Mai poate fi susţinută presiunea pe tarife?

Piaţa continuă să pună presiune pe tarifele din transporturi şi logistică, chiar dacă sunt periculos de apropiate de nivelul costurilor. Şi aceasta în cele mai bune cazuri. Mai este loc de scădere? De unde mai putem câştiga eficienţă? Sunt semne de întrebare la care am încercat să aflăm răspunsul de la unii dintre cei mai importanţi operatori din domeniu, care au participat la o scurtă anchetă realizată de Ziua Cargo.

Întrebările la care am rugat companii de logistică şi transport să răspundă încearcă să contureze o imagine reală asupra pieţei:

– Presiunea pe tarife a continuat să crească în cursul acestui an?

– În ce măsură tarifele practicate pe piaţă reflectă costurile reale de transport sau logistică?

– Consideraţi că presiunea aplicată pe tarifele de transport oferă încă posibilitatea unei soluţii sustenabile în timp?

– Care sunt riscurile pe care şi le asumă clienţii care pun accent numai pe reducerea tarifelor?

– În ce măsură pot fi identificate într-o relaţie reală de parteneriat (client/furnizor de servicii de logistică şi transport) soluţii de reducere a costurilor?

– Consideraţi că pot fi identificate măsuri reale de reducere a costurilor şi, implicit, a tarifelor printr-o comunicare mai bună, prin aplicarea de soluţii de îmbunătăţire continuă şi prin soluţii inovative?

– Cum vedeţi evoluţia pieţelor de logistică şi transport din punctul de vedere al tarifelor în următorul an?

– Credeţi că vom asista în următoarea perioadă la falimente în sectoarele de transport şi logistică din cauza unei proaste gestiuni a tarifelor?

Mircea Mănescu, Managing Director Ahead Logistics

Este importantă o bună comunicare“

Presiunea pe tarife este permanentă, deşi clienţii au văzut că în ultimii ani preţul combustibilului a crescut exponenţial. Piaţa este încă perturbată de ofertele unor transportatori care nu respectă regulile jocului (plătesc angajaţii la negru, cumpără motorină de furat, transportă marfa fără facturi etc) iar aceste oferte, din păcate, lovesc în transportatorii care nu fac evaziune fiscală. Este important pentru transportatori să ofere tarife care să acopere costurile şi să poată avea un procent al profitului care să permită în viitor să facă şi eventuale investiţii în camioane noi. Pentru transportul intern, flota de camioane este foarte veche şi transportatorii au resurse limitate pentru noi investiţii tocmai din cauza tarifelor mult prea mici. Singurul risc al clientului este ca respectivii transportatori pe care i-au sugrumat prin tarife mici să sucombe, iar contractele de transport să rămână literă moartă. În general, clientul ştie că respectivele tarife sunt nesustenabile, dar reducerea tarifelor este un motiv de laudă în faţa top managementului şi profitul este considerat o mare victorie în negocieri. Se pot găsi împreună cu clientul soluţii de optimizare care să genereze o reducere a costurilor. Este importantă o bună comunicare pe baza unui parteneriat. Dialogul este foarte important într-un parteneriat şi considerăm că este posibil să se găsească permanent soluţii inovative. Pentru următorul an, sperăm într-o creştere a tarifelor, dar totul depinde de atitudinea transportatorilor. Anul acesta, acciza ne-a afectat pentru că guvernanţii au promis returnarea celor 4 cenţi, iar noi am plătit cei 7 eurocenţi suplimentari şi nu am primit nimic, nici de la autorităţi şi nici de la clienţi. Oricând este posibil să apară falimente, întrucât există multe firme mari de transport care deja sunt în insolvenţă.“

