Închei relatarea mea de pe şantierul autostrăzii A1 Lugoj-Deva prezentând situaţia lucrărilor pe lotul 4, cel mai estic, de la km 77,36 până la km 99,50, un total de 22,139 km.
Această porţiune de autostradă se întinde de la viitorul nod Ilia până la nodul Şoimuş, unde va face, peste circa 1 an, joncţiunea cu A1, sectorul Deva până la Sibiu, în funcţiune pe 113 km.
Personal cred că o caracteristică deosebită va face şi acest lot foarte pitoresc, şi anume că executantul a fost obligat de apropierea imediată a Mureşului şi a unor localităţi de pe traseu să aleagă ca rută două zone în amonte de localităţile Şoimuş şi Branişca. Acest fapt atrage după sine necesitatea construirii unor viaducte de mare efect în zona celor două localităţi mai sus menţionate.
În zona viitorului nod Ilia se lucrează în continuare la pasajele aferente şi se execută şi fundaţiile viitoarelor bretele de acces ale acestui nod.
Am mai scris: cred că pe acest lot avem un oarecare avans, şi datorită faptului că mai multe secţiuni din viitoare autostradă sunt la nivel de asfalt binder – de exemplu, în dreptul localităţilor Cuieş, Ilia, Bretea Mureşana, Branişca, cu întreruperi la km 86,0 şi 89-91, unde constructorul se confruntă cu un volum extrem de mare de săpătură, lucrări ce pot fi terminate, după părerea mea, în următoarele două luni. Aceasta ar permite finalizarea fundaţiei acestui lot de la km 77 – km 96 şi pozarea stratului de balast stabilizat şi de asfalt binder până la finele acestui an.
În zona Şoimuş, lucrările vor începe în perioada imediat următoare.
Podurile şi overpasurile de pe acest lot sunt în faza de finalizare, au grinzile principale montate, sunt turnate şi suprabetonarile, cu exceptia sectorului cuprins între km 94 – km 96, unde lucrările au început acum două luni iar constructorul este la faza de suprastructură – se monteaza ultimele armături şi se toarnă betoanele la culei.
În zona Mintia, pe malul drept al Mureşului, unde se construieşte autostrada, fundaţia este în faza de execuţie; se lucrează şi la podeţele metalice sau din beton prefabricate de pe acest lot.
Acest lot are valoarea iniţială de 94 milioane euro, un preţ mediu de 4,25 milioane euro/km şi va avea următoarele lucrări de artă: 2 poduri, 13 pasaje, 1 ecoduct, 3 viaducte,1 nod rutier la Şoimuş, 2 spaţii de servicii şi un centru de mentenanţă.
Odată finalizate loturile 2, 3 şi4 ale autostrăzii A1 Lugoj – Deva, în varianta normală, de finalizare a lotului 2 Timişoara – Lugoj până la finele acestui an, vom avea, din vara anului viitor, o circulatie fluentă de 330 km de autostradă de la Nadlac la Sibiu, care împreună cu Piteşti – Bucureşti vor avea un total de circa 450 km, urmând începerea lucrărilor pe Valea Oltului – circa 130 km.
Iar când vom avea de la Bucureşti la Nădlac cei 580 km, şoferii de autoturisme vor parcurge lejer această distanţă în circa 6 ore, faţă de cele peste 9 ore cât făceau înainte de demararea construirii autostrăzii A1 în vestul ţării.
Marius Popovici
Podeţe metalice, carosabil, km 82,0
Betonare la overpas km 94,5
Culei overpas km 95,16
Overpas km 81,0 pe DJ spre Ţebea, cu vedere spre km 82
Perspectivă de la km 86 spre km 87-88