Premierul Victor Ponta, ministrul delegat Dan Şova, şeful CNADNR, Narcis Neaga, primarul Klaus Iohannis şi reprezentanţii constructorului au tăiat, joi, panglica inaugurală a lotului IV, de 16,6 km, din tronsonul de autostradă Orăştie-Sibiu. Ceaţa, care nu le-ar mai fi permis aterizarea în Capitală dacă ar fi întârziat, i-a împiedicat pe Ponta şi Şova să ajungă şi la inaugurarea celorlalte două loturi (I şi II), ce însumează 44 km şi au fost terminate tot cu 8 luni întârziere. Autostrada porneşte din Orăștie, jud. Hunedoara, și ajunge la Cunța, jud. Alba, apoi se întrerupe pe o porţiune de 22 km, cât se întinde Lotul III – care va fi gata în septembrie 2014, după ce au apărut pe 6 km, în zona localităţii Aciliu, alunecări de teren – şi se continuă cu Lotul IV, între Săliște și Sibiu. Lucrările au fost finanţate 85% din fonduri europene şi 15% de la buget.
“Au terminat treaba la timp. Mă bucur foarte mult. Cred că se va schimba foarte mult tot ceea ce înseamnă traficul de la Timișoara încoace și de anul viitor continuăm lucrurile. Avem multe alte lucrări pe care le începem anul viitor. Pentru Sibiu cred că e un lucru important, după centură, și, sigur, dacă mai terminam și ultimul tronson era perfect. Fără acela e aproape perfect”, a declarat Victor Ponta.
Precizăm că Ponta promitea recent că va inaugura 115 km de autostradă şi nici nu concepea să vină la tăiat panglici pentru “mai puţin de 100 de km, cum făcea Boc”.
Şova declara că va da gata şi mai mulţi kilometri: „Anul ăsta se inaugurează în total 120 km de autostradă. Până acum s-a inaugurat numai Deva-Orăştie, iar în luna decembrie inaugurăm Lugoj-Deva, lotul I, şi Orăştie-Sibiu, loturile I, II şi IV. Anul viitor inaugurăm Nădlac-Arad, lotul I şi II şi Orăştie-Sibiu, lotul III”.
Toate aceste tronsoane de autostradă au intrat în lucru în toamna lui 2011 şi aveau termen de finalizare aprilie 2013. În primăvară, Dan Şova anunţase că “142 de km vor fi gata anul acesta”, dar cum la rectificarea bugetului CNADNR nu a obţinut niciun ban, constructorii nu au avut niciun interes să le termine. De altfel, ei avertizaseră încă de atunci că lucrează exact de câţi bani primesc.
Premierul şi ministrul delegat nu au stat la artificii
Întrebat de jurnalişti dacă va participa la petrecerea cu artificii şi concerte programată de primarul de la Sebeș, Victor Ponta a răspuns: “Nu, nu apuc să particip la petreceri, dar e perioada sărbătorilor”.
El a adăugat că se bucură “foarte mult că, după ziua de ieri, avem buget, avem liniște în guvern, avem liniște în coaliția de guvernare. Până și președintele cred că e liniștit acum și sfârșim cu bine un an care a fost foarte bun din punct de vedre economic. Ne pregătim pentru anul viitor, care trebuie să fie și mai bun decât acesta. Asta era important, restul lucrurilor s-au rezolvat și cred că seara trecută chiar a fost o seară bună pentru că, repet, avem buget, avem liniște și putem și noi să stăm de sărbători să ne bucurăm de sărbătoare alături de familie”.
Primarul din Sebeş a declarat presei locale că vor fi artificii timp de o oră pentru a marca inaugurarea autostrăzii. La inaugurare au fost prezenţi edilii tuturor localităţilor din zona lotului IV al autostrăzii.
“Drumurile tale, Ponta, se vor termina vreodată?”
Anca Boagiu, fostul ministru al Transporturilor în timpul căreia au început lucrările la autostradă, nu a ratat momentul să-l taxeze pe premier. Într-o declaraţie de presă, ea acuză că “Justiția moare în mâinile USL, Ponta pregătește o propagandă ceaușistă pe autostrada Deva-Orăştie”.
“Pușcăriași eliberați, USL-ul petrece. În timp ce parlamentarii penali sunt protejați de legi toxice pentru democrație, USL lansează artificii, concerte și se dă în stambă pentru petice de autostrăzi. Socialiștii se pregătesc de zor să facă propagandă ceaușistă pentru un tronson de autostradă terminat cu UN AN ÎNTÂRZIERE.
“Clasa muncitoare” raportează “Marii Adunări Socialiste – PCR-ul under cover” finalizarea cu succes a 70 de kilometri de autostradă, încununând fastuoasa tăiere de panglici cu focuri de artificii. 70 de kilometri din totalul de 437 ai autostrăzii Deva – Orăștie, autostrada începută în timpul Guvernării PDL, cu termen de finalizare în 2012. Drumurile tale Ponta, se vor termina vreodată?
Am putea spera la mai mulți kilometri de autostrăzi dacă Victor Viorel Ponta, în loc să-și amnistieze prietenii politici, i-ar pune la MUNCĂ ÎN FOLOSUL COMUNITĂȚII, pentru construirea de drumuri și autostrăzi“, propune Boagiu în declaraţia transmisă presei.
Investiţie de peste 700 milioane euro
În lungime totală de 82,07 km, tronsonul de autostradă Orăștie – Sibiu, parte a Coridorului IV Paneuropean, are o valoarea de 716 milioane de euro. Realizarea acestei investiţii rezolvă una din cele mai mari probleme pentru infrastructura din Alba, respectiv traficul din municipiul Sebeș, o localitate situată la intersecția a două drumuri europene, tranzitat zilnic de zeci de mii de vehicule.
Contractele de execuţie au fost semnate în lunile mai şi iunie 2011, iar debutul lucrărilor la loturile I și II a avut loc în 15 noiembrie 2011, ambele având ca termen inițial de finalizare luna aprilie 2013.
Lotul I, de peste 24 km, de la Orăștie la Vințu de Jos, a fost construit de SC Strabag SRL, valoarea investiției fiind de peste 166 milioane de euro. Au fost realizate 27 de poduri și pasaje, din care 3 peste cursuri de apă și 11 asigurând continuitatea celorlalte căi de comunicație terestre (cale ferată, drumuri naționale, județene și comunale). Au fost realizate, de asemenea, două noduri rutiere, inclusiv bretele de acces – Nodul Rutier Orăștie km 1+400 și Nodul Rutier Sebeș Vest km 24+065.
Lotul II, de 19,7 km (de la km 24,1 la km 43,8), se întinde de la Vințu de Jos la Miercurea Sibiului, cuprinzând și Centura Sebeșului, de 8 kilometri. Investiția se ridică la peste 114 milioane de euro, iar lucrările au fost executate de Asocierea Straco Grup SRL-Studio Corona SRL Civil Engineering.
Au fost executate 9 poduri și pasaje, 36 de poduri casetate și podețe și trei noduri rutiere inclusiv bretele de acces – Nod rutier Lancrăm km 27+075, Nod rutier Sebeș Est km 32+650 și Nod rutier Cunța km 43+855.
În cei doi ani de lucrări, pe șantierul autostrăzii pe raza județului Alba au avut loc două accidente de muncă mortale.
Magda SEVERIN