Cristian Ofiţeru, director general CEVA Logistics Romania

Presiunea va veni din două părţi“

Ca în fiecare an, există o presiune pe costuri. Aceasta vine în special din partea clienţilor care au ţinte de reducere a costurilor. Aş zice că nivelul actual al tarifelor reflectă costurile reale din transporturi şi logistică, dar oricum sunt mult mai mici decât în celelalte ţări din Europa, ceea ce ne face mai atractivi, dar, în acelaşi timp, şi mai vulnerabili la cerinţele din ce în ce mai ridicate de performanţă operaţională şi calitate. Pentru moment şi datorită schimbărilor în legislaţia muncii din ţările europene, consider că presiunea asupra tarifelor va veni din ambele părţi, atât din partea clienţilor cât şi din partea legislativului şi a condiţiilor pieţelor. În general, pentru atingerea ţintelor de reducere a costurilor, în prima instanţă furnizorii se vor îndrepta spre ariile cu contribuţia cea mai ridicată în volumul total al costurilor. Acestea sunt forţa de muncă şi activele necesare desfăşurării activităţii respective. Reducerea costurilor trebuie să fie un rezultat al acţiunilor de îmbunătăţire şi eficientizare. Acestea pot fi realizate printr-o cooperare şi participare strânsă, de tipul parteneriatului, între furnizori şi clienţi. Soluţiile găsite de furnizori vin ca acţiuni de răspuns la cerinţele şi transparenţa clienţilor. Comunicarea şi transparenţa în identificarea soluţiilor de îmbunătăţire şi eficientizare sunt cei doi factori care contribuie în mod esenţial la identificarea şi implementarea acestora. Una din măsurile cele mai eficiente în identificarea de noi idei este cunoscută sub denumirea de «brain storming», furtuna creierelor, în care orice idee, venită de la oricine, care participă la acest exerciţiu, este considerată ca fiind o idee care poate aduce beneficii sau îmbunătăţiri. Cred că piaţa va evolua în direcţie crescătoare, datorită modificărilor legislative şi datorită evoluţiei indicelui preţului de consum şi a salariului mediu. Dorinţa de a avea cât mai multe comenzi sau de a avea de lucru, fără însă a genera profit, este cauza celor mai multe falimente. În sectorul logistic, în ultimii ani, piaţa s-a mai aşezat şi nu cred că vom avea foarte multe situaţii de genul falimentelor. Mai mult, aş considera ca măsuri de protecţie diversificarea portofoliului de clienţi şi reducerea expunerii pe key account.“

Viorel Leca, director general Gebrüder Weiss Romania

Pot fi identificate soluţii de reducere a costurilor“

Fie că vorbim de solicitări spot, clienţi cu contract sau licitaţii la care am luat parte, am resimţit şi anul acesta o presiune crescută pe tarife. Tot mai multe companii ce activează pe această piaţă tind să reducă tarifele cu riscul de a nu-şi putea acoperi costurile, sperând să-şi mărească portofoliul de clienţi. Atât furnizorii de servicii logistice, cât şi companiile ce solicită aceste servicii trebuie să înţeleagă că, pe de o parte, reducerea tarifelor implică şi un nivel scăzut de calitate, iar pe de altă parte această practică nu este sustenabilă pe termen lung. În acest sens, putem observa numeroase exemple de companii intrate în insolvenţă. Sunt însă pe piaţă şi companii, precum Gebrüder Weiss, care se adaptează la nevoile şi cerinţele partenerilor, fără a face însă rabat la calitatea serviciilor prestate, asigurându-se, totodată, că activitatea pe termen lung a organizaţiei nu va fi afectată negativ. Într-o oarecare măsură, este normal să existe o presiune pe tarife. Şi noi, companiile de transport şi logistică, solicităm discounturi şi reduceri furnizorilor noştri, în funcţie de diferite criterii (volum, frecvenţă, vechime a colaborării etc). Dacă această presiune este sustenabilă sau nu, depinde de nivelul până la care suntem dispuşi să coborâm tarifele. O politică de preţ ce nu permite acoperirea costurilor va conduce pe termen lung la restructurări ale companiei, chiar şi la imposibilitatea desfăşurării activităţii. Riscurile pe care şi le asumă clienţii pentru care tariful primează sunt numeroase; amintesc doar scăderea nivelului calitativ al prestării serviciilor, întârzierea la livrare, lipsa camioanelor pentru transportul bunurilor şi, în timp, pierderea furnizorului de servicii de transport şi logistică, deoarece acesta nu va putea susţine permanent tarifele la nivelul solicitat de client. Pot fi identificate o serie de soluţii de reducere a costurilor, astfel încât să existe o relaţie de tip win-win între parteneri. Pentru aceasta, este foarte important ca furnizorul de servicii de transport şi logistică să înţeleagă perfect nevoia clientului şi să vină în întâmpinarea acestuia cu cea mai avantajoasă ofertă. Bineînţeles, pot fi identificate măsuri de reducere a costurilor. O comunicare eficientă între parteneri este primul pas spre oferirea unor servicii care să se plieze perfect pe nevoia acestora. Ulterior, este important să se seteze o serie de indicatori de performanţă, care să permită îmbunătăţirea continuă a serviciilor prestate. Există premisele ca presiunea pe tarife să crească, având în vedere, pe de o parte, scăderea preţului la barilul de petrol şi, pe de altă parte, faptul că economiile europene şi, implicit, transportul de mărfuri, se confruntă cu o creştere mai degrabă modestă, accentuând competiţia între furnizori şi lupta pentru cota de piaţă. Sunt convins că, în ciuda celor câţiva ani trecuţi de la criza economică, sunt multe companii care nu s-au redresat din punct de vedere economic. Putem spune că aceste companii se confruntă cu riscul intrării în insolvenţă şi gestiunea proastă a tarifelor este doar unul dintre factorii care contribuie la această stare de fapt, nefiind singurul aspect.“

