Vehiculele comerciale şi modul în care sunt ele exploatate au constituit subiectul pe marginea căruia am provocat piaţa la discuţie, fără însă a pierde din vedere şoferii şi segmentul de service.
– Care este procesul de educare pe care îl aveţi în vedere pentru conducătorii auto?
– Cursurile de pregătire sunt realizate de dumneavoastră sau aţi apelat la firme specializate în acest sens?
– Ce îmbunătăţiri aveţi în vedere pentru viitor?
– Care sunt principalele criterii pe care le urmăriţi la achiziţionarea unui vehicul?
– Care sunt cele mai importante informaţii pe care vi le pune la dispoziţie sistemul de urmărire a flotei? Ce informaţii sau rapoarte noi aţi dori?
– Cum gestionaţi partea de mentenanţă şi reparaţii? La acest capitol credeţi în internalizare sau externalizare?
Răzvan Boşomoiu, Commercial Director OTZ:
„Procesul de educare a conducătorilor auto în ceea ce priveşte siguranţa rutieră, conducerea economică şi exploatarea auto se efectuează continuu în teorie, practică şi urmărire implementare periodică prin stabilirea pragurilor inferioare de clasare şi penalizarea neîncadrărilor. Echipa de referenţi tehnici urmează anual cursuri de pregătire profesională de siguranţă rutieră şi arimare marfă, ulterior aceştia se ocupă de pregătirea, implementarea şi urmărirea proceselor de îmbunătăţire. În viitor, urmărim accentuarea responsabilităţii ecologice prin implementarea de noi încadrări la nivel de consum energetic şi impact asupra mediului înconjurător, procesul implică ecodriving şi eficientizarea resurselor. În general, ceea ce urmărim la achiziţionarea noilor vehicule vizează încadrarea în standardele ISO ale companiei noastre, precum şi prezenţa producătorilor şi a echipatorilor de fabrică pe lista furnizorilor agreaţi ai companiei. Principalele informaţii oferite de sistemul de urmărire a flotei reprezintă un cumul de poziţionare vehicul, transmitere date privind traseul urmat, precum şi interfaţarea acestora în sistemul TMS, care permite confirmarea livrărilor în timp real în funcţie de coincidenţa adresei de livrare. Activităţile de mentenanţă şi reparaţii în regie proprie se efectuează în măsura dispoziţiilor date de legislaţia internă şi în strictă legătură cu activitatea operaţională ce influenţează siguranţa rutieră. Ţinând cont de prevederile legale, remedierile în partea de frânare sau direcţie se realizează numai în service autorizat. Procesul de mentenanţă este parte integrată a procesului de educare a conducătorilor auto cu impact principal în siguranţa rutieră, de aceea sistemul de management al flotei ne permite limitarea numărului de kilometri între verificările periodice şi prevenirea intervenţiilor cu impact major prin exploatarea auto eficientă. Internalizarea service-ului se explică doar dacă se doreşte a fi dezvoltat ca şi linie de business, deoarece trebuie luate în calcul atât amortizarea investiţiei, cât şi susţinerea taxelor pentru angajaţi, softuri, echipamente etc. Externalizarea permite posibilitatea de alegere a unei liste agreate de furnizori, precum şi o gamă largă de disponibilitate în service.“
Decebal Popescu, Managing Partner Cartrans România:
„Pregătim şoferii în mod continuu, atât din punct de vedere teoretic, cât şi practic. La început, am apelat la training-uri oferite de către producătorii de vehicule, după care ne-am dezvoltat propriul departament de training, dotat corespunzător din punct de vedere tehnic. Avem în vedere îmbunătăţirea părţii de pregătire anterioară. Atunci când achiziţionăm vehicule, punem accent pe Total Cost of Ownership, evidenţiat din istoricul deţinut pe brandurile achiziţionate deja până acum. Nu realizăm prea des investiţii în vehicule sau echipamente pe care nu le-am testat suficient înainte şi pentru care nu dispunem de un istoric. Prin intermediul sistemelor electronice urmărim stilul de conducere, timpii de conducere, parametrii de funcţionare a vehiculului, codurile de eroare vizibile de la distanţă şi, bineînţeles, traseul urmat şi poziţia curentă. Avem deja o multitudine de rapoarte şi considerăm că ele mai pot fi îmbunătăţite în zona de ranking a şoferilor. Pentru mentenanţă avem un mic departament tehnic care a elaborat procedurile şi planul de servisare şi monitorizează activităţile de reparaţii care se fac în service-uri partenere din România, Belgia şi Olanda. Nu avem service propriu (echipă de mecanici), ci o companie separată în cadrul grupului, care prestează astfel de activităţi, dar care ne facturează ca pe orice alt client. Susţinem la acest capitol, fără discuţie, externalizarea. Transportatorii trebuie să facă transport, nu reparaţii. Reparaţiile nu trebuie să fie un cost fix, ci variabil. Ele devin cost fix dacă ai un contingent de mecanici care fac lucrări doar pentru camioanele tale.“
