Conducerea pe timp de iarnă este o adevărată provocare, chiar şi pentru conducătorii auto experimentaţi. Pregătirea în prealabil reduce semnificativ riscul producerii unor accidente.
Statistica demonstrează că introducerea obligativităţii pneurilor de iarnă a redus cu 22% numărul fatalităţilor (01.11.2011 – 01.03.2012 faţă de aceeaşi perioadă, cu 1 an în urmă).
Pentru conducerea în siguranţă
Pregătiţi autovehiculul înainte de a călători pe timp de iarnă:
– Ştergătoarele de parbriz să funcţioneze corespunzător
– Lichidul pentru spălarea parbrizului să aibă punctul de îngheţ cel puţin la -25 grade
– Anvelopele de iarnă să nu prezinte uzură pronunţată
– Bateria de alimentare să aibă stare tehnică bună
– Uleiul de transmisie specific anotimpului rece
– Antigel cu concentraţie de minim 50%
– Instalaţia de climatizare funcţională.
Dotaţi autovehiculul corespunzător:
– Racletă de gheaţă
– Perie de zăpadă
– Lanternă
– Lopată
– Sac nisip
– Şufă de remorcare
– Îmbrăcăminte groasă şi rezerve de apă şi alimente
– Becuri de rezervă.
Deşi, iarna, intensitatea traficului este mai redusă, numărul accidentelor este mai mare. De aceea, în timpul anotimpului rece sunt necesare măsuri speciale de precauţie:
– Reduceţi viteza în apropierea derdeluşurilor şi a patinoarelor improvizate! Oricând vă poate apărea în faţă un copil cu o săniuţă scăpată de sub control!
– Nu subestimaţi dificultăţile impuse de condiţiile meteo!
– Distanţa faţă de autovehiculele care circulă în faţă trebuie să fie mai mare pe drum alunecos, iar viteza de deplasare mai redusă, atât pentru a se evita coliziunea cu cei din faţă, cât şi pentru a nu fi obligaţi să frânaţi brusc, fapt care duce la derapare!
– Pe vreme de ploaie, lapoviţă sau ninsoare, când vă întâlniţi cu alte autovehicule, acţionaţi din timp ştergătoarele de parbriz. Câteva momente de circulaţie fără vizibilitate pot fi fatale!
– În zilele cu ploi, viscol, ninsori, temperaturi scăzute, fiţi mai atenţi la pietoni. Aceştia sunt mai puţin prudenţi, circulă zgribuliţi, se ascund sub umbrele, privesc mai puţin în jur, astfel că nu prea se asigură la traversare!
– Nu acţionaţi brusc mecanismele de direcţie şi de frânare ale autovehiculului!
– În condiţii de zăpadă şi polei, renunţaţi pe cât posibil la pedala de frână. Folosiţi cu precădere frâna de motor!
– Pe porţiunile acoperite cu polei sau gheaţă este contraindicată executarea operaţiei de virare concomitent cu frânarea!
– În viraje, mersul cu diferenţialele blocate are influenţă negativă asupra menţinerii direcţiei!