Ce mai promite Şova. CALENDARUL autostrăzilor care nu mai încep

Aflat în campanie de susţinere a candidaţilor PSD-UNPR-PC la europarlamentare, ministrul Transporturilor, Dan Şova, însoţit de şefii CNADNR, face exact ce ştie mai bine: promite autostrăzi. Până acum, în 2 ani din noua guvernare nu s-a deschis niciun şantier, dar Şova susţine că până la sfârșitul acestui an vor fi în lucru 651 de km de autostradă iar în 2015 „în jur de 1.500 km”. De luni dă drumul la licitaţiile pentru studii de fezabilitate în valoare de 78 mil euro şi mai are pe ţeavă altele ce vor însuma, cu tot cu primele, circa 240 mil euro. Ministrul mai spune că are 1,2 miliarde de euro din banii europeni obţinuţi prin absorbţia de 148% reuşită anul trecut.

În fine, ministrul Transporturilor promite că noua acciză la carburanţi va finanţa o parte din Autostrada Transilvania – dar de la anul, să aibă timp să strângă banii. Totuşi, în această toamnă va începe tronsonul Nădăşel-Suplacu de Barcău.

Şi din amărâţii de 6,5 km din neterminata (de peste 2 ani) autostradă Bucureşti – Ploieşti va executa anul acesta – dar numai o parte, să nu ne învăţăm prost.

Dar iată, în sinteză, noile promisiuni ale ministrului Dan Şova, făcute în ultimele 3 zile la Mediaş, Cluj-Napoca şi Oradea:

Autostrada Transilvania

  • astăzi avem cei 52 km finalizați înainte de venirea noastră la guvernare
  • aliniamentul autostrăzii este modificat, de la Târgu Mureș nu mai merge pe Sighișoara-Brașov și va coborî de la Turda spre Sebeș, pentru a se uni cu Coridorul IV
  • din aliniamentul vechii autostrăzi, singura parte pe care nu se va mai face autostradă este de la Târgu Mureș la Sighișoara și Brașov;
  • tronsonul Nădăşel – Suplacu de Barcău, de 93 km, va fi primul finanţat integral din acciza majorată care va aduce în plus la buget circa 500 milioane euro/an şi va fi gata în 2017;
  • acesta are două loturi: Nădăşel – Mihăieşti, de 17,8 km, unde există un studiu de fezabilitate din 2012, nu avem terenuri expropriate dar avem contracte cu avocații;
  • în prima săptămână a lui iulie vom publica în SEAP documentația de licitație şi estimez începerea lucrărilor la sfârșitul lunii noiembrie 2014;
  • şi lotul Mihăieşti – Suplacu de Barcău, de 75 km, pentru care avem mai multe probleme: trebuie realizat studiul de fezabilitate de la zero, întrucât cel existent nu respectă foarte multe condiții dintre cele cerute astăzi şi avem un acord de mediu din 2004 dar au apărut situri Natura 2000; partea bună este că nu mai trebuie să facem licitație pentru studiul de fezabilitate, doar trebuie actualizat;
  • cred că aici vom putea da ordinul de începere a lucrărilor undeva în octombrie 2015, termenul de realizare va fi de 24 de luni iar valoarea estimată, din studiul de fezabilitate, se ridică la 4,2 miliarde de lei;
  • pentru tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, de 64 km, realizat de 52%, pe 9 mai a fost trimisă documentația pentru licitația de lucrări și după 20 mai o să fie publicat în SEAP anunțul;
  • valoarea estimată este de 900 mil lei, mai ieftină cu 200 mil lei față de estimarea inițială; alocarea va fi de la buget, repartizată pe 3 ani – pentru anul acesta avem 55 mil lei;
  • estimăm data de începere a lucrărilor luna octombrie şi are termen de finalizare 24 de luni, adică septembrie-octombrie 2016;
  • din traseul proiectat inițial pentru autostrada Transilvania, pentru tronsonul Câmpia-Turzii – Ogra – Târgu Mureş, de 53 km, a fost propusă ca soluție tehnică construirea unui drum național cu 4 benzi, prin afara localităților, ale cărui costuri sunt mai mici decât pentru autostradă;
  • va avea cel târziu pe 26 mai publicată în SEAP documentația de licitație de lucrări, finanţarea fiind asigurată din fonduri europene;
  • pentru tronsonul de la Gilău la Nădășel s-a dat ordinul de începere a lucrărilor în luna aprilie, pentru cei 9,6 km finanţaţi de la buget;
  • deci la finele anului 2017 vor fi gata lucrările la Autostrada Transilvania între Borș și Sebeș, pe o lungime de 391 km; 

