Companiile cu nevoi de transport şi/sau depozitare trebuie să se poată baza pe servicii sigure oferite de furnizorul de servicii logistice, pentru că orice accident le poate afecta semnificativ stabilitatea financiară. În aceste condiţii, un partener precum Gebrüder Weiss, care nu lasă nimic la voia întâmplării în ceea ce privește aplicarea normelor de securitate, poate reprezenta un bilet câştigător pe termen lung.
Una dintre puţinele companii certificate TAPA pe probleme de securitate din România, Gebrüder Weiss respectă normele SEVESO III, chiar dacă această Reglementare va deveni obligatorie abia din 1 iunie 2015. „SEVESO reprezintă o directivă la nivel european, denumită după localitatea cu acelaşi nume din Italia, unde, în 1976, a avut loc un accident în cadrul unei fabrici de îngrăşăminte“, a explicat Virginia Fenciuc, HSEQ Manager Gebrüder Weiss România. Prevederile SEVESO III au intrat în vigoare în 13 august 2012, dar termenul de aliniere naţională este iunie 2015. „Această dată nu este întâmplătoare, ea suprapunându-se cu data la care noua legislaţie CLP (Clasificarea, Etichetarea şi Ambalarea substanţelor chimice) devine pe deplin aplicabilă în Europa“, a adăugat Virginia Fenciuc. Ea a ţinut să precizeze că Directiva SEVESO, care urmăreşte reducerea riscurilor la care sunt supuşi oamenii şi mediul, reglementează clar ce produse intră sub incidenţa prevederilor sale. Faţă de versiunile anterioare, SEVESO III creşte securitatea şi introduce un segment de comunicare cu autorităţile şi publicul larg. „Locuitorii din zona sau oraşul în care există o unitate de producţie sau depozitare de substanţe periculoase au un mai bun acces la informaţii cu privire la riscurile care rezultă din activităţile companiilor din apropierea lor, precum şi felul cum trebuie să se comporte în cazul unui accident, ei trebuie informaţi asupra pericolelor şi asupra măsurilor care se adoptă pentru prevenirea problemelor“. Managerul HSEQ Gebrüder Weiss România a ţinut să sublinieze că standardele sunt mai stricte pentru inspecţiile amplasamentelor pentru a asigura implementarea mai eficientă a normelor de securitate.
Cerinţele SEVESO III puse în practică
Pentru a se alinia prevederilor privind securitatea, Gebrüder Weiss a inclus o serie de investiţii încă din faza de proiectare a depozitului de la Bolintin. „A fost prevăzută o infrastructură foarte bine pusă la punct pe partea de securitate, care include sprinklere, hidranţi etc. Am adoptat chiar şi o serie de măsuri suplimentare faţă de prevederile directivei, iar conformitatea cu standardul TAPA este un plus. Rezultatele pe securitate şi siguranţă sunt mult mai bune prin implementarea atât a prevederilor directivei cât şi a standardului TAPA. Poţi urmări, de exemplu, modul în care sunt aplicate cerinţe SEVESO în privinţa siguranţei operaţionale, prin intermediul camerelor de luat vederi şi serviciilor de rond pe amplasament, impuse de TAPA“, a arătat Managerul HSEQ Gebrüder Weiss Romania. Concret, pentru alinierea la cerinţele SEVESO, au fost instituite proceduri interne privind, de exemplu, comunicarea pe timp de criză şi au fost realizate instruiri pentru acordarea de prim ajutor cu persoane relevante din fiecare departament. De asemenea, s-au realizat exerciţii comune cu echipa de intervenţie a pompierilor din Bolintin pe toate cele trei schimburi din depozit. De menţionat că instruiri periodice nu se realizează numai cu personalul intern, ci şi cu reprezentanţii contractorilor (şoferii transportatorilor care sunt subcontractaţi de către GW). Aceste instruiri merg de la securitatea amplasamentului, cerinţele companiei GW la care trebuie să răspundă, până la partea de ADR. „Pentru anul viitor, ne-am propus să realizăm o simulare realistă, în cadrul căreia să mergem puţin mai departe decât în cazul unui simplu exerciţiu, în care să implicăm şi presa şi să punem în aplicare procedurile interne pe care le-am elaborat pe partea de comunicare pe timp de criză“, a mai spus Virginia Fenciuc. Tot o cerinţă legală a SEVESO este şi organizarea unui serviciu privat de intervenţie. Iar aceasta nu înseamnă numai echiparea cu costum complet de pompier pentru membrii serviciului, dar şi instruirea personalului. Astfel, angajaţii GW au fost instruiţi suplimentar în această direcţie, urmând cursuri de servanţi pompieri. Echipa de primă intervenţie ar trebui să reacţioneze imediat în caz de incident, până la venirea pompierilor.
