„Pe vremea noastră, nu erau tot soiul de aplicații iPhone, iPad. Nu am nimic împotriva acestor lucruri, fiindcă este vorba despre evoluție și informare, dar orice lucru trebuie să fie făcut cu moderație” – Nadia Comăneci
Parcă îl avem dintotdeauna. Nu au trecut încă 50 de ani de când, la 3 aprilie 1973, Martin Cooper, un inginer electronist dezvolta, sub brandul Motorola, primul telefon complet mobil.
Telefonul mobil a devenit indispensabil într-un timp relativ scurt, deoarece răspunde nevoii de a cunoaște, de a fi cunoscut, de a fi informat, de a comunica mai mult. În plus, este ușor de folosit și accesibil la orice oră și de oriunde. Anul trecut, la nivel mondial, erau înregistrate aproximativ trei miliarde de utilizatori de telefon mobil.
Evoluția telefoanelor mobile a oferit numeroase beneficii, de-a lungul timpului, însă, cu toate acestea, are și efecte mai puțin plăcute. Un exemplu în acest sens îl reprezintă accidentele produse în urma folosirii acestora. Studii care cuprind o statistică a cazurilor din camerele de urgență din spitale, din ultimii 20 de ani, arată o creștere considerabilă a problemelor apărute ca urmare a utilizării telefoanelor mobile.
Unul dintre cele mai periculoase aspecte ale utilizării telefoanelor mobile este folosirea lor de către șoferi în timp ce se află la volan. Distragerea atenției, provocată de utilizarea în mers a telefoanelor mobile, poate conduce la accidente rutiere, multe dintre acestea având urmări deosebit de grave, chiar fatale.
Unii au denumit utilizarea telefonului mobil în timpul șofatului „o nouă modalitate de a conduce sub influența alcoolului”.
Toată lumea, inclusiv șoferii, știe riscurile la care se supun atunci când folosesc telefonul mobil la volan. Știu teoretic, dar, de multe ori, practica dovedește că încă suntem tributari noțiunii „mie nu mi se poate întâmpla, eu sunt atent…”.
Legislațiile rutiere din foarte multe țări din întreaga lume (cu precădere, din Europa și America) interzic folosirea telefonului mobil la volan fără dispozitive de tipul handsfree. O măsură utilă, dar, după părerea noastră, insuficientă.
Un cadru mult mai larg de distragere a atenției
Referindu-ne la utilizarea telefonului la volan, un caz aparte îl constituie șoferii profesioniști. Aceștia parcurg distanțe lungi și singura posibilitate de a fi în contact cu lumea este telefonul mobil, implicit rețelele de socializare. Este vorba atât de un contact profesional – legătura cu dispecerul, cu firma în general, cât și de comunicarea cu familia, cu ceilalți șoferi. În aceste condiții telefonul mobil a devenit o parte a activității, dar și sursa cea mai importantă de distragere a atenției.
De fapt, vorbim de distragerea atenției din cauza telefonului mobil, în mod generic. În practică, ne referim la utilizarea mijloacelor moderne de comunicare și de informare. Pentru șoferii profesioniști (și nu numai), distragerea atenției este o urmare a folosirii telefoanelor mobile, a navigatoarelor auto, a manipulării sistemelor audio și video montate la bord.
Sistemele de navigație auto au devenit indispensabile pentru orientarea în trafic, însă, pentru a-și putea face treaba, acesta trebuie setat sau poate avea nevoie de ajustări pe parcursul drumului.
Acest lucru distrage atenția șoferului de la trafic. La fel, urmărirea traseului pe ecran este sursă de distragere.
Studiile arată că, în cazul în care un șofer nu este atent la drum pentru mai mult de două secunde, riscul de a fi implicat într-un accident rutier se dublează.
Pentru diminuarea acestor riscuri, este bine ca șoferul să aibă funcția voce activată la sistemul de navigație, astfel încât să îi fie comunicate direcțiile și astfel să nu mai fie nevoie de a-și îndepărta atenția de la drum, pentru a se uita pe harta afișată de display.
