Peste 160.000 de vehicule comerciale (peste 3,5 t şi 9 locuri) dețin, în prezent, copii conforme emise de ARR. La acestea, se adaugă un parc cel puțin la fel de important sub 3,5 t sau 9 + 1 locuri, utilizat în scopuri comerciale. Toate aceste maşini sunt conduse de şoferi PROFESIONIŞTI… sau nu. Rezultatele pe care aceştia le generează în trafic nu țin, însă, numai de abilitățile lor…
De unde știm cine va ajunge la destinație în siguranță, fără incidente sau accidente? Veți spune că aceia care au abilități foarte bune de conducere a autovehiculului! Un studiu realizat în urmă cu câțiva ani de către Thomas International a descoperit că… nu! Cei care fac accidentele sunt cei care consideră că știu foarte bine să conducă. Și, în general, chiar este așa! Și atunci ce are relevanță în primul rând? COMPORTAMENTUL!
Există câteva elemente de comportament care se consideră a fi Sigure pentru șoferi și unele… Nesigure! Sunt ele o certitudine? Sunt, cel puțin, de încredere.
Iată care sunt aceste cuvinte:
Comportamente sigure
Răbdător
Structurat
Bun observator
De încredere
Capacitate de concentrare
Autodisciplinat
Responsabil
Prudent
Comportamente nesigure
Arogant
Agresiv
Impulsiv
Își asumă riscuri
Iresponsabil
Indisciplinat
Ușor de distras
Nerealist
Cu siguranță, există și excepții, însă comportamentele sigure descriu persoanele cu risc mic de accident, iar cele nesigure pe cele cu risc ridicat de accidente.
DISC
Modelul comportamental de la care Thomas International a inițiat cercetarea pornește de la factorii DISC (Dominare, Influențare, Stabilitate și Conformare).
Se pare că persoanele care au o Dominanță ridicată au tendința de a se grăbi și de a fi interesate, în primul rând, să ajungă cât mai repede la destinație, și nu de CUM ajung acolo! Uneori, devin competitive, iar competiția pe șosea se traduce prin „Eu ajung primul la semafor/intersecție/destinație!”
Cele care au o Influență ridicată se pot ușor lăsa distrase de către evenimente, persoane din jur și își pierd focalizarea asupra șoselei. Sunt curioși cine conduce mașina roșie pe lângă care trec și uită să se concentreze pe cea din fața lor!
Persoanele care au o Stabilitate scăzută sunt rapide, dau dovadă de multă vioiciune și le place diversitatea. De ce ar urma același drum pe care au mers și la transportul trecut? E mai rapid? Poate că și altul este la fel de rapid, ce dacă nu au mai fost pe acolo? Cu cât sunt mai diferite rutele, încărcăturile, mașinile, cu atât mai bine.
Cele cu Conformare scăzută simt nevoia să facă lucrurile așa după cum vor. Ah, există reguli, altele decât cele standard? Nu e obligatoriu să le respecte atâta timp cât nu îi verifică nimeni. Sau nui așa?!
Raportul
Dincolo de aceste informații succinte, orice transportator își pune câteva întrebări legate de cel pe care îl trimite în cursă: Va ajunge cu bine la destinație? Va ajunge cu marfa conformă la destinație? Câte amenzi va avea la întoarcere?
Răspunsul la aceste întrebări depinde, așa cum am scris mai sus, de comportament și, în al doilea rând, de cunoștințe! Poți să ai cunoștințele și, pentru că ai un anumit comportament, nu le vei aplica!
Cum poate un angajator să afle care este riscul de accident, respectiv, ce fel de comportament manifestă pe șosele un conducător auto?
Răspunsul la îndemână este evaluarea. Raportul de Evaluare a șoferului permite identificarea, în doar 8 minute, a profilului comportamental. Iată ce capitole conține un astfel de raport:
gradul de risc de a face accidente (de la risc minim, la ridicat);
stilul de condus și factorii de risc;
motivatori;
valori;
arii de risc necesar a fi investigate întro discuție fațăn față/interviu;
focalizarea principală;
pregătirea;
observarea drumului și planificarea;
recunoașterea riscului și anticiparea;
luarea deciziei;
poziționarea pe șosea/disciplina în trafic/utilizarea semnalizării;
considerația față de ceilalți participanți la trafic;
considerația față de autovehicul/pasageri/marfă;
conformarea la reguli/codul autostrăzilor.
Acestea sunt informații necesare atât unui angajator, pentru a fi conștient de direcțiile de dezvoltare necesare oamenilor săi, cât și pentru conducătorul auto, cu scopul de a vedea care sunt limitările pe care le are. Nu putem să devenim profesioniști în meseria pe care neo alegem, până când nu suntem conștienți de limitările pe care le avem și luptăm cu ele.
Fragment dintrun raport DISC
„Observarea drumului și planificarea
Întrucât se plictisește repede și își pierde focalizarea, domnului Thomas i se poate părea provocator să își mențină concentrarea, mai ales atunci când are sarcini de rutină sau conduce pe distanțe lungi. În situații pozitive, el poate rămâne focalizat și poate observa drumul în avans, dar foarte probabil că va face acest lucru doar din când în când.
Recunoașterea riscului și anticiparea
Dacă are experiență, abilități și își menține focalizarea, este posibil ca domnul Thomas să detecteze pericolele și să acționeze pentru evitarea lor. Însă, în cele mai multe situații, profilul indică faptul că nu le observă în avans. Fiind focalizat pe ajungerea la destinație, el poate face presupuneri, este optimist și sar putea să subestimeze gradul de risc, sau să supraestimeze abilitatea sa de a face față riscului.
Luarea deciziei
Dacă se accentuează caracteristicile stabilității din profil, deciziile le va lua metodic și cu pregătire în prealabil.
Dacă, însă, este distras, plictisit sau este în întârziere, este foarte probabil ca domnul Thomas să acționeze, mai degrabă, impulsiv și să își asume riscuri.
Poziționarea pe șosea/disciplina în trafic/utilizarea semnalizării
Dacă domnul Thomas călătorește pe rutele obișnuite, de rutină, el poate să conducă după planul inițial. Dacă este distras sau plictisit, atunci domnul Thomas nu va respecta semnele de circulație sau marcajele și nu va fi atent la poziția pe șosea, din cauza lipsei de concentrare. De aceea, el poate folosi o abordare în forță, pentru a recâștiga poziția, și folosește semnalizarea pentru ași arăta intenția.”Mai multe despre ce îi motivează pe șoferi, care sunt valorile pe care diverse profile le aduc în lumea transportatorilor… în episodul următor!
Să aveți drumuri sigure și clienți mulțumiți!
Sorina Bradea
sorina_bradea@slgroplus.ro
Managing Partner
SLG Thomas România