Nimic nu este lăsat la voia întâmplării
Pe de altă parte, s-au demarat revizuirea şi documentarea Sistemelor de Management, care pot însemna calitate, mediu şi sănătate-securitate ocupaţională. Vor fi clar documentate instrucţiunile de lucru, astfel încât să nu mai existe loc de interpretare. „O dată ce anumite reguli sunt transmise numai verbal sau prin e-mail ori circulare şi nu sunt cuprinse într-un regulament sau într-o procedură internă, se pot uita în timp şi pot duce la aceste neconformităţi sau disfuncţionalităţi interne. De aceea am început implementarea unui sistem de management integrat: calitate, mediu, sănătate-securitate ocupaţională“, a explicat Virginia Fenciuc. În completare, au fost elaborate şi implementate metode interne de raportare a neconformităţilor („Near Miss“). Angajaţii, indiferent de nivelul ierarhic, sunt încurajaţi astfel să raporteze orice disfuncţionalitate pe care o întâlnesc în activitatea de zi cu zi în companie, fără a avea repercusiuni asupra lor. Near Miss este un concept la nivel mondial, care a apărut iniţial în America, în aviaţie. Piloţii sau personalul de bord au început să raporteze evenimente care nu au condus la un accident, dar, în anumite condiţii, ar fi putut genera efecte grave. În urma acestor raportări, s-a realizat o bază de date, o statistică şi s-a inventariat care este frecvenţa cea mai mare pe anumite categorii şi care sunt riscurile. Rata accidentelor aviatice a scăzut. Conceptul a fost apoi preluat în medicină, în spitale, pentru medicamentele nou apărute. Încet, încet a fost preluat şi de alte domenii şi a pătruns şi în Europa. „În Gebrüder Weiss România, sistemul este deja funcţional din 2011. Avem o bază de date şi am constatat că ajută foarte mult. Angajaţii sunt încurajaţi inclusiv să propună măsuri de remediere. După ce se raportează, se stabilesc acţiuni cu termene şi responsabili, se implementează măsurile, iar angajaţii primesc un feed-back. Din 2014, în programul de management, dorim să includem într-o măsură mai mare metode de stimulare şi încurajare (recompensare)“.
Virginia Fenciuc a subliniat că este extrem de important modul în care lucrează personalul din zona operaţională, pentru că acolo sunt cele mai multe riscuri. „Zero accidente reprezintă unul dintre indicatorii noştri de performanţă“, a concluzionat Managerul HSEQ Gebrüder Weiss Romania.
Virginia Fenciuc, Manager HSEQ Gebrüder Weiss România:
„Printre cei mai importanţi factori care pot declanşa accidente se înscrie personalul neinstruit, în special angajaţii noi în domeniu. Formarea profesională este vitală. Angajatorul este responsabil pentru sănătatea şi securitatea angajaţilor săi, iar activitatea de prevenire a riscurilor de producere a accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale este o problemă care priveşte pe toţi participanţii la procesul de muncă. Îndeplinirea obiectivelor securităţii şi sănătăţii în muncă poate avea un impact pozitiv asupra eficacităţii operaţionale şi performanţelor financiare:“
Continuitatea procesului de producţie
Este binecunoscut faptul că producerea unui accident generează întreruperea activităţii pentru o perioadă de timp limitată, în acelaşi timp creează o stare de tensiune în rândul personalului, datorată evenimentului şi incertitudinii că acesta se va repeta.
Reducerea costurilor
Mijloacele de prevenire a riscurilor bine alese măresc viteza de derulare a fluxului tehnologic, micşorând sau eliminând timpii morţi, fapt ce conduce la o creştere a productivităţii muncii şi, implicit, la reducerea cheltuielilor pe unitatea de produs.
Creşterea eficienţei muncii
Aplicarea unor măsuri de prevenire conduce la reducerea sau eliminarea cheltuielilor făcute pentru repararea utilajelor afectate de accidente, la eliminarea costurilor directe ale accidentului, la evitarea perturbărilor procesului de reorganizare a personalului.
Îmbunătăţirea climatului socio-profesional
Implicarea întregului personal în activitatea de prevenire a riscurilor profesionale conduce la conştientizarea propriului rol socio-profesional pe care îl are fiecare angajat. Relaţiile profesionale şi sociale corect stabilite în cadrul organizaţiei creează un climat de siguranţă şi încredere.
Creşterea prestigiului societăţii
Prin asigurarea unor condiţii de securitate sporită în muncă (lipsa factorilor perturbatori cauzaţi de accidente în respectarea contractelor şi angajamentelor) şi ca urmare a realizării cu succes a produselor/serviciilor oferite, atât în rândul angajaţilor proprii cât şi în rândul beneficiarilor/colaboratorilor se va crea o imagine favorabilă cu privire la seriozitatea societăţii. Aceste corelaţii sunt în esenţă elementele care justifică necesitatea utilizării Sistemelor de Management în activitatea de prevenire a accidentelor de muncă şi îmbolnăvire profesională.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro