Managementul anvelopelor la alt nivel

Colaborarea dintre WindSoft si Tyre Management Consulting a dus la aparitia solutiei software WindTyre, un produs inovativ care „scoate la lumina“ toate costurile legate de utilizarea anvelopelor.

Cat reprezinta anvelopele in costul total al unei firme de transport? Nu ar trebui sa fie foarte greu de aflat. Tot ce avem de facut este sa insumam toate achizitiile de anvelope si sa raportam la costurile totale. Este o informatie importanta, care are insa un impact redus din punct de vedere al deciziilor manageriale. Toata lumea stie ca anvelopele reprezinta un cost important, dar pentru a controla cu adevarat acest segment, ar trebui sa ai un minim de informatii esentiale: Cati km ruleaza o anvelopa? In ce conditii este exploatata? Ce lucrari de intretinere si reparatii s-au efectuat asupra ei?… Bineinteles, in general, firmele serioase urmaresc costurile legate de anvelope, insa foarte putini pot afirma ca stiu cu precizie care este costul pe km al fiecarui tip de anvelopa sau care va fi necesarul in urmatoarele luni. Iar cand vine vorba despre potentiale fraude… Regulile de utilizare corecta a unei anvelope sunt teoretic clare si includ monitorizarea presiunii, permutari, recanelari, resapari etc. Se intampla oare toate aceste lucruri, pe fiecare anvelopa in parte? WindTyre a fost conceput pentru a oferi managerului informatii precise si sigure, astfel incat sa poata lua decizii fundamentate. „Anvelopele reprezinta un cost mare, atat prin pretul lor de achizitie, cat si prin ceea ce se poate intampla daca nu ai grija de ele – intarziere la livrarea marfii, siguranta rutiera, costuri aferente unor interventii neprogramate… Tinta noastra este sa ii ajutam pe transportatori sa se organizeze mai bine, iar aceasta aplicatie este la indemana lor, oferind ghidaj profesional si consultanta“, a aratat Stefan Nedelus, director general WindSoft.

Mai mult decat un soft

WindTyre se adreseaza tuturor posesorilor de autovehicule, indiferent de marimea flotei. Totusi, ca aplicatia sa devina functionala, este necesara existenta unui departament tehnic (de mentenanta), care devine, de altfel, principalul utilizator al WindTyre. Softul va avea nevoie doar de un simplu calculator pe care sa ruleze. Acest produs va contine o baza de date cu toate anvelopele detinute de firma de transport (tip anvelopa, serie, poza). Practic, fiecare anvelopa in parte are un dosar virtual cu toate datele de identificare. Iar dosarul se actualizeaza permanent, pe masura ce anvelopa sufera modificari – interventii tehnice, uzura, verificari… Un transportator „de moda veche“ stie ca nu discutam de lucruri noi. Astfel de dosare ale anvelopei au existat si sunt in continuare companii care le utilizeaza, insa WindTyre face totul mult mai simplu si reduce catre zero erorile. Mai mult decat atat, softul semnaleaza din timp actiunile ce trebuie sa aiba loc pentru corecta utilizare a anvelopei si, de asemenea, emite alerte in cazul anvelopelor cu un grad de uzura mai mare decat cel normal. Printre avantajele cele mai importante se numara faptul ca, spre deosebire de hartie, sau un tabel in Excel, datele trecute in WindTyre nu mai pot fi sterse, iar rapoartele catre manager sunt complete si evidentiaza orice „anomalie“. Interesant este ca produsul se completeaza cu zona de consultanta si audit. Astfel, WindTyre nu este doar un soft, utilizatorul primind practic un instrument prin care monitorizeaza atat anvelopele si modul in care sunt utilizate, cat si consecventa echipei tehnice, avand certitudinea ca modificarile si completarile din soft corespund realitatii. „WindTyre reprezinta un produs atipic pentru o firma de software, fiind completat cu partea de consultanta pentru managementul anvelopelor si audit. Softul poate sa functioneze independent sau ca modul integrat in WindNET, ERP-ul dezvoltat de WindSoft, generand astfel un control superior pe zona de costuri pentru manager“, a completat Stefan Nedelus. Produsul a fost conceput astfel incat sa poata fi utilizat inclusiv de catre companiile cu flote dislocate, o atentie speciala fiind acordata celor care opereaza in Comunitate. „Avem parteneriate in momentul actual cu 10 puncte de service, foarte bine pozitionate pe harta rutiera a Europei. Astfel, cand este necesar, camioanele utilizatorilor de WindTyre sunt indreptate catre aceste puncte, aflate pe cele mai importante rute de transport, iar costul de 15 euro pentru camion acopera o verificare a tuturor anvelopelor – stare tehnica si presiune – informatia fiind transmisa automat catre sistem“, a explicat Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting.

