Mănescu se laudă cu 30,8% rată de absorbţie fonduri europene

În doar trei luni și jumătate de la preluarea mandatului de ministru al Transporturilor de către Ramona Mănescu, rata de absorbție a fondurilor europene nerambursabile din cadrul Programului Operaţional Sectorial „Transport” (POS-T), aferentă exercițiului financiar 2007-2013, a crescut, de la 16% în august la 30,8% în decembrie, anunţă un comunicat al Ministerului Transporturilor. Instituţia anunţase, în 18 noiembrie, că rata ajunsese la 20,7%. Amintim însă că antecesorii liberali ai Ramonei mănescu, Ovidiu Silaghi şi Relu Fenechiu, au ţinut blocat programul timp de un an, din iunie 2012 până în iunie anul acesta. Fenechiu a reuşit cu greu să remedieze deficienţele constatate de Comisia Europeană şi cerute în 0ctombrie 2012 a fi remediate până la finele acelui an, lucru ce s-a întâmplat abia la jumătatea lui 2013.

“În acest interval de timp (3 luni şi jumătate) a fost atrasă în cadrul POS-T suma de 596,8 milioane euro, față de doar 295 milioane euro cât au însumat fondurile europene absorbite în perioada 2007 – 2012“, se precizează în comunicat.

Ce uită Ramona Mănescu este că în anii 2007 şi 2008 s-au aflat la guvernare tot liberalii ei, în Guvernul Tăriceanu – mai precis Ludovic Orban, ministrul Transporturilor din acea perioadă în care absorbţia se situa undeva în jurul cifrei zero. a fost secondat de fratele său, Leonard Orban, care era ministru al Fondurilor europene. Acesta din urmă a rămas şi în Guvernul Boc, fiind schimbat abia după alegerile parlamentare din decembrie 2012, de Victor Ponta, noul premier.

Epopeea absorbţiei

“Timp de aproape 3 ani, Comisia Europeană a fost angajată într-un dialog continuu cu autorităţile române cu privire la creşterea capacităţii de absorbţie a fondurilor UE. Au fost identificate probleme şi au fost solicitate soluţii cu scopul de a evita pierderea banilor din partea UE. În decembrie 2010, în urma unei iniţiative a preşedintelui José Manuel Barroso, României i s-a solicitat să elaboreze şi să pună în aplicare un plan de acţiune conţinând măsuri corective concrete pentru abordarea deficienţelor identificate. În plus, s-a recurs la expertiză externă din partea instituţiilor financiare internaţionale pentru a oferi asistenţă României în pregătirea şi implementarea proiectelor”, se arată în scrisoarea de presuspendare transmisă de CE în 25 octombrie 2012.

Amintim că la acea dată au fost transmise 3 scrisori, pentru tot atâtea programe presuspendate: “Transport”, “Regional” şi “Creşterea competitivităţii economice”.

Deficienţe grave

În comunicatul de la acea dată al CE se preciza că “au fost efectuate misiuni de audit de către Comisie şi autoritatea română de audit în 2010 şi 2011″, iar în urma acestora, Comisia a identificat deficienţe grave cu privire la sistemul de gestionare şi control pentru fondurile structurale din România şi a întrerupt plăţile efectuate prin intermediul Fondului european de dezvoltare regională (FEDER) şi al Fondului de coeziune, la mijlocul anului 2011″.

Este vorba, concret, de contracte acordate ilegal de autorităţile locale – consilii judeţene, printre care şi cele păstorite de Liviu Dragnea şi Constantin Nicolescu, acesta din urmă fiind deja condamnat în primă instanţă pentru şi deturnarea fondurilor europene.