Mihai Iancu, director general GTI Logistic:
„Procesul de educare a şoferilor are loc permanent, începând de la angajare. În fiecare zi de luni, prelucrăm cazurile neconforme care au apărut în săptămâna ce tocmai a trecut, prelucrăm legislaţia rutieră sau de transport, noutăţile, dăm ocazia şoferilor să-şi exprime păreri, nemulţumiri, propuneri etc. Este vorba despre întruniri interactive, care din observaţiile noastre dau rezultate mai bune decât cursurile. Avem de gând ca, o dată pe lună, să ne întâlnim cu toţii împreună cu familiile pentru a reuşi să interacţionăm chiar şi la nivel de familie. Criteriile care stau la baza achiziţiilor de vehicule sunt utilitatea bunului, condiţiile de finanţare, marca. Cele mai importante informaţii puse la dispoziţie de sistemul de urmărire a flotei se referă la poziţie, ruta parcursă, abateri de la rută, foaia de parcurs, timpii de condus, stilul de condus etc. Sunt suficiente datele şi rapoartele pe care le extragem. Partea de mentenanţă şi reparaţii este externalizată. Cred în externalizare. Cu atenţie mare şi cu bugete bine stabilite, externalizarea reprezintă o soluţie puţin mai ieftină.“
Ionel Cipere, director Practicom:
„Educăm şoferii la angajare şi, ulterior, în mod continuu, urmărind atât componente practice, cât şi teoretice de pregătire profesională. Aceste cursuri sunt interne, dar pe viitor avem în vedere să apelăm şi la firme specializate. Principalele criterii pe care le avem în vedere la achiziţia unui vehicul sunt scopul utilizării, service-ul, piesele de schimb, preţul. Cele mai importante informaţii puse la dispoziţie de către sistemul de urmărire se referă la orele de funcţionare, traseu, viteza de deplasare, temperatura din zona de marfă, deschiderea uşilor. Nu dorim rapoarte noi. Partea de mentenanţă o gestionăm atât prin service-ul propriu, cât şi prin terţi. Credem atât în internalizare cât şi în externalizare pe acest segment, în funcţie de fiecare caz în parte. Pe segmentele unde avem puţine maşini preferăm un service externalizat.“
Rareş Retegan, General Manager Routier European Transport:
„Procesul de educare a conducătorilor auto se desfăşoară în mod continuu, apelând în acest sens inclusiv la traininguri oferite de către producătorul camionului utilizat (Volvo). Iar în acest context, avem în vedere o scădere a consumului datorat rodajului camioanelor noi şi şcolarizarea tuturor şoferilor. Principalele criterii pe care le avem în vedere la achiziţia unui vehicul sunt reprezentate de consum, preţ şi costul total de exploatare. Pentru urmărirea flotei folosim Dynafleet, care oferă informaţii privind consumul pe camion şi pe şofer pentru un interval larg de timp. Ne-am dori însă o urmărire mai simplă din punctul de vedere al istoricului traseului efectuat. Gestionăm partea de mentenanţă prin intermediul service-ului propriu pentru reparaţii mici şi prin intermediul service-ului de reprezentanţă pentru lucrări mai ample şi revizii“.
Dan Niculescu, director comercial Dianthus:
„La angajare, efectuăm o pregătire în două module, primul cu regulamentul de ordine interioară şi fişa postului şi al doilea cu modul de conducere economică. Am efectuat cursul de conducere economică cu trainerul Volvo cu jumătate din şoferi şi cei 3 dispeceri care monitorizează stilul de conducere. Fiecare şofer este evaluat după fiecare cursă, este informat unde a greşit, iar dacă greşelile se repetă este trimis în cursă împreună cu cel mai vechi şofer din firmă, care îi explică practic unde greşeşte şi care este modul de corectare. Acest proces de implementare şi educare se va desfăşura în mod continuu, deoarece pentru a rămâne cu deprinderi stabile de conducere economică un şofer are nevoie de o monitorizare continuă timp de minim 5 ani. Cursurile de pregătire sunt elaborate de noi în baza cursului, manualelor Volvo şi a experienţei proprii. Pentru viitor avem în vedere continuarea şi dezvoltarea procesului de monitorizare şi implementare a stilului de conducere economică. Principalele criterii pe care le avem în vedere la achiziţionarea unui vehicul sunt consumul de combustibil, fiabilitatea, preţul de revânzare etc. Cele mai importante informaţii puse la dispoziţie de sistemul de urmărire a flotei sunt: poziţionare GPS, rapoarte despre programul de conducere şi rapoarte cu parametrii de conducere economică (contor frânare, rulare liberă, suprasarcina, pilot automat, mod folosire cutie viteză, supraviteză, regim economic). Ca rapoarte noi, ne dorim să primim informaţii despre graficul turaţiilor, modul de apăsare a pedalei de acceleraţie, modul de acţionare a pedalei de frână şi acţionarea frânei de staţionare. Pentru partea de mentenanţă şi reparaţii deţinem service propriu.“
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro