La 6 luni de la semnarea ordinului de începere a lucrărilor la primul lot al autostrăzii Sebeş-Turda – anunţat cu mare tamtam de fostul ministru Dan Şova în plină campanie electorală pentru europarlamentare, chiar dacă ştia că 4 luni durează numai realizarea proiectului tehnic -, Comisia Europeană a declarat admisibilă spre finanțare, în 7 noiembrie, această investiţie. Anunţul a fost făcut de data aceasta de noul ministru, Ioan Rus – al 5-lea şef peste Transporturi de la instalarea noii puteri la Palatul Victoria.
„Proiectul presupune construirea a 70 de km de autostradă, asigurând legătura directă, rapidă şi sigură între Autostrada A1 Sibiu – Sebeş – Orăştie – Deva – Timişoara – Arad – Nădlac, parte din Coridorul IV Paneuropean, şi Autostrada A3 Braşov – Făgăraş – Târgu Mureş – Turda – Cluj Napoca – Oradea – Borş, numită şi Autostrada Transilvania”, precizează Ministrul Transporturilor.
Valoarea investiţiei se dublase anul trecut, după ce licitaţia lansată în 22 iulie 2013, cu un cost estimat de 2,48 miliarde lei, a fost prelungită până în octombrie, când Guvernul a modificat indicatorii tehnico-economici astfel că aceasta urma să coste 4,64 miliarde lei.
Costurile s-a triplat: 621 mil euro
Între timp, valoarea iniţială a investiţiei s-a triplat: “Bugetul total al proiectului este de 621.519.594,92 euro, din care bugetul primei faze a proiectului, transmisă către Comisia Europeană, este de 221.151.841,70 euro”, anunţă noul ministru al Transporturilor. Nu ne spune dacă suma este cu sau fără TVA.
Din valoarea primei faze, contribuția din Fondul de Coeziune prin POS-Transport 2007-2013 este de 152.998.942,98 euro.
Faza a doua a proiectului, în valoare totală de aproximativ 400 milioane euro, va fi finanțată în cadrul perioadei de programare 2014-2020. Pentru exerciţiul bugetar european 2014-2020 nu există deocamdată proiecte la finanţare, deoarece Master Planul General în Transporturi al României nu este gata.
„Ca urmare a declarării admisibilității de către Comisia Europeană, Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial „Transport” 2007-2013 va emite Ordinul privind aprobarea depunerii cererilor de rambursare de către CNADNR SA, în cadrul proiectului major.
Acest proiect a fost depus în cadrul Axei Prioritare nr. 1, Domeniul major de intervenție 1.1 „Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii rutiere de-a lungul Axei Prioritare TEN-T 7 şi conectată cu aceasta”, se precizează în comunicatul MT remis redacţiei.
Contractele de execuţie a loturilor 1 şi 2 nu au fost încă semnate.
Termen de finalizare: iunie 2016
“Perioada aferentă execuției lucrărilor este septembrie 2014 – iunie 2016, potrivit calendarului estimat privind implementarea proiectului, din cererea de finanțare”, mai arată ministrul Transporturilor.
Prima porţiune din Autostrada Sebeş-Turda (lotul 3) va intra în lucru „undeva până la sfârşitul lui noiembrie”, potrivit şefului DRDP Cluj, Eugen Cecan, care a mers pe şantier într-o vizită cu presa, la începutul acestei luni.
Heirup electoral
Cecan susţine că „vom lucra, dacă vremea ne va permite, şi în decembrie, şi în ianuarie”.
Ca de obicei, marile investiţii în infrastructura rutieră încep în România în pragul iernii, iar dacă sunt alegeri, politicienii nu ratează momentul să anunţe finalizarea lucrărilor înainte de termen, deşi viaţa ne dovedeşte contrariul.
De data aceasta, prefectul judeţului Cluj, Gheorghe Ioan Vuşcan, s-a dus pe şantier cu jurnaliştii ca să puncteze electoral, în plină campanie pentru susţinerea candidatului partidului său la prezidenţiale: “Am vorbit cu reprezentanţii firmelor care construiesc: lucrările sunt în grafic, astfel că acei 70 km de autostradă cuprinşi între Sebeş şi Turda vor fi circulabili cel mai devreme în decembrie 2015 sau cel mai târziu în martie 2016”.
Dacă ne amintim, şi Dan Şova ne ameninţa acum un an că se mută cu cortul pe şantier la autostrada Comarnic-Braşov, dar nici până astăzi nu a fost semnat contractul.
Magda SEVERIN