Istețimea pare a fi întotdeauna ceva de admirat… cumva, că o persoana se descurcă, se prinde repede sau știe să se strecoare, îl face isteț. Și totuși, perspectiva la care vă invit să vă gândiți când vorbesc de leadership „isteț”, #smart, inteligent, este mai complexă, plasându-vă într-o arie mai puțin tangibilă, aceea a emoțiilor umane. Pentru că leadership-ul este despre emoții, încredere, relații de bună calitate între oameni.
Dacă stăm bine să ne gândim, ce face cineva care este isteț și care se prinde rapid? Observă și internalizează informația care vine din mediul său, sesizează oportunitatea, face repede conexiuni și, eventual, ia o decizie bună… și face asta pentru că are o minte limpede și o capacitate de observare care îi permit să coreleze diferite detalii și reacții ale celor din jur.
Mai mult, acest tip de om își folosește bine intuiția și ia, de multe ori, decizii, punând rapid cap la cap lucruri și date incomplete, știe să pună întrebări pentru a-și completa tabloul… Nu e ușor și, de aceea, admirăm pe cei care sunt capabili de asta… Din păcate, istețimea și a fi descurcăreț, dacă nu sunt însoțite de o bună și solidă intenție de colaborare și de a crea ceva pozitiv, sfârșesc în… „șmechereala” pe care o întâlnim la tot pasul.
#smartleadership este un concept în care punem această intenție pozitivă la baza actului de conducere a oamenilor.
Invitam liderii să se conecteze la sinele lor, la intuiția lor, îi invităm să se cunoască mai bine pentru a fi capabili să nu fie doar „isteți”, ci să poată lua decizii bune în mod constant și să se conecteze la echipele lor la un nivel ridicat de calitate.
Pe măsura ce avem un ritm mai rapid de lucru, mai multă informație venită pe atât de multe canale de comunicare, atât de multe cerințe în schimbare, această conectare de calitate, în plan uman, devine esențială. Mai mult, „75% dintre cariere deraiază pentru motive legate de competente emoționale, inclusiv inabilitatea de a gestiona probleme interpersonale; leadership-ul nesatisfăcător de echipă în momente dificile sau de conflict; inabilitatea pentru schimbare sau înșelarea încrederii”, arăta, într-un studiu recent, Center for Creative Leadership.
Să pornim de la ceva recent și bine cunoscut. Ultimele evenimente din Australia legate de masivele incendii au adus, încă o dată, pompierii în prim plan.
Pompierii sunt nu numai niște oameni foarte curajoși, dar și oameni foarte capabili în plan emoțional. Își pot înțelege și controla emoțiile într-un mod care le permite să ia decizii rapide, să lucreze în echipă foarte eficient și să livreze rezultate sub presiune, contra cronometru.
În urmă cu aproximativ 20 de ani, în Noua Zeelandă, o echipă ce cercetători, folosindu-se de studii legate de inteligența emoțională și impactul acesteia asupra performanței, creează Modelul Capabilității Emoționale. Lucrând cu echipe de pompieri din Australia și Noua Zeelandă, cercetătorii au putut, practic, dovedi că există o legătură directă între capacitatea liderilor de a-și utiliza capabilitățile emoționale și performanța pe care o obțin aceștia, fie ei înșiși, în acțiunile și deciziile lor, fie lucrând în echipe sau conducând echipe.
+20% la performanță
Rezultatele studiilor au arătat că performanța poate crește cu până la 20%, în corelație directă cu capacitatea liderilor de a înțelege propriile emoții, pe ale celor din echipă și de a înțelege impactul lor asupra calității deciziilor pe care le iau.
De asemenea, performanța este direct corelată cu capacitatea de revenire și automotivare după evenimente neplăcute sau stres ridicat, abordarea situațiilor tensionate sau conflictuale și, un alt aspect important, capacitatea liderului de a-și dezvolta o rețea de contacte și relații solide, bazate pe încredere, cu care să comunice eficient.
