Fondurile europene, suplimentate cu 1,3 mld euro pentru Coridoarele Rin-Dunăre şi Orient/Est-mediteraneean

În urma negocierilor purtate între reprezentanții Comisiei Europene și statele membre, a fost convenit transferul a 10 miliarde euro din Fondul de Coeziune către Mecanismul Conectarea Europei (Conecting Europe Facility – CEF), în scopul accelerării procesului de finalizare a coridoarelor prioritare de transport situate pe rețeaua centrală TEN-T, informează Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor. Suma este dedicată statelor membre care intră sub incidența politicii de coeziune, iar alocarea ce revine României este de aproximativ 1,3 miliarde euro.

Astfel, Ministerul Transporturilor are la dispoziţie 1,3 miliarde de euro pentru dezvoltarea de proiecte pe cele două coridoare care străbat România şi fac parte din direcţiile de dezvoltare prioritare ale Uniunii Europene, respectiv Coridorul Rin-Dunăre şi Coridorul Orient/Est-mediteraneean.

În vederea demarării procesului de selecţionare a unor proiecte prioritare ce pot fi finanţate prin intermediul acestui nou instrument financiar, Ministerul Transporturilor a identificat mai multe variante de lucru, care urmează să fie confirmate prin intermediul Master Planului General de Transport, care va fi finalizat în februarie 2014.

Ghimpele Băsescu

Amintim că preşedintele Traian Băsescu cerea în 22 iulie Guvernulului să refacă proiectul Acordului de Parteneriat transmis la Bruxelles privind reglementarea modului de utilizare a banilor comunitari pentru 2014-2020, după ce Comisia Europeană a făcut praf acest document, catalogându-l incoerent şi fără priorităţi, cu “o lipsă cronică de capacitate de analiză pe situaţia ţării”.

Şeful statului acuza că „geniul Fenechiu” – aşa cum îl trata premierul Ponta – nu a reuşit să finalizeze Master Planul pentru Transporturi. Deşi revocat din funcţia de ministru în ziua în care a fost condamnat la 5 ani de închisoare, Fenechiu a sărit ca ars la spusele preşedintelui.

“Ministerul Transporturilor (condus de Anca Boagiu, n.r.) a reziliat în anul 2011 primul contract de consultanţă pentru elaborarea Master Planului General de Transport, iar în aprilie 2012 a fost încheiat un alt contract, ale cărui termene sunt respectate şi în august urmează să finalizeze contractul”, i-a replicat el lui Băsescu, a doua zi.

Dar nu s-a întâmplat aşa, iar Fenechiu şi-a înscris în palmares, pe lângă eşecul privatizării CFR Marfă, o nouă minciună.

Bani europeni pentru calea ferată Craiova-Calafat şi 16 porturi dunărene şi maritime

Acum, noul ministru al Transporturilor anunţă acum că unul dintre proiectele finanţate prin acest program este reabilitarea căii ferate Craiova-Calafat, care asigură conexiunea cu podul Calafat – Vidin, ca parte integrantă a Coridorului Orient/Est-Mediteraneean, definit prin regulamentul CEF. Studiul de fezabilitate a fost finalizat în anul 2012, iar valoarea totală a proiectului ajunge la 400 milioane euro.

Restul sumei până la 1,3 miliarde de euro vor merge în primul rând la modernizarea celor 16 porturi dunărene şi maritime.

„Alocarea celor 1,3 miliarde de euro reprezintă o veste foarte bună pentru România. Investiţiile europene vor fi direcţionate către asigurarea canalului navigabil şi îmbunătățirea infrastructurii intermodale, respectiv conexiuni feroviare mai rapide ale porturilor, astfel încât transporturile de mărfuri pe Dunăre să crească în viitorul apropiat cu 20% faţă de nivelul din 2010”, arată Mănescu.

Noul program de finanțare Mecanismul Conectarea Europei (Conecting Europe Facility) se alătură, astfel, Programului Operațional Sectorial de Transport (POS-T), deblocat în iunie şi aflat acum în plină desfășurare, decontările fiind reluate în iulie.

Magda SEVERIN 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.