Daniela Midvichi, Purchasing Manager Gefco

O perioadă relativ stabilă“

Considerăm că suntem într-o perioadă relativ stabilă din punctul de vedere al tarifelor. O serie importantă de furnizori de servicii în acest domeniu susţin tarife încadrabile în aceeaşi «gamă», ceea ce înseamnă că piaţa a reglat preţul într-o zonă superioară costului. Sustenabilitatea tarifelor în transportul rutier presupune absorbţia modificărilor de costuri care apar destul de des (carburant, taxe de drum), a sezonalităţii inerente în multe domenii de activitate, precum şi a dinamicii din zona schimburilor economice internaţionale. Cel mai mic preţ nu poate suporta aceste variaţii. Clienţii care pun accent numai pe preţ nu beneficiază de tarife sustenabile şi pot avea, pe parcurs, probleme operaţionale şi de calitate. O deschidere reală spre optimizare a ambelor părţi, transparenţa în negociere şi o dorinţă comună de securizare a activităţii desfăşurate de fiecare dintre entităţile economice implicate sunt premisele pentru un parteneriat solid. Cu siguranţă, fiecare companie poate să-şi îmbunătăţească modul de operare, achiziţiile, vânzările. Pe o piaţă încă nu destul de matură, ca a noastră, e destul de lucru. Un asemenea exemplu este reorientarea achiziţiilor de carburant realizate de transportatori către ţările vecine, în contextul în care scăderea preţului petrolului nu s-a reflectat în costurile furnizorilor de carburant din România. La anul, tarifele vor creşte uşor, din cauza majorării taxelor de drum anunţate de câteva ţări europene. Creşterea economică prognozată a României, dacă se va concretiza, va aduce evoluţii ale tarifelor şi în sectorul de logistică. Din punctul de vedere al falimentelor, există un segment redus de piaţă care se împrospătează periodic: unele companii dispar sau se reorganizează, în timp ce apar altele noi. Probabil este un fenomen firesc, în condiţiile de competitivitate sporită în care activăm.“

Mihai Iancu, director general GTI Logistic

Presiunea pe tarife nu oferă sustenabilitate“

Presiunea pe tarife a crescut şi, după părerea mea, va mai creşte în următorii ani. Cred că tarifele reflectă situaţia din piaţa de logistică şi transport din România. Este clar că presiunea pe tarife nu oferă sustenabilitate în timp şi, ca exemplificare, uitaţi-vă ce se întâmplă cu parcul auto din România. Cei care au în vedere doar reducerea preţurilor vor trebui să se mulţumească şi cu servicii din ce în ce mai slabe calitativ şi cu furnizori de servicii mai instabili. Sunt foarte rare cazurile în care furnizorul se întâlneşte cu clientul şi împreună încearcă să optimizeze activitatea. Consider că, în următorul an, tarifele vor scădea sau vor rămâne la acelaşi nivel, indiferent de preţul carburantului, al mâinii de lucru etc, şi atunci presiunea va fi în continuare pe operator pentru a găsi soluţii de optimizare. Cred că falimente există şi acum şi vor exista şi în viitor. Au fost falimente răsunătoare în piaţă şi nu s-a întâmplat nimic, nu au crescut tarifele, nu s-a simţit o lipsă acută de soluţii şi ceilalţi care au rămas au absorbit şi bunele, şi relele.“

