Comisia Europeană (CE) a propus corecții în legătură cu factorul “missing link” și criteriul de impact asupra mediului, în metodologia de prioritizare a proiectelor din Master Planul General de Transport al României, metodologie care ia în considerare nivelul de performanță economică și de mediu, anunță Ministerul Transporturilor.
„Comisia Europenă urmează să trimită în scris observațiile sale cu privire la MPGT până la data de 31 martie, după care Ministerul Transporturilor va retrimite variantă finală a MPGT în perioada 01 – 09 aprilie 2015. În paralel se derulează procedura de evaluare strategică transfrontalieră cu Bulgaria și Serbia în vederea obținerii autorizației de mediu până la sfârșitul lunii mai”, precizează reprezentanții MT.
O echipă tehnică a Ministerului Transporturilor condusă de secretarul de stat Iulian Matache, le-a prezentat în perioada 11-13 martie, la Bruxelles, specialiștilor din cadrul DG REGIO, DG MOVE și DG ECOFIN, proiectul Master Planului.
„În urma discuțiilor, reprezentanții CE au agreat modelul național de transport (MNT) și modelul de analiză cost beneficiu (ACB). Cele două modele au fost folosite în MPGT pentru a determina performanța economică a proiectelor”, se arată în comunicatul remis de MT redacției.
„Cât privește strategia de implementare a proiectelor, reprezentanții Comisiei Europene au recomandat ca aceasta să fie pusă în acord cu sursele de finanțare, cu ordinea de implementare a proiectelor stabilită conform scenariului EES și a împrumutului public de 7 miliarde Euro aprobat recent de Guvern”, arată reprezentanții MT.
Totodată, experții CE au solicitat autorităților române să dea asigurări că acest împrumut se încadrează în ținta de deficit bugetar și datoria publică, pe care România trebuie să le respecte ca stat membru al Uniunii Europene.
UPDATE: Iată și declarația purtătorului de cuvânt al DG REGIO, Sophie Dupin de Saint-Cyr:
“Am avut, săptămâna trecută, discuții pozitive cu reprezentanții Ministerului Transporturilor privind Master Planul de Transport, având ocazia să apreciem pașii importanți efectuați de Ministerul Transporturilor pentru a finaliza acest document.Există încă unele probleme nerezolvate pentru care sunt recomandate eforturi suplimentare de îmbunătățire a Master Planului. Acestea privesc concentrarea pe criterii limitate și obiective de stabilire a priorităților, luând în considerare performanțele economice și apartenența proiectelor la rețeaua TEN-T Core. Autoritățile române vor reflecta asupra modului de a încorpora mai bine aceste observații în Master Plan”.
Crețu l-a avertizat pe Rus
Și ministrul Ioan Rus a fost la Bruxelles săptămâna trecută, când le-a prezentat experților CE proiectul Master Planului iar anterior s-a întâlnit cu Corina Crețu, comisarul european pentru Politici Regionale.
Crețu l-a avertizat pe Rus că „din punctul nostru de vedere mai sunt subiecte care trebuie clarificate, unele dintre ele extrem de importante: stabilirea criteriilor după care proiectele vor fi sortate în ordinea priorităţii (…) și evaluarea strategică a impactului asupra mediului”.
Ministrul Rus anunțase anterior că proiectul Master Planului „va fi finalizat, cel mai probabil, la finele lunii aprilie”, dar iată că abia la sfârșitul lunii mai se speră obținerea autorizației de mediu, astfel că iunie este termenul ce mai apropiat la care CE va da ok-ul final iar Parlamentul va aproba prin lege Master Planul de Transport.
Magda SEVERIN