În esență, modelul spune că pentru un lider sunt cinci arii mari de dezvoltare.
Trei dintre acestea sunt legate de înțelegerea sinelui, a propriului mod de a face față situațiilor și de a interacționa cu mediul. Acestea sunt conștiența emoțională, capacitatea de autoreglare și capacitatea de automotivare. Celelalte două arii sunt mai degrabă capabilități sociale, legate de interacțiunea și impactul pe care îl are liderul asupra celor din jur: conștiența socială (cât de ușor și de bine îi înțelegem și ne conectăm cu ceilalți) și abilitățile sociale reflectate în felul în care obținem performanța.
Un lider „deștept”, isteț, #smart, își antrenează aceste capacități în mod conștient. Foarte mulți lideri investesc în dezvoltarea personală mergând la cursuri, citind, concentrându-se mai ales asupra abilităților lor sociale, extrem de importante. Numai că abilitățile sociale nu se pot dezvolta și rafina decât în armonie cu sinele.
Punctul de plecare în a deveni un lider #smart este conștiența emoțională.
Fiecare dintre noi își dezvoltă o anumită identitate personală, avem un set de credințe, de valori, iar unele credințe pot deveni limitative în anumite situații. Avem nevoie de anumite confirmări pe care ni le dă mediul nostru de lucru și de viață. Și reacționăm la acestea.
Conștiența emoțională îi ajută pe cei care conduc oameni, în două direcții majore.
În primul rând, la auto-evaluare corectă. Aceasta conduce la o evaluare corectă a riscurilor pe care le asumăm, la capacitatea de a solicita sprijin, la decizii care se bazează pe realitatea pregătirii și capacităților noastre. Un al doilea aspect extrem de important este încrederea în sine. Se spune că oamenii care ajung să conducă oameni au, de obicei, încredere în sine și este adevărat. Însă nu poate fi o încredere oarbă, deoarece duce la supra-evaluare cu toate consecințele ei. Sunt nenumărate situații noi, pentru care nu avem experiență și în care avem nevoie de curaj. Toate acestea sunt posibile dacă liderul este conștient de emoțiile sale și de cum îl influențează acestea.
În această perspectivă, coaching-ul executiv este un spațiu de reflecție, împărtășire, analiză și de dezvoltare excelent pentru cei ce doresc să își rafineze această capacitate. Lucrând cu un coach, liderii au la îndemână atât confidențialitatea relației care oferă șansa de a discuta și de a aborda teme relativ sensibile, după regulile tradiționale ale mediului de afaceri. În plus, un coach oferă un tip de feedback și invită la reflecție asupra reacțiilor, relațiilor, dificultăților, într-un mod profesionist, care nu implică judecăți de valoare.
Putem trage câteva concluzii
- Liderii #smart gestionează armonios relațiile sociale, la serviciu sau în întâlniri informale.
- Stresul cauzat de presiunea solicitărilor profesionale, sociale și familiale creează, în general, stări emoționale mai greu de gestionat pentru marea majoritate. Un #smartleader gestionează mai bine aceste situații, deoarece are capacitatea de a se înțelege mai bine pe sine dar și pe ceilalți. Acest lider reușește, astfel, să creeze în jurul său un mediu profesional umanizat, în care oamenii se implică sincer și lucrează cu plăcere și motivație optimă.
- #smartleadership a devenit, astfel, un program de dezvoltare adresat liderilor care doresc să lucreze împreună cu echipa lor într-un mediu sănătos și înțeleg că este nevoie de contribuția lor directă, în primul rând pentru ca acest obiectiv să fie îndeplinit.
Este nevoie ca fiecare lider să își dezvolte abilități precum: conștientizarea emoțiilor, auto-controlul emoțional, motivarea personală pentru acțiune armonioasă, empatia, ascultare activă, gestionarea situațiilor conflictuale.
Madi RĂDULESCU
MBA, PCC
managing partner MMM Consulting
madi.radulescu@mmmconsulting.ro