BEST PRACTICES – Cargo Domizil – Transport intermodal de grupaje

Continuam seria modelelor de buna practica preluate de Supply Chain Management Center de pe www.bestlog.org cu un exemplu privind transportul intermodal de grupaje.

Cargo Domizil s-a lansat in 1981 ca divizie a SBB (cai ferate elvetiene) pentru executia de livrari de unitati feroviare. Obiectivul guvernului elvetian si al companiei nationale SBB a fost transferul traficului in transporturi de la calea rutiera catre cea feroviara. SBB a dezvoltat servicii de transport pe distante mari cu colectare /distributie prin camioane. Modelul de business a esuat initial din cauza ineficientei organizationale si operationale iar operatiunea a fost una neprofitabila.

Intre timp, companiile de transport din sectorul privat din Elvetia erau afectate de schimbarea politicilor destinate transporturilor adoptate de guvern – mai ales de interdictia transporturilor de noapte prin camioane (10 p.m.-5 a.m.) si de instrumentele relativ performante pe kilometru pentru camioanele de pe toate drumurile elvetiene. Dupa privatizarea partiala din 1992, SBB a vandut Cargo Domizil unui consortiu de contractori mari de dimensiuni mari si mijlocii. Acest consortiu se numea Transvision si cuprindea Camion Transport AG, Galliker Transport AG si Planzer Transport AG. Acesti co-proprietari aveau nevoie sa restructureze operatiunile Cargo Domizil pentru a transforma modul „combinat” intr-unul competitiv comparativ cu transportul rutier, cumuland avantajele deplasarilor de noapte pe calea ferata si imaginea negativa a transportului rutier, mai ales in Elvetia.

Cargo Domizil utiliza trenuri pentru transporturi pe distante lungi in Elvetia mai ales pentru a evita interdictia aplicata camioanelor pe timp de noapte. Furnizorul elvetian de servicii logistice Cargo Domizil oferea expeditii prin combinarea transportului rutier cu cel feroviar. Transporturile pe distante mari, facute de obicei pe cale rutiera, erau realizate pe cale feroviara, oferind un mai bun nivel de servicii si transport mai curat comparativ cu transportul rutier. Principala provocare pentru managementul Cargo Domizil era transformarea acestui business pe pierdere detinut initial de stat, intr-o companie, privata profitabila iar aceasta necesita o restructurare majora. Deoarece toti cei implicati in bunul mers al Cargo Domizil erau concurenti in alte sectoare de activitate, coordonarea dintre intreprinderile asociate si companie reprezenta o problema majora pentru management – mai ales din moment ce acestia conlucrau fara aranjamente contractuale complexe.

Solutia

Cargo Domizil oferea transporturi de grupaje (LTL) prin intermediul transportului combinat rutier/feroviar. Sistemul era vazut ca unic in Europa unde livrarile LTL se realizau, in general, pe cale rutiera. Livrarile zilnice in 24 de ore catre locatiile din Elvetia erau garantate de reteaua rutiera/feroviara. Cele trei companii partenere gestionau 11 centre logistice ale Cargo Domizil, situate cu toate in locatii adiacente cailor feroviare. Camioanele Cargo Domizil colectau transporturi dupa-amiaza, transferandu-le catre aceste centre adiacente liniilor feroviare, unde erau incarcate in trenuri, expediate catre Olten, langa Zurich, sortate de catre SBB si trimise catre destinatii in cursul noptii (Cargo Domizil utiliza circa 250 de vagoane in fiecare noapte). Dimineata, trenurile soseau la centrele logistice de destinatie, unde erau din nou transferate in camioane si livrate la clienti dimineata. Pe langa evitarea interdictiei de noapte aplicate camioanelor si a taxelor ridicate, utilizarea cailor feroviare aducea avantaje semnificative regiunilor muntoase din Elvetia, care sunt uneori dificil de accesat cu camionul (Elvetia a construit tuneluri exclusiv pentru trenuri). Multumita structurii matriciale cu noduri a centrelor logistice Cargo Domizil, soferii companiei operau totdeauna in aceeasi regiune, fiind familiarizati atat cu rutele cat si cu clientii individuali – avantaj in buna furnizare de servicii, mai ales in Elvetia, unde exista trei limbi oficiale, iar clientii se asteapta sa li se vorbeasca in limba lor. Pentru reducerea costurilor fixe si transformarea Cargo Domizil intr-o firma profitabila, numarul de centre logistice trebuia scazut semnificativ fara a reduce, insa, serviciile de livrare in 24 de ore din retea. Aceasta s-a intamplat dupa ce Transvision si-a reorganizat o parte dintre rutele de colectare/livrare si a negociat un acord cu divizia Cargo a SBB din cadrul cailor ferate elvetiene care asigura aderarea la timpii de livrare si la tarife de transport feroviar competitive. Schimbarile de structura au fost insotite de un program de antrenament deoarece Cargo Domizil a considerat ca angajatii companiei reprezinta un factor cheie in cazul proceselor eficiente si al livrarilor la timp. Din moment ce partenerii consortiului erau, de asemenea, concurenti, trebuind sa-si gestioneze propriile centre logistice, comunicarea eficienta a avut o importanta majora, fiind necesara implementarea unor sisteme IT comune. Partenerii trebuiau, de asemenea, sa identifice modalitati practice de evitare a inegalitatilor in alocarea profiturilor Cargo Domizil. Volumele de transport variau in Elvetia, anumite regiuni trimiteau mai multe bunuri comparativ cu altele, pe cand alte regiuni receptionau mai mult decat livrau, aceasta ducand la fluxuri financiare diferite din diverse zone. Trebuiau agreate definitii adecvate ale valorii pentru asigurarea alocarii egale a veniturilor.

