Loturile 2, 3 şi 4 ale Autostrăzii Lugoj-Deva, câştigate definitiv de adjudecatari

La aproape un an de la depunerea celor 50 de oferte pentru loturile 2, 3 şi 4 ale Autostrăzii Lugoj-Deva, câştigătorii licitaţiilor răsuflă uşuraţi: au câştigat şi în instanţă, astfel că au acum contracte perfect valabile cu CNADNR. Selectarea ofertelor a durat cel mai mult din istoria licitaţiilor de acest fel, dar perioada lungă a fost justificată de numărul lor mare, aşa cum anunţa CNADNR în 23 august 2012. După 9 luni de analiză, comisiile de licitaţie au desemnat câştigătorii, însă aceştia au mai avut de trecut un hop: contestaţiile. Au fost însă respinse atât de CNSC, cât şi ulterior, de Curtea de Apel Bucureşti. Întârzierea nu l-a deranjat însă prea mult pe ministrul delegat Dan Şova, şeful Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură, pentru că oricum nu are bani de investiţii anul acesta.

Pentru proiectarea şi construirea lotului 4, în lungime de 22,1 km între municipiul Deva şi localitatea Ilia, CNADNR a semnat cu asocierea Tehnostrade – Spedition UMB un contract de 419,4 milioane lei (95,3 milioane euro, adică 4,3 mil. euro/km), fără TVA.

Contractul a fost atribuit prin licitaţie deschisă şi prevede ca proiectare să dureze 6 luni, iar execuţia lucrării, 2 ani. Perioada de garanţie este de 4 ani.

Pentru 85% din valoarea eligibilă a contractului a fost solicitată o finanţare nerambursabilă de la Uniunea Europeană, diferenţa urmând să fie asigurată de la bugetul de stat.

În 15 iulie, Curtea de Apel Bucuresti (CAB) a dat dreptate asocierii UMB Spedition – Tehnostrade si a intors decizia Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC), din 7 iunie, prin care firma controlata de omul de afaceri Dorinel Umbrarescu pierdea contractul de construire a lotului 4.

Contestaţia fusese depusă de firma austriacă Strabag, care oferise un preţ de 591 milioane de lei şi acuza că cifra de afaceri a asocierii UMB-Tehnostrade este mai mică decât cea stipulată în caietul de sarcini şi că preţul oferit de asocierea românească este suspect de mic – aproximativ 40% din valoarea estimata a tronsonului de autostradă.

Lotul 2 (în lungime de 28,6 km) al autostrăzii Lugoj-Deva a fost atribuit asocierii italiene Salini – Secol.

Lotul 3 (în lungime de 21,14 km) a fost atribuit consorţiului Teloxim Con SRL (controlată de omul de afaceri Theodor Berna) – Comsa SA (Spania) – Aldesa Construcciones SA (Spania) – Arcadis Eurometudes SA (Olanda).

Şi acestea au fost contestate la CNSC, în perioada 20-23 – de Spedition UMB şi Strabag. CNSC le-a respins însă ca nefondate şi a dispus continuarea procedurilor de atribuire. Contestatarii au formulat plângeri la Curtea de Apel, dar şi ele au fost respinse de instanţă.

Primul lot (de 27,6 km) al autostrăzii Lugoj-Deva a fost atribuit în aprilie 2011 de CNADNR consorţiului Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua-Cossi Construzioni, pentru 681 milioane lei.

Ar fi trebuit finalizat în aprilie anul acesta, dar constructorii au cerut o păsuire până în august. Contractul prevede şi construirea unui drum de legatură în lungime de 11,4 km, al cărui termen de finalizare a fost actualizat pentru luna decembrie 2013.

Autostrada Lugoj – Deva face parte din Coridorul IV Paneuropean, care începe în Germania şi se continuă pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. În România, traseul trece prin Nădlac, Arad, Deva, Orăştie, Sibiu, Bucureşti, Feteşti şi Constanţa, ruta continuând până la Istanbul.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.