Plăţi reluate în decembrie 2011 pe promisiuni ce ulterior nu au fost respectate

În decembrie 2011, Comisia a reluat plăţile, în urma angajamentului ferm al României de a îmbunătăţi sistemul de gestionare şi control pentru achiziţiile publice. Autorităţilor române li s-a solicitat ca, până la mijlocul anului 2012, să demonstreze că sistemul funcţionează în mod eficient. Cu toate acestea, rezultatele misiunilor de audit efectuate în iunie/iulie 2012 atât de auditori naţionali, cât şi de auditori ai Comisiei arată că persistă deficienţe grave. În aceste condiţii, Comisia nu poate efectua plăţi”, menţionează CE în scrisoarea de presuspendare. 

Aşadar, vina pentru anii 2010-2011 o poartă Guvernul Boc, cu miniştrii Leonard Orban (MFEur) şi Gheorghe Dobre, Radu Berceanu şi Anca Boagiu – la Transporturi.

Altă guvernare, aceeaşi problemă

Apoi, în 2012, un nou liberal s-a aflat la conducerea ministerului, însă în Guvernul Ponta: Ovidiu Silaghi, care nu a făcut nimic din iunie până în octombrie pentru a evita presuspendarea POS-T. A avut la dispoziţie două luni, până la sfârşitul anului, să remedieze deficienţele constatate de Comisia Europeană, dar nu a făcut-o.

I-a pasat această corvoadă altui ministru liberal al Transporturilor, Relu Fenechiu, care a avut şi el termen să ia aceste măsuri până în 13 februarie.

„Când am venit la conducerea ministerului, am găsit aici 22 de contracte de finanţare pe POS-T, cu o valoare de 696 milioane euro, iar dacă aceste suspiciuni s-ar adeveri, am putea pierde aceşti bani. Este vorba despre contracte de finanţare pe loturile de autostradă Nădlac-Arad şi Orăştie-Sibiu şi am cerut ca, până la 20 martie, autoritatea de management să termine toate verificările legate de aceste contracte, inclusiv verificări din teren. Vrem să obţinem deblocarea POS-T, iar pentru asta vom reface adresele şi documentaţia legate de aceste contracte, astfel încât presuspendarea POS-T să fie ridicată până la sfârşitul lunii mai”, declara la acea vreme ministrul Transporturilor.

Fenechiu a depăşit cu 4 luni termenul privind remedierea deficienţelor, dând vina pe fostul manager privat de la CFR SA, Dimitris Sophocleous, pe care l-a dat afară după numai 3 luni de la numire.

Concret, în martie, CE l-a păsuit pe Fenechiu cu încă 3 luni, până la sfârşitul lui mai, iar acesta a dat asigurări că rezolvă totul până la jumătatea acestei luni.

Însă minunea s-a întâmplat abia la sfârşitul lunii iunie.

Obiectiv strategic

Fenechiu a susţinut tot timpul că are “două mari obiective strategice: deblocarea fondurilor şi privatizarea CFR Marfă”.

Cel de-al treilea ministru liberal din Guvernul Ponta, Ramona Mănescu, care i-a luat locul lui Fenechiu după ce acesta a fost condamnat la 5 ani de închisoare, spune că are ca obiectiv principal absorbţia banilor europeni.

“Când am venit în fruntea acestui minister, mi-am propus ca obiectiv principal creșterea absorbției fondurilor europene și încep deja să se vadă rezultatele. Am ajuns la 30,8 %, aproape dublu față de cât era în momentul în care am preluat mandatul. Și dacă păstrăm acest ritm, sunt convinsă că vom reuși să atragem banii alocați în acest exercițiu financiar”, declară Mănescu, în comunicatul remis redacţiei.

Creşterea absorbției din acest an se datorează „măsurilor luate la nivelul Autorității de Management pentru POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor, dar și evoluției lucrărilor la proiectele din domeniile naval și feroviar”, se mai arată în comunicatul MT.

În 18 noiembrie, Ramona Mănescu arăta că rata de absorbţie ajunsese la 20,7%. Amintim că termenul limită până la care se pot absorbi fondurile europene nerambursabile aferente POS-T a fost prelungit până la 31 decembrie 2015.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.