MAN TGX EfficientLine 2 combina masuri si tehnologii de economisire a combustibilului in cadrul unui model coerent si fara compromisuri. Stabilind noi standarde in domeniu, cea de-a doua generatie EfficientLine propune o reducere a consumului de carburant cu 6,57% comparativ cu rezultatele primei generatii.
Cu peste 4.600 de vehicule si pachete vandute in intreaga Europa, MAN TGX EfficientLine 2 reprezinta raspunsul producatorului german de camioane la presiunea tot mai mare din partea pietei, generata de necesitatea de reducere a costurilor, de cresterea pretului combustibililor, dar si de regulamentele tot mai severe privind emisiile poluante. In cadrul unui test pe o distanta de 5.217 km, certificat de catre TÜV SÜD, in conditii topografice solicitante, TGX EfficientLine 2 a demonstrat ca este posibila economisirea unui procent de combustibil suplimentar de 6,57% comparativ cu prima generatie TGX EfficientLine. Pe parcursul celor opt zile de testare, vehiculele, fiecare dintre ele avand o incarcatura de 38,2 t, au parcurs 46% din distanta (2.399 km) ruland in rampa.
Tehnologia face legea
Toate noile sisteme electronice pentru reducerea consumului de combustibil reprezinta dotari standard pe TGX EfficientLine 2. Sistemul predictiv de pilot automat EfficientCruise poate realiza o economie de pana la 6% datorita utilizarii optime a momentului energetic la coborarea pantelor si urcarea rampelor. Lantul cinematic al modelului TGX este adaptat unui mod de conducere economic, de turatie redusa, prin intermediul noilor motorizari D26 TopTorque. Noile propulsoare dispun de un cuplu crescut cu 200 Nm, acest plus fiind in special util in rampe, resimtindu-se mai putin necesitatea schimbarii intr-o treapta inferioara de viteza si, deci, generand o economie de combustibil. Noua functie Speed Shifting schimba mai repede treptele 10, 11 si 12 si reduce intreruperile de tractiune la deal. Reducerea constanta a frecarii si a rezistentei la rulare sunt deja in ADN-ul TGX EfficientLine 2. Din acest motiv, au fost eliminate parasolarele si goarnele pneumatice de pe acoperis, fiind montate fuste laterale la nivelul sasiului pentru un plus de economie. Setarea limitatorului de viteza la 85 km/h, in loc de 89 km/h, reduce rezistenta la rulare cu zece la suta. Sunt, de asemenea, utilizate pneuri cu rezistenta redusa la rulare. Prin intermediul unui sistem de management al presiunii aerului, compresorul este activat numai in momentele in care chiar se utilizeaza aer comprimat, ceea ce scade timpul de operare al acestuia cu 90%, in comparatie cu un tip de compresor cu functionare permanenta in transportul de lunga distanta. Modulul MAN TeleMatics este, de asemenea, dotare standard pe TGX EfficientLine 2. Camionul transmite consumul de combustibil si informatiile de mentenanta catre managerul flotei, prin intermediul sistemului telematic. Managerul este capabil sa monitorizeze de la consumul de carburant pe vehicul si sofer, pana la presiunea in pneuri si starea franelor pentru intreaga flota, prin intermediul unui portal de date, pentru a se asigura ca nu se foloseste mai mult combustibil decat este cu adevarat necesar. Nu in ultimul rand, ca parte a serviciului gratuit MAN ServiceCare, atelierele MAN programeaza operatiuni de intretinere a vehiculelor la cererea clientilor.
Pionierat cu EfficientCruise GPS
Economii uriase de combustibil se pot realiza prin anticipare si prin utilizarea momentului si a fazelor de rulare – o provocare care este stapanita perfect de profesionistii cu experienta la volan. Pentru a scuti soferul sa faca asta pe rute lungi si nefamiliare, precum si pentru a veni in sprijinul soferilor mai putin experimentati, MAN ofera un sistem de pilot automat controlat prin satelit. Sistemul de asistenta calculeaza in avans sectiunile de rampa si panta, folosind date 3D de mapare stocate la bord si pozitia GPS a vehiculului. Sistemul anticipeaza si controleaza automat viteza la rulajul in rampa si in panta, in asa fel incat sa utilizeze inertia si momentul cinematic al vehiculului, pentru a economisi combustibil. Un camion incarcat cu 40 tone economiseste pana la sase procente de combustibil cu acest sistem, fara a pierde timp pe drum. Sistemul de asistenta controleaza viteza in exact acelasi mod ca si un sofer foarte bine pregatit, dar face acest lucru in mod automat. Mai mult, EfficientCruise poate reactiona chiar mai anticipativ decat un sofer foarte eficient, sistemul putand calcula traseul si injectia de combustibil cu mai multi kilometri in avans, indiferent ca este zi sau noapte. Conducatorul auto poate seta viteza dorita si patru limite de toleranta, in functie de care EfficientCruise calculeaza cea mai potrivita viteza pentru rulajul in rampa si in panta. Soferul poate regla in orice moment nivelul de toleranta pentru abaterile de la viteza setata, pentru a se potrivi scenariului sau de conducere. Cele patru niveluri presetate simplifica procesul alegerii.
EfficientRoll: economie din inertie
Modelele MAN TGS si TGX cu TipMatic 2 vin echipate cu functiunea EfficientRoll, care economiseste combustibil profitand de inertie in pantele usoare. Cutia de viteze trece in mod automat in punctul neutru si permite vehiculului sa coboare in inertie, fara ca efectul de frana de motor sa reduca viteza acestuia. Acest fapt permite vehiculului sa continue rularea pe suprafata plana. Daca vehiculul accelereaza peste limita de viteza prestabilita in rularea in panta in inertie, MAN TipMatic 2 recupleaza treapta de viteza.
Clientii pot comanda pachetele EfficientLine si pentru alte modele, cum ar fi vehiculele solo TGS cu 2 si 3 axe, precum si pentru varful de gama D38, la un pret foarte atractiv.
Pachetul EfficientLine 2 combina urmatoarele elemente: EfficientCruise, MAN TipMatic 2, Speed Shifting, Idle Speed Driving, Air Pressure Management, pachet aerodinamic, limitator de viteza la 85 km/h, lumini de zi, rezervoare de aluminiu pentru carburant si aer comprimat. De asemenea, pachetul exclude roata de rezerva, parasolarele si claxoanele pneumatice.
Andreea ALECU
andreea.alecu@ziuacargo.ro