Cătălin Lazăr, reprezentant comercial International Lazăr

Tarifele sunt la limita costurilor“

Da, presiunea pe tarife a continuat să crească, tarifele practicate în acest moment pe piaţă fiind la limita costurilor. Presiunea aplicată pe tarifele de transport oferă încă posibilitatea unei soluţii sustenabile în timp doar dacă există o structură şi o situaţie financiară solidă în cadrul firmei. Clienţii care pun accent numai pe reducerea tarifelor riscă, fără îndoială, scăderea calităţii serviciilor de care beneficiază. Într-o relaţie de parteneriat, pot fi descoperite soluţii de reducere a costurilor în eficientizarea volumului de lucru şi a sinergiei privind ambele părţi. În mod cert, măsurile de reducere a costurilor pot fi identificate printr-un grad mai bun de comunicare, prin îmbunătăţire continuă şi prin soluţii inovative. Pentru anul viitor, sperăm într-o uşoară creştere a tarifelor de pe pieţele de logistică şi transporturi, dar cu siguranţă că vom asista la falimente atâta vreme cât încă se practică dumping-ul.“

Rareş Măcinică, Managing Director Lagermax AED Romania

Cea mai eficientă soluţie este cea de open book“

Preţul rămâne, în majoritatea cazurilor, principalul criteriu de selecţie, însă elementele de calitate au revenit în discuţie din ce în ce mai vizibil. Reducerea stocurilor a continuat şi anul acesta, astfel că presiunea pe timpul de livrare şi pregătire a mărfurilor a fost imensă. Acesta a fost principalul motiv pentru care s-au reintrodus KPIs în măsurarea performanţei. Din ce în ce mai mulţi clienţi au conştientizat limita inferioară în presiunea de reducere a tarifelor 3PL-ului şi au realizat că, sub această limită, operatorul va întâmpina dificultăţi în meţinerea acestor KPIs. Clienţii încep să realizeze că pierderile cauzate de o livrare greşită, pot «costa» mult mai mult decât saving-ul realizat prin reducerea tariferelor cu service provider-ul. Sunt convins că trendul acesta va continua; acest aspect este unul extrem de important şi trebuie să vină din partea clienţilor, este important pentru că efectul principal constă în educarea şi creşterea competitivităţii în această piaţă. Relaţia dintre preţ şi calitate primează în orice evaluare. De exemplu, în piaţa de logistică, firmele de consultanţă în domeniul real estate industrial publică regulat rapoarte de piaţă, indicând costul mediu de chirie. Astfel, poţi estima un cost minim mediu sub care un logistician are dificultăţi în a menţine o anumită calitate. Sigur, sunt companii care au pierdut clienţi de logistică şi au spaţii «goale», iar disperarea în reducerea pierderilor duce la oferte «promoţionale», strategia fiind că orice client cu orice marfă, la orice cost, este binevenit, doar-doar mai reducem din pierdere. Aceste companii ar trebui sancţionate legal pentru practicarea de preţuri de dumping şi lipsa de etică, făcând enorm de mult rău pieţei şi celorlalţi competitori. Business-ul unui client are mai multe verigi în lanţul de aprovizionare. Una dintre cele mai importante este transportul/ logistica, interfaţa «mobilă» dintre furnizori şi cumpărători. Fără această verigă, nimeni nu poate face business. De aceea, importanţa ei în ansamblul Supply Chain-ului este vitală. Asemenea trebuie să fie şi statutul dat de clienţi service providerilor, adică nu simpli furnizori de servicii, ci parteneri în afacerea lor. Clienţii au nevoie să conştientizeze aceste riscuri în primul rând. Şi să le evalueze. Putem să ne dorim să cumpărăm un Volvo nou sau o maşină second hand. Cu ambele maşini putem circula şi ajunge la destinaţie. Doar că, în anumite condiţii, anumite detalii pot face diferenţa. Cum ar fi elemente legate de siguranţă, de rapiditate, de added value. Orice opţiune se poate lua în considerare, dar ne asumăm nişte riscuri. Aşa cum am spus mai sus, o livrare întârziată pentru 3PL poate să nu aibă consecinţe (atunci când se încadrează în KPI), dar pentru client poate duce la pierderi, uneori, imense. Atâta timp cât este o comunicare deschisă şi sinceră, se pot găsi soluţii de reducere a costurilor în colaborare. Cea mai eficentă soluţie în opinia mea este cea de open book. Să fim transparenţi cu costurile şi să agreăm o marjă de profit. Astfel, clientul poate veni cu idei, din experienţa lui, prin care să mă ajute să optimizez costurile (exemplu: pot să achiziţionez folie pentru depozit printr-un furizor al clientului, acesta având o putere de cumpărare mai mare şi, implicit, un discount mai bun). Este o soluţie extrem de convenabilă pentru ambele părţi. Soluţiile inovative şi CIP (Continuous Improvement Process) sunt esenţiale în orice proiect important, mai ales de logistică, şi pentru anumite domenii (de exemplu Automotive) ele sunt obligatorii. Nu este neapărat nevoie ca pe primul loc să se afle argumentul financiar, acela de reducere a costurilor. Pe primul loc trebuie să fie creşterea eficienţei şi productivităţii, acest lucru ducând sau nu la reducerea costurilor. Dar trebuie să «ieşim» din acest concept de «reducere costuri» utilizat de la începutul crizei şi să trecem la nivelul următor, acela de «creştere a investiţiilor». Fără investiţii noi nu există inovaţie şi îmbunătăţire continuă. Iar într-un parteneriat aceste investiţii trebuie să fie comune, pentru o mai bună optimizare a lichidităţilor 3PL-ului. Cred că evoluţia tarifelor va fi stabilă şi predictibilă, acestea fiind cele mai importante elemente când vine vorba de investiţii.“

