Ministerul Afacerilor Europene (MAEur) precizează că notificarea primită joi de la Comisia Europeană vizează presuspendarea integrală a programului privind Competitivitatea Economică şi parţială pentru programele Transport şi Regional. În cadrul programului Transport (POS-T) au fost presuspendate numai două din cele patru axe prioritate ale programului: axa 1 “Modernizarea şi dezvoltarea axelor prioritare ale reţelei transeuropene de transport (TEN-T) în scopul dezvoltării unui sistem de transport durabil şi integrării acestuia cu reţelele de transport ale UE”, precum şi axa 2 “Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de transport în afara axelor prioritare TEN-T în scopul creării unui sistem naţional de transport durabil”.
“În cadrul acestor axe, au fost presuspendate doar proiectele din sectoarele de transport rutier şi pe calea ferată, ai căror beneficiari sunt Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi, respectiv, Compania Naţională Căile Ferate Române”, se subliniază în comunicatul MAEur.
De asemenea, în cazul Programului Operaţional Regional (POR), presuspendarea vizează toate axele, cu excepţia axei prioritare 2, “Îmbunătăţirea infrastructurii regionale şi locale de transport”.
Pentru această axă, Comisia Europeană consideră satisfăcătoare verificările efectuate de autorităţile naţionale asupra contractelor publicate în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) înainte de 1 octombrie 2011, iar măsura de presuspendare se aplică doar pentru contractele publicate în SEAP după această dată, precizează MAEur.
Decizia CE se bazează pe rezultatele misiunilor de audit efectuate în iunie şi iulie 2012 pentru aceste trei programe operaţionale gestionate de Direcţia Generală de Politică Regională şi Urbană (DG REGIO) a Comisiei Europene.
“Comisia a luat notă de acţiunile întreprinse până în prezent de partea română pentru remedierea deficienţelor din sistemul de gestionare a fondurilor structurale şi de coeziune, dar a apreciat că este nevoie de măsuri suplimentare care să crească credibilitatea sistemelor de management şi control, în special în privinţa achiziţiilor publice, precum şi a prevenirii fraudei şi conflictelor de interese”, evidenţiază comunicatul MAEur.
MAEur mai arată că, în perioada următoarelor două luni, până când Comisia Europeană va decide cu privire la suspendarea programelor sau deblocarea plăţilor, pot continua însă implementarea proiectelor şi plăţile interne către beneficiari.
CE a informat, joi, autorităţile române că a decis să presuspende cea mai mare parte din trei programe cofinanţate prin fondurile structurale ale UE, respectiv “Transport”, “Regional” şi “Creşterea competitivităţii economice”, România având la dispozizie două luni pentru remedierea deficienţelor. (M.S.)