Telefonul mobil reprezintă, la rândul său, o sursă majoră de distragere a atenției. Fie că vorbește, fie că scrie mesaje, fie că navighează pe internet, șoferului îi scade atenția semnificativ. În paralel, crește timpul de decizie și de reacție.
Fizic, vizual… cognitiv
Utilizarea telefonului mobil distrage atenția șoferilor în mai multe moduri:
- Distragerea fizică poate apărea atunci când șoferul trebuie să utilizeze una sau ambele mâini, pentru a utiliza mobilul pentru a forma un număr, a răspunde sau a încheia un apel.
- Distragerea vizuală este cauzată de intervalul de timp în care ochii șoferilor sunt pe telefonul mobil și în afara drumului, sau, în timp ce vorbesc la telefon, se uită la drum, dar nu îl văd.
- Distragerea auditivă poate apărea atunci când șoferul este distras când sună telefonul, când primesc notificări text sau prin conversația în sine, prin telefon.
- Distragerea cognitivă apare atunci când două sarcini mentale sunt efectuate în același timp. De exemplu, atunci când conversația la telefon începe să concureze cu sarcina de a conduce. Cercetările arată că ascultarea, singură, poate reduce activitatea din partea creierului asociată cu conducerea cu mai mult de o treime. Cu cât conversația este mai dificilă și mai complexă, cu atât efectele ei sunt mai puternice asupra performanței de conducere.
Atenție, deci, la discuțiile, uneori tensionate, între șofer și dispecer!
Cu cât este mai dificilă situația de conducere, cu atât va avea mai mult impact conversația telefonică asupra capacității de conducere.
Virginia Tech Transportation Institute din SUA a calculat de câte ori crește riscul de a provoca un accident atunci când este folosit telefonul mobil, la volan:
- de 2,8 ori, când încercăm să apelăm pe cineva, de la volanul unei mașini mici
- de 1,3 ori, atunci când vorbim la telefon, la volanul unui automobil
- de 1,4 ori, când încercăm să apucăm un obiect cum e telefonul mobil, la volanul unei mașini mici
- de 5,9 ori, când încercăm să apelăm pe cineva, de la volanul unui camion
- încă o dată, când vorbim la telefon la volanul unui camion
- de 6,7 ori, când încercăm să apucăm un obiect, cum e telefonul mobil, la volanul unui camion
- de 23,2 ori, când scriem un mesaj, la volanul unui camion.
Doar 16% dintre șoferi se abțin să folosească telefonul
Un studiu realizat pe mai mult de 18.000 de șoferi arată că doar 16% dintre ei se abțin complet să folosească telefonul mobil atunci când se află la volan, se arată într-un buletin recent TISPOL.
Aceasta este concluzia alarmantă a studiului realizat de o firmă austriacă de tehnologie, care a evaluat comportamentul la volan al 18.626 de conducători auto din Europa și America de Nord, care dețin telefon mobil.
În același timp, un procent semnificativ de 44% dintre șoferi au atenția distrasă de telefon pentru mai mult de 90% din timpul de conducere, iar 10% consumă pe telefon mai mult de 50% din timpul de conducere a mașinii. (M.S.)
Despre nomofobie
O situație specială o întâlnim când șoferul devine dependent de telefon, adică are nomofobie. „Nomofobia” este un termen apărut cu aproximativ 12 ani în urmă, este inventat de un britanic și înseamnă „anxietatea despărțirii de smartphone”. Este un acronim pentru „no-mobile-phone phobia”.
Hayley Hamilton, profesor la Institutul pentru Sănătate Mintală din Canada, spune că utilizarea excesivă a aparatelor electronice, precum și folosirea rețelelor sociale, generează probleme psihice, precum stresul și o evaluare greșită a propriei stări psihice.
Există multe sfaturi privind modalitățile de reducere a dependenței și a riscurilor provocate de telefonul mobil. Se pune, însă, problema dacă pot fi acceptate de șoferi. Nu putem renunța, dar putem conștientiza riscurile, pentru ca, apoi, să le diminuăm…
psiholog pr. Cristian SANDU
cabinet de psihologie autorizat
psih.cristian.sandu@gmail.com
0751.364.575