Daniel Duca, Sales Manager, ND Logistics Romania, Groupe Norbert Dentressangle

Nu putem depăşi bariera bunului simţ tarifar“

Presiunea pe tarife a continuat să crească şi în cursul acestui an. Tarifele practicate reflectă costurile în proporţie de 70-80%. Restul e risc, pierdere sau inovaţie cu rezultate bune în optimizarea costurilor. Presiunea pe tarifele de transport nu mai oferă posibilitatea unei soluţii sustenabile. Măsura în care presiunea pe tarife nu e acoperită de inovaţie nu-şi are sensul. În logistică, se poate vorbi de o presiune continuă, dat fiind faptul că, în acest sector, într-adevăr, inovaţia şi noile tehnologii fac diferenţa în tarife. Nici aici, însă, nu putem depăşi bariera bunului simţ tarifar. Cei care pun accent numai pe preţ îşi asumă riscul unei calităţi scăzute, al inconsistenţei şi al abandonului prematur. Majoritatea soluţiilor «de bun simţ» ar trebui comunicate de specialist clientului. Într-o piaţă matură, parteneriatele de acest gen se bazează pe planuri de «continous improvement», dar şi pe o relaţie deschisă între parteneri. Soluţiile de reducere a costurilor trebuie analizate împreună, pentru a determina logica, aplicabilitatea şi rezultatul unui astfel de demers. Consider că în următorul an piaţa de logistică va creşte, pe fondul outsourcing-ului. Transportul va creşte şi el. Din punct de vedere al tarifelor, logistica poate fi influenţată printr-o diminuare a tarifelor, dat fiind faptul că marii jucători au amortizat de-a lungul ultimilor ani investiţiile majore (IT şi suprafeţe) şi pot lansa în piaţă tarife mult mai competitive. În ceea ce priveşte transportul, tarifele vor rămâne constante. Din cauza unei proaste gestiuni a tarifelor, se vor produce, posibil, pierderi sau renunţări anticipate la contracte. Nu cred că putem vorbi despre falimente propriu-zise.“

Răzvan Boşomoiu, director comercial OTZ Logistics

Raportul variază între 103 şi 105%“

Da, presiunea pe tarife a continuat să crească în cursul acestui an. În acest moment, raportul dintre tarife şi costuri variază între 103% şi 105%, presiunea oferind încă posibilitatea unei soluţii numai pe termen scurt. Prin accentul exclusiv pe tarife, clienţii riscă scăderea calităţii serviciilor contractate, un număr suplimentar de furnizori (care pot accepta termene de plată mai lungi sau tarife mai mici), lipsa de siguranţă a mărfurilor transportate, paradoxal chiar şi creşterea cheltuielilor pentru servicii conexe. În măsura în care există transparenţă în ambele sensuri (client-furnizor), pot fi identificate şi implementate măsuri de reducere a costurilor. Cu siguranţă pot fi identificate măsuri reale de reducere a costurilor şi, implicit, a tarifelor printr-o comunicare mai bună, prin aplicarea de soluţii de îmbunătăţire continuă şi prin soluţii inovative. În următorul an, consider că tarifele se vor menţine pe acelaşi nivel cu cel actual, în cel mai bun caz, şi că vom asista, cu siguranţă, şi la falimente în sectoarele de transport şi logistică din cauza proastei gestiuni a tarifelor.“