Autostrada Sebeş – Turda

Conectarea la Capitală a autostrăzii Bucureşti-Ploieşti. Alt proiect pentru ieşiri

  • mare parte din cei 6,5 km restanţi din autostrada Bucureşti – Ploieşti vor fi gata în 2014, fiind zonă de câmpie – cât exact o să vedem, pentru că firma constructoare cere 90 mil euro de la CNADNR pentru lucrări suplimentare efectuate şi există un proces moştenit în instanţă din 2007-2010;
  • încă de la început s-au cerut foarte multe lucrări suplimentare de către autorităţile publice, au fost probleme legate de mediu, dar acum cred că am rezolvat şi se vor debloca lucrurile;
  • înseamnă că pentru autostrada Bucureşti-Ploieşti va fi necesar un nou proiect, pentru a remedia probleme mari care există acolo: proiectul iniţial avea prea puţine ieşiri şi, de asemenea, avea probleme pe benzile de siguranţă;
  • vrem încă un nod rutier şi nişte reamenajări la benzile de siguranţă iar asta o să însemne un proiect nou, o licitaţie nouă, dar nu are legătură, practic, cu actualul proiect al autostrăzii, cei 6,5 km vor fi făcuţi;
  • Autostrada Comarnic – Braşov mai aşteaptă
  • nu ştiu dacă pentru semnarea contractului va fi respectat termenul fixat în luna iunie (după ce, iniţial fusese anunţat pentru 20 aprilie – n.r.), sper să rămână;
  • noi ne-am terminat treaba, în acest moment CNADNR, Guvernul României, noi nu așteptăm decât instituțiile financiare internaționale (…) să stabilească dacă finanțează și cu cât, pentru a vedea exact care va fi ponderea instituțiilor financiare internaționale și ponderea băncilor private;
  • mai sunt unele discuții între instituțiile financiare internaționale și constructori, tot cu privire la finanțare, dar sunt chestiuni care nu implică vreo decizie a CNADNR;
  • Lotul neterminat din Sibiu – Orăştie, în pas de melc
  • sunt circumspect privind finalizarea lucrărilor la autostrada Sibiu-Orăştie (lotul 3, de 22 km, care a suferit aluncecări de teren pe 6 km, la Aciliu – n.r.) până la termenul de 15 noiembrie (în decembrie 2013, la inaugurarea celorlalte 3 loturi, termenul prevăzut era septembrei 2014 – n.r.);
  • mi se pare că dacă nu vor face (constructorii – n.r.) ce spune domnul director Cristian Andrei, adică dacă nu vor munci în schimburi prelungite şi nu vor avea utilaje serioase, nu cred că vor termina; dar, mă rog, vor avea şi norocul unei veri lungi şi secetoase din punct de vedere al precipitaţiilor de pe zona asta, atunci ar trebui să poată lucra;
  • vă mărturisesc că nu îmi place foarte mult mobilizarea care este, dar dacă spun că sunt în graficul de lucrări… luni o să verificăm la CNADR exact care este situaţia, altfel nu îmi place nici mie, cred că nu vă place nici dvs., nu place nimănui cum arată cei 6 km care sunt problematici. Dar, dacă inginerii constructori spun că sunt în grafic, o să vedem;
  • Studii de fezabilitate
  • la începutul săptămânii viitoare vor fi scoase în SEAP aproape 1.800 km de autostradă în studii de fezabilitate, care durează 4 luni, și care vor fi licitate toate în 2015;
  • până la sfârșitul anului 2014, vor exista 651 de km de autostradă în lucru, iar în anul 2015, în jur de 1.500 de km în lucru;
  • Fonduri europene
  • banii sunt asigurați, mai avem 1,2 miliarde de euro din 2007-2013, bani necheltuiţi de d-nul Orban, de d-nul Berceanu, de d-na Boagiu şi pe care noi încercăm acum, printr-o facilitate obţinută de premierul Ponta prin negocieri cu CE, să-i  aducem în aceşti 2 ani, 2014 – 2015, de la groapă;
  • cu puţin noroc vom face o absorbţie integrală a acestei sume până la sfârşitul anului 2015, din care vor putea fi finanţate, printre altele, lucrările la Autostrada Turda – Sebeş şi la tronsonul Câmpia Turzii – Târgu Mureş din Autostrada Transilvania;
  • dacă între 1 ianuarie 2007 – 31 decembrie 2012, Compania de Autostrăzi a atras din fonduri europene 430 mil euro, anul trecut a atras 569 mil euro;
  • dacă în fiecare an s-au târâit în absorbția fondurilor europene, la nivelul fondurilor europene alocate autostrăzilor și drumurilor naționale s-a realizat (anul trecut, n.r.) un procent de 148%.

