În decursul exercițiului financiar anual al unei firme medii sau mici de transport, nu am întâlnit bugetarea amenzilor dar și, mai grav, nu am găsit bugetarea asistenței juridice externe, pentru situații deosebite sau amenzi cu cuantum foarte mare, ce trebuie contestate.
Mai ales în ultimii 4 ani, o dată cu introducerea de către fiecare stat membru UE a unor legi protecționiste, în afara controalelor normale și amenzilor pentru nerespectarea normelor de circulație sau pentru probleme tehnice nerezolvate, ce apar din cauza rulajului normal la tractor sau semiremorcă, au apărut foarte multe spețe pentru care autoritățile de control din fiecare stat al UE pot acorda, în multe cazuri „arbitrar și după bunul plac”, amenzi dintr-o gamă variată, pentru abateri de la diversele norme și legi, interpretate personal.
Este clar că, în contextul actual, în care concurența devine din ce în ce mai acerbă în domeniul transporturilor rutiere, unele dintre firmele străine fiind protejate de autoritățile locale, trebuie să fim prevăzători și să adoptăm cel puțin câteva măsuri simple de precauție:
- să instruim șoferii pentru toate problemele ce pot apărea
- să avem toate documentele în ordine din punct de vedere legal
- să fim pregătiți să intervenim în cazul în care compania este amendată.
În general, în afara sancțiunilor de radar, care vin la sediul firmei, celelalte tipuri de amenzi, pentru care se emit procese verbale de constatare, sunt acordate în valoare acoperitoare, de peste 1.000-2.000 de euro, putând ajunge, în unele cazuri, la peste 10.000 de euro (pentru descoperirea migranților în compartimentul de mărfuri la trecerea dintre Franța și Marea Britanie).
Unele dintre motivele cele mai întâlnite pentru care se acordă amenzi:
- lipsa unor documente ce trebuie să se regăsească la camion
- erori de citire tahograf
- nedescărcare tahograf
- defecțiuni tehnice la sistemul de iluminare și frânare
- uzura anvelopelor
- nerespectarea obligativității de a folosi hotelul pentru efectuarea repausului normal de 45 de ore etc.
Necunoașterea unei limbi străine de către conducătorul auto profesionist, ce ne reprezintă firma, poate favoriza, în multe cazuri, aplicarea unor amenzi „după bunul plac” al autorităților.
Indiferent de valoarea amenzii, vă recomand, în cele mai multe cazuri, să faceți contestație. În urma contestației, se va fixa valoarea reală a amenzii, de către Judecătoria abilitată în acest sens.
În foarte multe cazuri, pentru amenzi din Franța, Belgia, Olanda, Marea Britanie, Germania, Italia și Elveția, sumele reale ale amenzilor sunt de doar 30% din valoarea inițială.
Recomandări
- Achitarea de urgență a amenzilor pentru că, în general, autoritățile din țările respective blochează camionul până la efectuarea plății.
- Urgentarea transmiterii proceselor verbale către firmă, împreună cu o declarație în scris a șoferului în care să explice împrejurările în care s-a acordat amenda și, foarte important, să descrie și comportamentul reprezentanților autorităților care efectuează controlul și întocmesc procesul verbal pentru constatarea contravenției.
- Declarația șoferului trebuie tradusă în limba țării în care s-a încasat amenda și, împreună cu contestația, trebuie trimisă autorității emitente, în general către Judecătoria îndrituită să rezolve aceste contestații. Toate aceste procese verbale au înscris, spre final sau pe verso, un paragraf în care este stipulat termenul în care se poate face contestația amenzii, de obicei 30 zile, și unde trebuie trimise documentele doveditoare împreună cu contestația.
- În unele cazuri, va fi necesar să apelați la reprezentanții firmei dumneavoastră din țara respectivă (oricum, plătiți acest serviciu obligatoriu în mai toate țările din UE), sau chiar să angajați un avocat pentru a vă reprezenta.
- Faceți, totuși, înainte, o verificare ca serviciile prestate să nu coste mai mult decât suma recuperată.
În cele mai multe cazuri, dacă nu a fost anulat procesul verbal, am reușit să reducem aceste amenzi și ne-au fost rambursate diferențele.
La ora actuală, și în România sunt firme care fac acest serviciu, contra unui comision de succes din sumele recuperate.
Cristian HELWIG
senior consultant HELP și Asociații
cristian@helwig.ro