Implementarea dureaza o saptamana

Primul pas pentru implementarea WindTyre este realizarea unei analize a departamentului tehnic a transportatorului si, daca este cazul, sunt recomandate anumite modificari. Urmeaza validarea, impreuna cu beneficiarul, a tuturor procedurilor ce trebuie realizate in legatura cu anvelopele. Totodata, utilizatorii directi ai aplicatiei beneficiaza de cursuri de pregatire tehnica in managementul anvelopelor. Toata flota de anvelope trebuie introdusa in sistem, fiind posibila inclusiv atasarea unor fotografii reale cu anvelopa. „Fiecare anvelopa are istoricul ei complet, pentru ca, de la achizitie pana la schimbare, sufera multe transformari“, a explicat Cosmin Lixandru. Durata medie pentru implementarea WindTyre este de o saptamana, activitatea firmei nefiind perturbata in vreun fel in aceasta perioada.

Economii lunare de 80 euro/camion

Avantajele aplicatiei sunt notabile, multe dintre ele fiind evidente. Faptul ca exista o entitate externa care auditeaza starea anvelopelor va crea o stare benefica in interiorul companiei, ce va duce la o diminuare semnificativa a cazurilor de presiune necorespunzatoare in anvelope. Astfel, consumul de carburant se va diminua, iar uzura anvelopelor va fi optima. Flota de anvelope va fi gestionata cu usurinta si precizie, de catre un personal minim. Managerul firmei de transport va cunoaste cu exactitate costurile generate de fiecare anvelopa, putand decide in cunostinta de cauza marca si tipul de anvelopa care ofera cel mai bun randament. De asemenea, stocurile se pot diminua, iar previzionarea necesarului de anvelope ofera sansa optimizarii procesului de achizitie. Mai mult decat atat, WindTyre ofera estimari legate de valoarea parcului de anvelope detinut la un moment dat. Iar acestea sunt doar o parte dintre beneficiile WindTyre. „Principalul obiectiv este sa aflam costul pe km, pe fiecare anvelopa in parte, apoi se fac rapoarte centralizate pe camion si pe flota. Daca anvelopa are o durata de viata estimata de 200.000 km si noi reusim prelungirea, printr-un management bun al ei, la 230.000 km, deja costul pe km scade vertiginos. Este foarte important sa ai control permanent si sa nu se ajunga la situatia de a schimba anvelopa mai devreme, la 150.000 km“, a precizat Stefan Nedelus. Conform calculelor realizate de catre companiile care utilizeaza deja sistemul, WindTyre asigura reducerea lunara a costurilor cu 80 de euro pentru fiecare camion. „Sunt transportatori care vor apela la solutia unei flote de anvelope inchiriate, insa automat vor plati mai mult, pentru ca interesul oricarui producator de anvelope este sa vanda anvelope, in timp ce interesul transportatorului este sa cumpere cat mai putine. Chiar si atunci cand externalizeaza, operatorul de transport tot trebuie sa duca masina la inspectie si s-ar putea sa aiba o problema in plus, pentru ca service-ul la care trebuie sa ajunga cu masina o data la 3 luni, conform contractului, este la mai multi km distanta – sunt costuri care nu sunt luate in calcul de la inceput, iar transportatorul devine captiv. Softul ofera aceeasi acuratete in gestiunea anvelopelor, insa beneficiile sunt mai mari. Am realizat o estimare pentru un client care are contract cu un producator de anvelope si, folosind aceleasi produse, inclusiv costurile de mentenanta si management aferente WindTyre, sunt scaderi de costuri de 25%“, a declarat Cosmin Lixandru. WindSoft produce, comercializeaza si implementeaza acest produs, asigurand totodata mentenanta. „Prin faptul ca acest soft este produs alaturi de Tyre Management Consulting, ii asigura un plus de valoare, deoarece ei sunt specialisti in managementul anvelopelor“, a aratat directorul general WindSoft.

Stefan Nedelus, director general WindSoft:

Ideea acestui produs a venit din partea Tyre Management Consulting. Ei au aratat ca exista necesitatea imbunatatirii modului de gestionare a anvelopelor si noi ne-am aliniat viziunii lor si am dat putere acestei solutii, impreuna. In momentul acesta, aplicatia este functionala si este deja implementata cu succes la companii de transport din Romania. WindSoft isi asuma rolul de partener al transportatorilor si scopul nostru este sa venim in piata cu lucruri noi. Ne gandim in permanenta la inovatie, la imbunatatirea instrumentelor utilizate de catre partenerii nostri.“

Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting:

Cea mai ieftina varianta pentru transportator este internalizarea dublata de o monitorizare externa. Probabil vor decide sa utilizeze simultan 2-3 marci de anvelope, avand libertatea sa aleaga din piata la cele mai bune conditii de pret si calitate, iar ceea ce aducem noi in plus este acest soft care nu te lasa sa faci greseli, plus consultanta si auditul, care, practic, inchid cercul. Astfel, managerul are control total.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.