Autostrăzi uitate

Despre autostrada Piteşti – Sibiu, ministrul nu a amintit nimic, dar nici despre loturile 2 şi 3 ale autostrăzii Lugoj – Deva, ale căror contracte au fost semnate în octombrie 2013.

Totodată, despre neînceperea lucrărilor la lotul 1 al autostrăzii Nădlac-Arad, al cărui contract a fost semnat în 26 decembrie 2013, ministrul Şova nu scoate o vorbă, ca şi în cazul lotului 2 al autostrăzii Timişoara-Lugoj, semnat în 4 decembrie 2013.

Periplu electoral de weekend

Ca să nu fie acuzat că lipseşte de la serviciu, ministrul Transporturilor şi-a programat periplul electoral la sfârşit de săptămână şi, probabil, aşa ne va ţine până la alegeri. Dacă alaiul electoral a fost vineri la Mediaş (jud. Sibiu), ieri s-a dus la Cluj-Napoca şi astăzi a ajuns la Oradea.

Astăzi, Dan Şova a avut o întâlnire cu reprezentanți ai autorităților locale și județene, precum și cu câțiva constructori veniţi de la conferința națională “Drumurile României, încotro?…”, organizată, ieri, de Federația Patronilor Bihor, la care ministrul nu a mai ajuns din cauza vizitei la Cluj-Napoca, unde s-a întâlnit cu liderii PSD.

Apoi, ministrul Transporturilor a susținut o conferință de presă la Prefectura Bihor, împreună cu prefectul Claudiu Pop, cu directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, cu adjunctul acestuia, Cristian Andrei, plus șeful Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj, Eugen Cecan, şi directorul general al Agenției de Dezvoltare Regionale Nord-Vest, Marcel Boloș – declarat acum 2 zile de ANI incompatibil.

Dan Șova a declarat că mesajul transmis în campania electorală de alianța politică pe care o reprezintă este unul de “seriozitate”, „un mesaj venit din partea unui guvern social-democrat preocupat de investiții și primul care susține IMM-urile”.

Conducerea CNADNR a anunţat, recent, că anul acesta vrea să finalizeze 93,1 km de autostradă, având la dispoziţie un buget de 2,65 miliarde lei, mai mic cu 1,1 miliarde lei faţă de anul trecut.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.