Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, revocat din funcţie după ce a fost condamnat la 5 ani de închisoare în Dosarul Transformatorul, susţine că ministerul a reziliat în anul 2011 primul contract de consultanţă pentru elaborarea Master Planului General de Transport, iar în aprilie 2012 a fost încheiat un alt contract, ale cărui termene sunt respectate şi în august urmează să finalizeze contractul. Precizarea lui vine la o zi după ce preşedintele Traian Băsescu a acuzat Guvernul de incompetenţă în pregătirea absorbţiei fondurilor europene pentru exerciţiul 2014-2020 prin proiectul Acordului de Parteneriat transmis la Bruxelles, citând din criticile Comisiei Europene care se referă, printre altele, şi la lipsa unui Master Plan pe Transporturi.
“Şi, în sfârşit, pentru că tot am pierdut «un geniu», pe domnul Fenechiu, o observaţie din documentul experţilor Comisiei Europene care spune: «lipsă de Master Plan pentru Transporturi». Aşa genial şi aşa lipsă, după domnul prim-ministru”, a comentat Băsescu.
În replică, Relu Fenechiu precizează, într-un comunicat remis redacţiei, că în aprilie 2012 a fost încheiat contractul de consultanţă pentru elaborarea Master Planului General de Transport, cu liderul mondial în domeniu AECOM, după ce în 2011 Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a reziliat primul contract de consultanţă care avea acelaşi obiectiv, şi anume elaborarea Master Planului General de Transport.
De atunci a trecut 1 an şi 3 luni, fără însă ca documentul să fie finalizat.
“Ţin să menţionez că, în urma demersurilor Ministerului, la ultimele discuţii purtate cu consultantul s-a analizat posibilitatea de a devansa termenele de livrare a rapoartelor, iar AECOM a promis că va face tot posibilul ca versiunea preliminară a Raportului privind Master Planul pe termen scurt, mediu şi lung pentru domeniile rutier, feroviar, aerian, naval şi multimodal să fie transmisă în prima jumătate a lunii august, astfel încât proiectele respective să intre în discuţii pentru exerciţiul financiar 2014-2020 cu reprezentanţii Comisiei Europene, întâlnire care va avea loc la sfârşitul lunii august”, arată Fenechiu.
El mai declară că a întreprins “toate demersurile pentru implementarea unui proiect necesar în vederea dezvoltării unui sistem eficient de transport durabil, flexibil şi sigur (premisă esenţială pentru succesul dezvoltării economice) şi în România”.
Totodată, îşi rezervă dreptul de a întreba „care este perioada analizată şi catalogată de către preşedintele Băsescu drept un eşec: anul 2011, când a fost reziliat contractul de consultanţă iniţial sau anul 2012, când s-au derulat etapele necesare încheierii unui nou contract de consultanţă şi eforturile de devansare a unor termene astfel încât, la următoarele discuţii cu reprezentanţii CE, Ministerul Transporturilor să se prezinte cu propunerile de proiecte pentru finanţarea din perioada 2014-2020?”.
Fenechiu mai susţine că rapoartele transmise până în prezent de consultant – Raport de Început, Rapoarte de Progres, Raport Diagonostic, Documente necesare pentru stadiul de notificare, Ghid naţional de evaluare pentru proiectele de transport şi a metodologiei de prioritizare a Master Planului, Raport privind bazele de date primare şi consolidate, Ghid naţional de evaluare pentru proiectele de transport şi a metodologiei de prioritizare a proiectelor din Master Plan, Manualprivind Modelul Naţional de Transport – au respectat termenele prevăzute în calendarul de derulare a proiectului.
Comisia Europeană a atenţionat Guvernul, într-un document oficial citat de Traian Băsescu în declaraţia de presă de ieri, că proiectul Acordului de Parteneriat transmis către Bruxelles, care va reglementa modul de utilizare a banilor comunitari pentru 2014-2020, este incoerent şi fără priorităţi clare, solicitând ca documentul să fie refăcut “peste vară”, până în luna septembrie.
Magda SEVERIN