Utilizatorii vehiculelor Renault Trucks din noua generatie – si nu numai – au la dispozitie un instrument extrem de util, care poate fi, in acelasi timp, un sistem de management al flotei, cat si unul de management al transporturilor. Este vorba despre Optifleet, parte integranta a programului Optifuel Solutions.
Optifuel Solutions este un proces in mai multe etape, care include configurarea vehiculului (Optiroll, Opticruise, Optidriver, Optifleet), instructaj (fizic si/sau pe suport electronic, la predarea vehiculului, prin care se explica functiile masinii), monitorizare, training, iar apoi supravegherea si mentinerea performantelor sau a aptitudinilor dobandite de soferi in urma pregatirii. In cadrul acestui program, sistemul telematic Optifleet ofera patru module diferite de verificare si niveluri de utilizare, care pot fi activate in orice combinatie necesara clientului. Modulul „Map“ se refera la geolocalizarea camionului pe harta si geofencing. „Check“ este cel mai detaliat si cel mai matematic dintre toate cele patru, fiind vorba efectiv de numere, performanta si parametri de utilizare a vehiculului. „Drive“ se ocupa cu datele „sociale“: informatii despre timpii de conducere si odihna ai soferilor, oferind inclusiv posibilitatea descarcarii de la distanta a datelor din tahograf si a celor stocate pe carduri. In fine, modulul „Link“, ofera posibilitatea comunicarii intre calculatorul de la baza si vehicul; se pot trimite mesaje, puncte de incarcare sau chiar intregi trasee, de la punctul de incarcare la cel de descarcare. „Vorbim despre un sistem care a fost special dezvoltat pentru vehiculele Renault Trucks, care intelege foarte bine toti parametrii functionali ai masinii, stie sa puncteze zonele in care poate performa vehiculul si observa parametrii cei mai importanti pentru ceea ce inseamna echipamentul Renault Trucks, dar si pentru necesitatile clientului“, a spus Radu Apostu, Optifleet manager Renault Trucks Romania. Optifleet se acceseaza prin intermediul unui portal web, in browserul de internet, ceea ce inseamna ca accesul este facil si de pe smartphone sau tableta, fara sa fie nevoie de aplicatii sau software special. Accesul se realizeaza pe baza de user si parola, fiind disponibile trei tipuri de conturi: cel de utilizator (rapoarte si pozitionare), cel de administrare (poate imparti flota la dispeceri-utilizatori, poate crea conturi noi de utilizatori din cadrul firmei, poate aloca vehicule si soferi utilizatorilor, dar nu are acces la rapoarte) si „client tracking account“, care se da la cerere si prin care clientul firmei de transport poate sa vada unde e marfa, cand ajunge etc.
Link si Map – management eficient
O data cu modulul Link, pe masina vine instalat un monitor HD suplimentar, de 7 inch, cu touch screen. Acesta permite, de asemenea, instalarea foarte usoara si la un cost minim a navigatiei de producator. Utilizatorul are posibilitatea de a stabili, de la birou, traseul pentru vehiculul sau, din punctul de incarcare la cel de descarcare, care se trimite catre camion; soferul primeste o notificare de incarcare pe care trebuie sa o accepte cu un click, iar GPS-ul incepe sa-l ruteze catre punctul respectiv, apoi catre cel de descarcare. In modulul Map, fiecare punct inscris in istoricul sistemului contine foarte multe date, despre masina, despre utilizarea ei, despre mesajele transmise etc. Astfel, exista anumite limitari privind intervalul la care se marcheaza puncte in istoric. Acest interval poate fi setat in functie de distanta parcursa, de timp sau de starea masinii (a plecat de pe loc, a depasit o anumita viteza etc). Cand unul dintre cele patru module de identificare este satisfacut, se lasa automat puncte in istoric. Un alt mod de a afla unde este masina este la solicitarea utilizatorului. Astfel, informatia disponibila pentru un punct din istoric include date despre vehicul si pozitionarea acestuia, viteza, despre cardul tahograf utilizat, kilometraj total, nivel de combustibil in rezervor, despre temperaturile din semiremorca frigorifica etc.
