CLIENTI de criza

Piata logisticii in acest moment nu a capatat un trend bine definit. Fiecare companie din domeniu depinde foarte mult de portofoliul de clienti pe care il  detine sau, mai bine spus, de portofoliul de industrii. Cine isi punea problema unui mix de clienti si industrii acum un an? Cresterile erau atat de spectaculoase incat orice urma de precautie nu exista nici macar la nivel de idee.

Pentru numele deja consacrate in domeniul logistic, si care, chiar fara un marketing agresiv pe piata, au avut vizibilitate, criza s-a transformat intr-o oportunitate. Daca inca exista companii mari care nu au decis externalizarea, tot mai multi clienti mici se gandesc sau au facut deja aceasta miscare.

Problema cu care s-au confruntat acestia in luarea deciziei a fost lipsa informatiilor logistice din sistemele informatice pe care le detin (sau nu!). Chiar si fara sisteme, au identificat oportunitatea transformarii costurilor fixe in costuri variabile si reducerea semnificativa a complicatiilor birocratice legate de operatiunile logistice.

Decizii de externalizare

O analiza facuta intr-o serie de companii cu activitate de depozitare medie-mica si cu depozite ce nu depasesc 500-1.000 mp au dus la concluzia ca, pentru o astfel de

activitate logistica, externalizarea este o solutie buna chiar si in situatii in care nu este criza. Si companiile mari se uita cu mare atentie la controlul costurilor si studiaza posibilitatea externalizarii. Mai multe multinationale cu traditie in operarea depozitelor proprii din domeniul productiei au avut la inceputul anului incercari timide de externalizare. În decursul a 4 luni au extins in mod considerabil activitatea cu previziuni de externalizare totala.

Favorizati

Un avant deosebit l-au avut organizatiile logistice care au detinut in portofoliu clienti din domeniul FMCG cu produse de discount si hard discount, care nu au fost pregatite pentru cresterile inregistrate. Astfel, cererea de personal operativ in depozit a crescut la aceste companii, producand o absorbtie a personalului concediat din industrii in scadere. Un caz particular in domeniu il reprezinta industria de frig si temperatura controlata unde, la aceasta ora, nu exista o retea de clasa A la nivel national, fiecare companie logistica din domeniu detinand punctual anumite capacitati, concentrarea mare fiind in zona Bucuresti-Ploiesti. Pentru aceasta industrie, solutiile in-house reprezinta, la aceasta ora, solutia, daca nu optima, cel putin acceptabila.

Defavorizati

O problema majora s-a inregistrat in industria logistica ce deservea domeniul automotive, in special operatorii logistici ce miscau volume mari: acestia, de-a lungul anilor, date fiind conditiile stricte cerute de industria de automotive, si-au innoit parcurile auto si au dezvoltat serviciile pentru a face fata reglementarilor si nivelului de customer service extrem de ridicat. Dintr-o data, s-au gasit in situatia de a nu avea de transportat nici 20% din volumele anterioare. Este greu sa te repliezi si sa iti maresti flexibilitatea in astfel de situatii. Solutia pentru acestia a fost inghetarea leasing-urilor si alocarea de resurse si energie business-urilor conexe precum service, benzinarii, comert cu piese auto. Chiar daca au fost supape de salvare, de fapt acestea deserveau aceeasi industrie. În aceeasi situatie s-au situat si companiile de productie si distributie bunuri de folosinta indelungata. Acestia au inceput sa inchirieze spatii suplimentare, sa opereze discounturi si promotii, insa situatia nu este roz si nici nu va fi pentru o buna perioada de acum incolo.

Comportamentul de criza al clientului de servicii logistice se manifesta predominant pe mai multe directii:

Intarzierea la plata

Transferand costurile fixe, in special cele cu salariile, utilitatile si intretinerea corectiva a echipamentelor in sarcina operatorului logistic, intarzierea la plata nu mai produce disfunctionalitati in activitatea curenta. Aceasta politica i-a pus in dificultate, nu de putine ori in aceasta perioada, pe operatorii logistici.

Cererea de revizuire a tarifelor

In incercarea de reducere a costurilor, toate companiile client, indiferent de serviciile sau produsele achizitionate, au initiat renegocieri de tarife. Pentru industria de transport, impactul este critic. Nici in activitatea de depozitare situatia nu este usoara pentru companiile care au incetinit fluxul de marfa in depozit. Problemele se produc in lant: Nu vindem, deci nu mutam – nu incasam. Nu incasam – nu avem cash. Nu avem cash – nu platim furnizorii. Intrebarea pe care o putem pune este daca nu cumva disparitia unor companii de pe piata nu este de fapt benefica, ramanand active (cel putin in sectorul privat) companii care au construit in timp un business sustenabil.

Reducerea de personal

Desi au existat pe piata cazuri atipice, in care s-a concediat in masa pe criteriul salariilor mari, cei mai multi dintre clienti si-au facut curatenie in organizatii. Prin restructurare, s-au evidentiat mult mai bine deficientele de crestere rapida si s-au operat numai corectii binevenite.

Apelarea la servicii de consultanta

Consultanta de restructurare nu era perceputa nici ca moda, nici ca necesitate. Cel mult era vazuta ca fiind un lux pe care si-l permiteau companiile mari. Astazi, tot mai multe companii, in special cele de import si distributie, apeleaza la consultanta pentru a eficientiza activitatile de achizitii, depozitare, transport si gestionarea stocurilor.

Adriana PALASAN

Managing Partner AFP-MKT

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.