Cum arată şantierul autostrăzii Sibiu-Orăştie lot 3 văzut de Matache

1

La termenul scadent al lucrărilor de pe zona cu probleme a autostrăzii Sibiu-Orăştie, lot 3, şi după mai multe luni de la apariţia în presă a dezastrului, ministrul Iulian Matache s-a dus să vadă cu ochii lui stadiul şantierului.

Timp de o lună şi jumătate, din 7 septembrie, porţiunea de autostradă a fost închisă circulaţiei între Nodul rutier Sălişte (km 270+020) şi Nodul rutier Cunţa (km 292+455), CNADNR anunţând că lucrările se vor desfăşura „în funcţie şi de condiţiile meteorologice”.

Până astăzi s-a reuşit doar demolarea celor 200-300 de metri: în locul carosabilului fisurat este o imensă groapă de pământ iar şantierul pare părăsit.

“Am vrut să văd personal cum stau lucrurile pe Sibiu-Orăştie. Sper ca, aşa cum a anunţat şi CNADNR, să fie vorba de greşeli de execuţie care să fie remediate cât mai repede şi cât mai responsabil, de data aceasta. Ştiu că demolarea nu este ce ne doream, însă pentru siguranţa autostrăzii, pentru siguranţa oamenilor, trebuie să ştim exact ce este acolo, avem nevoie de expertize serioase, de studii geologice, şi vreau ca de data aceasta să avem o soluţie corectă şi definitivă”, declară ministrul Transporturilor, într-un comunicat remis redacţiei.

Proiectantul, convocat

„Am convocat proiectantul autostrăzii, luni, la Bucureşti. Vreau o analiză a situaţiei şi vreau soluţii. După adoptarea soluţiilor, vreau un calendar care să fie respectat cu stricteţe pentru că şi aşa am pierdut deja mult. Asta din punct de vedere tehnic”, adaugă Matache.

Ministrul arată că a dispus un control şi aşteaptă raportul Corpului de Control, „urmând să luăm masurile care se impun şi vom merge cu acestea până la capăt”.

Amintim însă că verificarea a fost ordonată de Matache subalternilor săi în 17 august, iar de atunci au trecut două luni.

Probleme şi la celelelalte şantiere

„Astăzi vorbim de Sibiu-Orăştie, un caz concret, dar trebuie să recunoaştem că probleme mai sunt şi la celelelalte proiecte/şantiere. Lucrând strict pe acest domeniu, am constatat deficienţe, neconcordanţe, termene nejustificat de lungi, proceduri şi normative greoaie care nu se mai adaptează la situaţia actuală”, continuă ministrul Transporturilor.

„Toate acestea au îngreunat obţinerea avizelor, autorizaţiilor necesare unui proiect. Absorbţia fondurilor europene pe POS T nu a fost de 100% şi din acest motiv”, justifică el.

Memorandum

„Ca să nu ma avem aceste probleme pentru POIM, voi propune în Guvern un Memorandum prin care, împreună cu toate ministerele implicate, să reuşim o revizuire şi o corelare a pachetului legislativ necesar desfăşurarii în bune condiţii a proiectelor de infrastructură. De asemenea, pentru că eu, personal, consider importante opiniile şi ideile pe care societatea civilă, specialiştii, presa, ni le vor transmite, voi pune în dezbatere publică prevederile şi modificările propuse”, conchide Iulian Matache.

matache sibiu-orastie

Finanţarea europeană, în aer

Cert este că refacerea porţiunii cu probleme de pe lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu (200-300 m) trebuie terminată până la sfârşitul anului.

În caz contrar, România va pierde întreaga finanţare europeană a autostrăzii, cu cele 4 loturi.

Despre problemele apărute pe lotul 3 al autostrăzii ştie toată lumea, articole pe această temă fiind publicate de mass-media încă din 2012.

Neaga, fentat de constructor

Abia anul acesta în iulie Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, a inspectat lotul 3 al Autostrăzii Orăștie – Sibiu în zona Aciliu, unde ceruse constructorului Salini Impregilo să remedieze o fisură de 20 de metri până cel mai târziu la 29 iunie.

A găsit şantierul pustiu şi, mai mult, a constatat că remedierea defecţiunii nici măcar nu începuse.

Inaugurat de Victor Ponta şi Ioan Rus în ultima zi a campaniei electorale pentru prezidenţiale (14 noiembrie 2014), Lotul 3 al Autostrăzii Orăștie – Sibiu a intrat în reparaţii în ianuarie anul acesta, la km 275, după doar două luni de la darea lui în circulaţie.

Fisuri în carosabil apăruseră încă din primele două săptămâni de la inaugurare, însă CNADNR ne liniştea atunci: „Sunt degradări superficiale constatate şi la alte autostrăzi sau drumuri noi”.

SF pe bani grei, pentru un teren cu alunecări

Lucrările la Autostrada Sibiu-Orăştie au început în anul 2011 şi ar fi trebuit să fie gata în aprilie 2013, dar nu au putut fi inaugurate decât loturile 1, 2 şi 4 – şi ele înainte de Crăciun, cu 8 luni întârziere –, deoarece pe lotul 3 s-au produs alunecări de teren pe o porţiune de 6 km în zona localităţii Aciliu.