Check – tot ceea ce trebuie sa stii
Modulul Check ofera utilizatorului o monitorizare detaliata a oricaror parametri care ii sunt necesari pentru a analiza in detaliu starea unui vehicul si activitatea unui sofer, prin intermediul mai multor tipuri de rapoarte. Intai este necesara stabilirea unui profil de raport. Fiecare transportator isi poate seta niste marje in functie de profilul si de particularitatile activitatii sale. Se pot selecta termene si repere de timp pentru trimiterea cu regularitate a rapoartelor catre una sau mai multe adrese de e-mail. Acestea vin cu evidentierea pe cod de culori a deviatiilor de la marjele prestabilite. Astfel, este foarte usor pentru manager sa identifice daca exista vreo problema pe undeva. Se poate genera un singur tip de raport o data, dar poate acoperi mai multe vehicule sau mai multi soferi. Raportul de date generale, care poate fi generat pe vehicul/grup de vehicule, sau pe sofer/grup de soferi, este cel mai cuprinzator dintre toate. Clientul are acces la si poate selecta singur (bifare/debifare) parametrii pe care vrea sa ii urmareasca in cadrul acestor rapoarte, pe toata flota si/sau diferentiat pe fiecare card tahograf in parte. De exemplu, cantitatea totala de combustibil consumata, distanta totala parcursa, consumul mediu, timp, vehicul, card (poate sa i se dea nume), consum AdBlue, viteza medie de rulare etc. Unul dintre parametrii specifici Renault este incarcarea de utilizare a cuplului motor. Acesta apare in Optifleet ca „sarcina motor” si se refera la momentul in care, prin accelerarea vehiculului, se solicita mai mult de 95% din cuplul disponibil. „Daca vom corobora acest parametru cu greutatea totala a vehiculului, care este inregistrata in sistem, putem intelege motivele pentru care a fost necesar acel tip de accelerare si, in acelasi timp, putem vedea daca este nevoie sa corectam un comportament al unui sofer care se grabeste in accelerare“, a aratat Radu Apostu. Un alt parametru interesant este cel de „supraviteza vehicul“ (limita parc auto), care arata cat timp petrece soferul peste o limita prestabilita de viteza (de exemplu, 85 km/h, recomandata de producator). De asemenea, sistemul monitorizeaza cat timp se petrece in ultima treapta de viteza, in functie de care se poate forma o idee privind dificultatea traseului, tipul acestuia si, coroborat cu timpul de utilizare a pilotului automat, privind stilul de conducere al soferului.
Popularitate in crestere
Tariful pentru utilizarea Optifleet este de 15 euro plus TVA lunar, per modul, per vehicul, cost fix, indiferent de traficul de date sau de cantitatea de informatii din cadrul rapoartelor generate. Datele se stocheaza ca informatii generale pe serverele Optifleet pana la un an sau, in unele cazuri, chiar si mai mult. Partea de trasee efectuate si reprezentarea grafica se pastreaza numai trei luni, din cauza cantitatii mult prea mari de informatii. „In Romania, la ultima raportare, am observat o crestere a utilizarii Optifleet. Procentul este de peste 90% pentru camioanele noi. In ceea ce priveste instalarea sistemului pe camioane mai vechi, am montat si pe EURO V EEV, cu an de fabricatie 2010-2011. Avem clienti care, o data cu achizitia unor camioane Renault T, avand in parc Premium sau Magnum, ne-au cerut sa montam acest sistem si pe cele vechi“, a subliniat Radu Apostu.
Optifleet Check
– Monitorizarea de la distanta a datelor tehnice ale fiecarui vehicul si ale fiecarui sofer: consumul de carburant, consumul in zona verde, procentul de timp la ralanti, numarul de actionari ale pedalei de frana etc.
– Alerta cu privire la variatiile importante ale nivelului de combustibil din rezervor.
– Editarea bilantului de mediu (dioxid de carbon, NOx etc).
Optifleet Link
– Comunicarea prin e-mail cu soferii.
– Consultarea timpilor de activitate si a jurnalului autovehiculului din cabina.
Optifleet Drive
– Monitorizarea in timp real a timpului de conducere si de odihna, conform reglementarilor (reglementarea europeana 561/2006).
– Programarea si descarcarea la distanta a datelor din memoria tahografului si a cardului soferului.
Optifleet Map
– Localizarea autovehiculelor in timp real: viteza autovehiculului, locul, directia, numele conducatorului auto si starea cardului acestuia.
– Analizarea istoricului de parcurs al autovehiculelor.
– Optimizarea traseelor pentru evitarea kilometrilor suplimentari.
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro