Comisia Europeana a aprobat Romaniei inca o finantare nerambursabila, de data aceasta pentru doua proiecte majore de infrastructura feroviara, cu o valoare totala de 944 de milioane de euro, din care 771 mil. euro contributie comunitara prin Fondul de Coeziune, a anuntat, luni, comisarul european pentru politica regionala, Johannes Hahn, in urma intalnirii cu ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare. La randul sau, oficialul MTI a precizat ca exista sansa ca, pana la sfarsitul primului semestru din 2012, CE sa aprobe si finantarea de peste 900 milioane euro pentru un alt proiect, astfel ca in acest an vom avea in executie investitii la calea ferata de aproape 2 miliarde de euro din fonduri europene.
Este vorba despre proiectele de reabilitare a tronsoanelor de cale ferata Frontiera-Curtici-Km 614 si Simeria-Coslariu, ale caror contracte au fost semnate.
“Decizia Comisiei Europene de a aproba finantarea pentru proiecte de modernizare a caii ferate de pe Coridorul 4, in valoare de 940 milioane de euro, va avea un impact major pentru relansarea economiei romanesti, in general, si pentru revitalizarea sectorului feroviar, in particular. E suficient sa spunem ca, prin reabilitarea acestor tronsoane, viteza de deplasare pe calea ferata se va dubla, pentru a masura impactul extraordinar al acestor investitii, a declarat ministrul Nazare.
El a adaugat ca exista posibilitatea ca, pana la sfarsitul primului semestru din 2012, CE sa aprobe si finantarea europeana de peste 900 milioane euro pentru tronsonul Coslariu-Sighisoara, ceea ce va insemna ca in acest an Romania va avea in executie proiecte pentru modernizarea caii ferate de aproape 2 miliarde de euro din fonduri europene.
Frontiera-Curtici-Arad Km 614
Reabilitarea tronsonului de cale ferata Frontiera-Curtici-Arad Km 614 presupune modernizarea a 41,1 km de linie dubla, pentru circulatia trenurilor la viteze de pana la 160 km/h. Vor fi modernizate si statiile, astfel: instalatii de centralizare electronica noi la Curtici, Sofronea si Glogovat; implementarea sistemului ERTMS/ETCS nivel 2 plus GSM-R; peroane noi in Arad; pasarele si copertine noi in Arad si Sofronea; instalatii de telecomunicatii moderne; construirea unei cladiri de mentenanta in statia Arad.
Contractul de executie a lucrarilor, in valoare de 248 mil. euro, a fost semnat in februarie 2012 cu asocierea Alstom Transport, Swietelsky Baugesellsachaft m.b. H, Astaldi S.p.A, Euro Construct Trading ´98 si Dafora. Finalizarea lucrarilor este estimata pentru sfarsitul primului semestru 2014 (termen de executie 27 de luni). In data de 15 martie 2012, a fost emis ordinul de incepere a lucrarilor.
Tronsonului Simeria-Coslariu
Reabilitarea tronsonului Simeria-Coslariu presupune modernizarea a 74,43 km de cale ferata, pentru circulatia trenurilor la viteze de pana la 160 km/h, cu 33 de poduri, 47 de podete noi si 14 reabilitate si 6 pasaje (4 superioare si 2 inferioare), 1 tunel cu lungimea de 780 m, plus 9 statii cu centralizare electronica. De asemenea, vor fi modernizate statiile de cale ferata Alba-Iulia, Orastie, Podu Mures, Coslariu, Santimbru, Barabant, Vintu de Jos, Blandiana, Sibot, Aurel Vlaicu.
Tronsonul Coslariu – Simeria este impartit in doua loturi, Simeria-Vintu de Jos si Vintu de Jos-Coslariu. Contractul pentru executia lucrarilor pe lotul 2, Vintu de Jos – Coslariu, a fost semnat in decembrie 2011 cu antreprenorul Impressa Pozzarotti & C S.p.A., valoarea contractului fiind de 182,6 milioane euro, iar durata estimata a lucrarilor de 30 de luni.
Reabilitarea acestor tronsoane va reduce timpul de calatorie cu trenul astfel: de la 50 la 40 de min. pentru trenurile locale de calatori, de la 38 la 20 de minute pentru trenurile de lung parcurs de calatori, de la 41 la 26 de minute pentru trenurile de marfa.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PALSU