Provocari

Provocarea 1: Transformarea unei unitati de stat neprofitabile intr-un furnizor profitabil de grupaje

Provocarea 2: Implementarea unui model de business ce exploata avantajele cailor feroviare

Provocarea 3: Reducerea timpilor de manipulare in cazul transferului unitatilor de incarcare intre camioane si vagoane

Provocarea 4: Proiectarea unei structuri optime pentru rationalizarea unei retele logistice complexe

Provocarea 5: Implementarea colaborarii in consortiul cumparator

Provocarea 6: Cooperarea fara un acord comercial complex, mentinandu-se regulile formale la minim

Lectii invatate si factori de succes

Succesul restructurarii unei companii foste de stat a fost sustinut de relatia de colaborare intre partenerii din consortiu. Numai dedicarea acestora ar fi putut asigura succesul continuu al Cargo Domizil. Partenerii inca mai conlucreaza fara un acord contractual detaliat in afara asocierii Cargo Domizil AG. Consortiul a realizat din vreme ca clientii logistici preferau transportul „verde” in defavoarea celui clasic rutier, insa numai cand acesta venea la acelasi pret, de aceea s-a dorit furnizarea de servicii de transport feroviar. Consortiul dorea castigarea avantajului competitiv fata de furnizorii de servicii logistice prin transportul de noapte, cand concurentii nu puteau folosi camioanele. Reteaua feroviara elvetiana extinsa si operatiunile de distributie ale partenerilor locali au permis acoperirea intregului teritoriu, reducandu-se numarul de centre logistice proprii. Noile structuri operationale erau importante pentru succesul noii companii private Cargo Domizil.  Instruirea personalului a fost foarte importanta, in situatia provocarilor de management si coordonare create de reducerea numarului de centre logistice. Si ultimul aspect, dar nu cel din urma, mediul politic din Elvetia a avut o influenta majora asupra conceptului de transport feroviar de grupaje. Interdictia de noapte aplicata camioanelor si taxele rutiere ridicate combinate cu reteaua feroviara dezvoltata din Elvetia au contribuit semnificativ la succesul proiectului.

Beneficii

Din punct de vedere economic

Fiecare livrare fiind realizata de catre aceeasi persoana, clientii din Elvetia s-au putut bucura de servicii de calitate, oferite cu prietenie, din partea unor indivizi apartinand aceleiasi culturi. Cresterea utilizarii capacitatii prin consolidarea incarcaturilor in depozite: avantaj competitiv deoarece conceptul depasea restrictiile de noapte impuse camioanelor. Avantaj competitiv din etichetarea „verde”.

Din punct de vedere al mediului

Caile feroviare sunt considerate mai sigure din punct de vedere al emisiilor de CO2 comparativ cu transportul rutier. Producerea energiei necesare transporturilor feroviare poate este mai putin poluanta. Electricitatea utilizata de trenuri poate fi generata de surse alternative. Trenurile consuma mai putina energie la tona pe km comparativ cu camioanele.

Din punct de vedere social

Reducerea emisiilor poluante prin utilizarea cailor feroviare. Transportul feroviar este, in general, mai sigur decat cel rutier, trenurile suporta incarcaturi mult mai mari comparativ cu camioanele, reducandu-se, astfel, riscul de accidente proportional cu volumele transportate. Programele specializate de instruire sunt disponibile pentru transporturile intermodale. Modelul sustenabil de business garanteaza siguranta locurilor de munca in industria transporturilor feroviare. De pe sosele s-a eliminat o sursa de poluare fonica (insa a fost transferata catre liniile ferate).

Transferabilitate

Solutia Cargo Domizil este transferabila catre companii de orice dimensiuni. In special companiile cu retele logistice pot adopta cu usurinta conceptul de transport feroviar pe timpul noptii. Conceptul ar putea fi adoptat cu usurinta si chiar imbunatatit in alte tari cu medii logistice similare cu cel elvetian.

Limitari

Mediul politic special din Elvetia a jucat un rol major in succesul conceptului Cargo Domizil. Prin urmare, nu este usor de transferat in alte tari cu politici sau infrastructuri de transport semnificativ diferite. O alta limitare consta in fezabilitatea conceptului numai pentru furnizorii de servicii logistice, ce ofera transport de grupaje.

Adriana PALASAN

Managing Partner Supply Chain Management Center

www.esupplychain.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.