Ionel Cipere, director Practicom

Nu prea se poate discuta de o evoluţie“

Nu am simţit o creştere de presiune. Este greu de spus dacă tarifele practicate acum reflectă costurile reale. Totul depinde de cum definim piaţa şi de costurile implicate. Cert este că presiunea pe tarife nu mai oferă sustenabilitate în timp. Clienţii care pun accent numai pe reducerea tarifelor riscă obţinerea unor servicii de slabă calitate şi chiar lipsa acestor servicii. Dar consider că în situaţia unui parteneriat real, cu siguranţă se pot găsi soluţii de reducere a costurilor, categoric printr-o mai bună comunicare, prin soluţii de îmbunătăţire continuă şi prin soluţii inovative. Din punctul de vedere al evoluţiei pieţelor pe partea de tarife, aceasta depinde de cerere şi ofertă… Dacă ţinem cont de istoric, nu prea se poate discuta de o evoluţie… mai degrabă vom discuta despre stagnare sau chiar involuţie. Iar proasta gestiune a tarifelor poate conduce chiar şi la falimente.“

Luminiţa Dobrinoiu, Sales and Marketing Manager Whiteland Logistics

Stagnare sau creştere uşoară în 2015“

Da, cu siguranţă, presiunea pe tarife a continuat să crească şi în 2014. Tarifele actuale de pe piaţă nu reflectă costurile reale din transport sau logistică; firmele care le promovează nu evaluează corect costurile aferente acestei activităţi, cu tot ce implică aceasta, sau gândesc pe termen scurt. Presiunea pe tarifele de transport este bună, dacă nu este singurul factor în luarea unei decizii legate de evaluarea unei oferte logistice; pe lângă tarife, dacă se ţine cont şi de indicatorii de calitate a serviciilor, presiunea pe tarife îi obligă pe logisticieni să îşi eficientizeze permanent operaţiunile şi să investească în activităţi care să le permită o dezvoltare sustenabilă, atât în timp cât şi în spaţiu. Principalul risc pe care şi-l asumă clienţii este să îşi nemulţumească, la un moment dat, propriii lor clienţi (prin livrări neefectuate/întârziate, marfă deteriorată/lipsă, nerespectarea regimului de temperatură controlată agreată etc), probleme care duc atât la afectarea vânzărilor acelui client în sens negativ, cât şi a imaginii firmei, pe termen lung. Riscul final este ca, la un moment dat, logisticianul să nu mai poată realiza serviciile la care s-a obligat. Într-o relaţie de parteneriat, cu siguranţă pot fi identificate permanent soluţii de reducere a costurilor. Aceste soluţii pot fi identificate prin intermediul unor analize şi discuţii în comun, pe teme de eficientizare a operaţiunilor, atât în ceea ce priveşte producţia/aprovizionarea/importurile clienţilor, cât şi partea de logistică (reducerea stocurilor pe cât posibil, un management mai bun al acestora, reducerea frecvenţei livrărilor la anumiţi clienţi pentru creşterea volumului per livrare, utilizarea în comun a anumitor rute, modificarea graficului de transport etc). Măsuri reale de reducere a costurilor pot fi şi sunt identificate de câţiva ani încoace; acestea se reflectă în reducerea costurilor clienţilor cu partea de logistică. Totuşi, trebuie păstrat un echilibru între reducerea costurilor la logistician şi educarea clienţilor finali ai clientului de servicii logistice, în sensul optimizărilor. Aceştia trebuie, la rândul lor, să înţeleagă toate costurile din lanţul de aprovizionare şi să fie interesaţi să colaboreze cu clienţii lor furnizori pentru implementarea măsurilor; de multe ori, clienţii finali nu sunt deschişi să modifice anumite aspecte legate de partea logistică, doar pentru că unii clienţi/furnizori ai săi încearcă să facă o eficientizare a costurilor. Whiteland Logistics consideră că tarifele vor avea o stagnare sau o creştere uşoară în 2015. Credem că vom asista la falimente, în principal din proasta gestiune a tarifelor, combinată cu o gestionare defectuoasă a părţii operaţionale.“

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.