După mai multe extensii de contract, lotul 3 a fost dat în circulaţie, termenul de finalizare dublându-se faţă de cel prevăzut iniţial.

Acarul Păun

În vara acestui an, directorul adjunct de investiţii al Regionalei din Craiova, Alin Goga, a denunţat în cadrul mai multor emisiuni la Realitatea TV ilegalităţi comise de CNADNR, arătând, printre altele, că Studiul de Fezabilitate (SF) a lotului 3 de autostradă „a fost realizat de o firmă din Germania care s-a desfiinţat ulterior şi nu mai poate fi trasă la răspundere”.

În opinia sa, lotul 3 de autostradă Sibiu-Orăştie ar trebui închis, singura soluţie rămânând reconstruirea sa. Nimeni nu răspunde pentru situaţia de acolo, în ciuda faptului că „au existat proiectant, consultant, inclusiv sesizări cu privire la situaţia terenului, dar traseul s-a modificat cu câteva sute de metri pe o zonă unde se produc alunecări şi este cunoscut acest lucru”.

Alin Goga a explicat că o dovadă în plus a situaţiei terenului din zonă sunt DN7 şi magistrala feroviară 200, care în zona aceea au avut probleme dintotdeauna cu alunecările de teren iar CNADNR şi CFR au efectuat în permanenţă reparaţii. Cu toate acestea, alunecările tot se produc.

Reîntors din concediu, Narcis Neaga l-a suspendat din funcţie pe Alin Goga iar ministrul Iulian Matache a dispus un control la CNADNR.

Alin Goga, pe făraş

În 9 octombrie, Neaga a dispus restricţionarea accesului la serviciu lui Goga. Motivul: ” (…) Domnul Alin Goga a afirmat că are cunoștință despre concluziile și constatările reprezentanților Corpului de Control, cu toate că acest control nu a fost încă finalizat și nu a fost întocmit un raport final”.

“Având în vedere faptul că în cursul zilei de astăzi, 9.10.2015, juristul Alin Goga a transmis mai multe amenințări la adresa unor salariați ai Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), atât verbal, cât și prin interpuși sau sms, aducem la cunoştinţă opiniei publice că astfel de acţiuni contravin codului de comportament etic prevăzut de legislația în vigoare , preluat de  CNADNR SA obligatoriu pentru toţi salariaţii companiei. Toate aceste acțiuni ale domnului Alin Goga (apariţiile la TV) au determinat restricționarea accesului acestuia în incinta companiei. Menționăm că toate aceste acţiuni, declarații și participări la emisiuni TV nu vor schimba cursul cercetărilor penale efectuate de către organele abilitate, cercetări în care domnul Alin Goga încearcă să-și schimbe calitatea”, îşi justifică Neaga ordinul dat subalternilor.

Magda SEVERIN

Foto: Ministerul Transporturilor

1 COMENTARIU

  1. “In urma cu ceva timp, directorul general al compania CFR Calatori, Iosif Szentes, a dispus incredintarea, fara licitatie , a sumei de 7.200.000 de lei, adica circa 1.600.000 de euro, catre societatea „Informatica Feroviara” pentru prestarea de servicii informatice.

    Potrivit informatiilor , incredintarea acestei sume mari de bani s-a facut si ca urmare a faptului ca Iosif Szentes este prieten bun cu Valentin Dorobantu, fostul controversat director al CFR Calatori, ajuns acum la operatorul privat Regiotrans Brasov, iar sotia lui Dorobantu este sefa la „Informatica Feroviara” . Trebuie precizat ca nu este prima data cand CFR Calatori da sume mari de bani, fara licitatie, catre „Informatica Feroviara” si aceata metoda a aplicat-o si fostii directori Valentin Dorobantu si Vasile Secara, iar acum Szentes continua practica predecesorilor sai.

    Insa, aceasta atribuire cu dedicatie nu se putea face fara acordul celor doua doamne care dirijeaza si aranjeaza de multi ani, in funtie de interese, toate achizitiile si licitatiile de la CFR Calatori- Carmen Maria Popescu si Elena Miu. Nu trebuie omis faptul ca Dorobantu si Szentes au fost primii care, in 2012, au „tesut” mersul trenurilor in interesul operatorilor privati. Iosif Szentes este cunoscut in randul ceferistilor ca un sustinator infocat al operatorilor de transport feroviar de calatori, in special a mersului cadentat, care au prins viteza in mandatul lui Radu Berceanu si Anca Boagiu.

    Trebuie precizat ca in 2012, odata cu venirea in fruntea Ministerului Transporturilor a lui Ovidiu Silaghi, la conducerea CFR Calatori a fost impus tandemul garantat si sustinut de controversatul Gruia Stoica, adica Stefan Roseanu- Valentin Dorobantu, iar Iosif Szentes a devenit consilierul acestora. Ulterior, Roseanu a fost inlocuit la sefia CFR Calatori cu Valentin Dorobantu, iar Szentes a ramas pe pozitie.In acea perioada, Roseanu, Dorobantu si Szentes au „tesut” mersul trenurilor de asa natura incat sa devalizeze compania de stat, dar sa prospere operatorii privati de transport feroviar de calatori. Ulterior, in 2013, Dorobantu si Szentes au repetat reteta aplicata in 2012 care a pagubit la greu CFR Calatori”

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.