea, product manager Schmitz Cargobull Romania:
„La ora actuala, inaltimea de sasiu standard este de 125 mm sau 90 mm pentru mega. Genios va permite o inaltime de 60 mm, aflata inca in faza de testare. Astfel, se va relaxa problema inaltimii totale pentru ansamblurile mega.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro