Plăţile pentru Programul Operaţional Sectorial Transport (POS T) 2007-2013 au fost deblocate, în urma ridicării, vineri, a presuspendării (operate în octombrie anul trecut) de Comisia Europeană, anunţă, marţi, Ministerul Transporturilor. Vineri, ministrul Relu Fenechiu nu avea încă hârtia la mână, când şi-a prezentat bilanţul activităţii pe 6 luni, dar dădea atunci ca sigur acest succes. Poate că, totuşi, ministrul a vrut să marcheze cu mare fast evenimentul, în această săptămână, dar accidentul din Muntenegru a monopolizat orice subiect de presă, cel puţin până joi, când probabil că vor fi înmormântaţi cei 18 morţi din autocarul prăbuşit duminică seara.
POS-T 2007-2013 asigură finanţarea unor proiecte strategice pentru România în domeniile rutier, feroviar şi naval. Dintre cele 11 companii beneficiare, cele mai importante sunt CNADNR şi CFR SA.
„Comisia Europeană a decis ridicarea presuspendării ca urmare a implementării de către Autoritatea de Management (AM) POS-Transport a tuturor măsurilor dispuse prin scrisoarea de întrerupere plăţi (din iunie 2012) şi scrisoarea de presuspendare (decembrie 2012)”, se precizează în comunicatul MT.
AM POS-Transport are un buget, din fondurile structurale, în valoare de 4,5 miliarde euro şi are autorizate, în prezent, cheltuieli de 1,2 miliarde lei, care urmează să fie transmise Autorităţii de Certificare şi Plăţi, pentru decontare din bugetul UE, informează ministerul.
Ministrul Fenechiu dă din nou vina pe fostul manager al CFR SA, Dimitris Sophocleous, pe care tot el l-a numit în funcţie şi l-a creditat. După 3 luni, în 15 aprilie a.a., l-a făcut să-şi dea demisia. Amintim însă că vina o poartă antecesorul să, tot liberal, Ovidiu Silaghi, care primise termen 2 luni de la Comisia Europeană să remedieze neregulile, iar acesta nu a mişcat un deget până la 24 decembrie, când expira perioada.
E drept că în acea perioadă au fost campania electorală şi alegerile parlamentare, dar a da vina pe cineva care a stat numai 3 luni la conducerea CFR SA – iar asta în 2013 -, în loc să-şi asume acest eşec exact şeful de la acea vreme de la Transporturi este cel puţin o dovadă de laşitate.
„În decembrie 2012, la nivelul POS-Transport era implementată doar o singură măsură dintre cele dispuse de către Comisia Europeană, iar în perioada martie – aprilie 2013, fosta conducere a CFR SA nu a derulat nicio procedură de achiziţie publică, blocând astfel implemetarea procedurilor operaţionale necesare procesului de evaluare a achiziţiilor publice”, acuză Fenechiu.
“Acum, principalul nostru obiectiv îl reprezintă asigurarea unui nivel cât mai ridicat de absorbţie din bugetul alocat POS-T, în valoare de 4,5 miliarde euro, pentru perioada de programare 2014-2020”, declară, în comunicat, ministrul Transporturilor.
Nivelul de absorbţie al fondurilor este de aproximativ 10%.
În martie, Fenechiu declara că „din cele 4,5 miliarde euro alocate prin POS-T, doar 450 milioane euro au fost efectiv absorbiţi, iar din cele 1,5 miliarde euro contractate, circa 373 milioane euro sunt corecţii financiare aplicate din cauza unor neconcordanţe şi nereguli sesizate în derularea achiziţiilor publice legate de acest Program”.
„Absorbţia trebuie să ajungă la 1,1 miliarde euro în 2013, altfel riscăm să pierdem toţi banii”, insista Relu Fenechiu la acea dată.
Deblocarea POS T a fost unul din obiectivele strategice ale ministrului Transporturilor, alături de privatizarea CFR Marfă.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU