Procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) efectuează, joi dimineaţă, percheziţii la sediul firmei Romstrade deţinută de omul de afaceri Nelu Iordache, într-un dosar privind sosibile deturnări de fonduri la autostrada Arad – Nădlac, cu un prejudiciu de 6 milioane de euro. Lucrările la tronsonul câştigat la licitaţie sunt executate 20% în loc de 70%, în condiţiile în care ar trebui finalizate în aprilie anul viitor. La presiunile Comisiei Europene – finanţatorul investiţiei -, CNADNR a reziliat contractul, în 22 noiembrie. Ancheta DNA ar putea ajunge şi la politicieni, după denunţurile din ultima vreme din partea unor oameni de afaceri faţă de baronii locali şi deputaţi – Alin Trăşculescu (PDL), Ion Stan (PSD), primarul din Năvodari (PSD). Iar aceasta, pentru că finanţatorii politici, în general constructori, care au primeau până acum contracte cu dedicaţie, sunt siliţi să cotizeze cu bani negri la pomenile electorale. Iar în timp ce candidaţii la Parlament trăiesc pe altă lume, oamenii de afaceri sunt striviţi de obligaţiunile fiscale şi de criza economică, şi transportatorii îşi rup maşinile pe drumuri proaste.
Potrivit unor surse judiciare, Nelu Iordache s-a asociat cu firme portugheze pentru lucrările la segmentul de autostradă Arad-Nădlac, iar din cauza unor nemulţumuri apărute în privinţa lucrărilor, acestea ar fi sesizat mai multe instituţii, printre care şi Comisia Europeană.
Mai precis, portughezii s-au supărat că nu au văzut niciun ban din cei 71 de milioane lei primiţi de Romstrade pentru amenajarea şantierului şi au reclamat compania.
Amintim că CNADNR a reziliat în această lună două contracte cu Romsatrade: unul pentru tronsonul de autostradă Arad-Nădlac şi altul pentru DN6.
Premierul Victor Ponta declara, recent, că proiectul autostrăzii Arad-Nădlac a fost licitat în condiţii considerate de Comisia Europeană ca fiind greşite. Cert este că oficialii europeni au sesizat autorităţile române asupra suspiciunilor de fraudă pe care le aveau, dându-le termen până în iulie să ia măsuri. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, Nelu Iordache şi-a văzut de tărăgănarea lucrărilor, iar Guvernul s-a ocupat de criza politică din vară.
Construirea autostrăzii Nădlac-Arad, de 39 km, a fost împărţită în două loturi: primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea, companiei germane Alpine Bau, pentru 124,45 milioane euro.
Lucrările la tronsonul autostrăzii Nădlac-Arad, mai mult pe loc
Fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, a constatat în martie, la faţa locului, că, spre deosebire de al doilea lot, unde lucrările erau doar uşor întârziate (executate 14% în loc de 15%), primul lot mai mult stătea pe loc, atitudinea de neseriozitate din partea Romstrade fiind justificată de reprezentanţii firmei Romstrade prin iarna grea.
Concret, pe tronsonul I, constructorul afirma că lucrările sunt executate 7%, faţă de programul de 10%, însa ministrul Transporturilor a văzut altceva. “Dacă mă uit cum s-a lucrat la lotul acesta, cred că nici in 2014 nu terminaţi. E impropriu spus «cum s-a lucrat», pentru că nu s-a lucrat. (…) Vreau să mă ascultaţi foarte atent: această autostradă poate fi terminată la nivel de asfalt în acest an”, i-a spus ministrul directorului executiv al Romstrade, Radu Munteanu.
Nazare i-a cerut acestuia să dubleze capacităţile tehnice şi personalul, pentru a se putea lucra în două sau trei schimburi.
“Considerăm că drumul va fi finalizat la sfârşitul lunii noiembrie, iar anul viitor facem lucrările anexe, parcările, parapeţii, pasajele, astfel ca un sens de autostrada să poată fi utilizat”, a spus reprezentantul Romstrade.
Ancheta DNA poate ajunge la politicieni
Iată însă că a venit sfârşitul lui noiembrie şi lucrările sunt la nivel de 20%, deşi în aprilie 2013 ar trebui predate „la cheie”.
Cum finanţarea este asigurată din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene, era de aşteptat ca banii să fie controlaţi nu româneşte, ci exact cum trebuie.
Iar posibila deturnare de fonduri, investigată acum de procurorii anticorupţie, ar putea scoate la lumină lucruri mult mai grave, cum ar fi implicarea unor oameni politici în afacere, aşa cum s-a tot arătat în mass-media.
Banii negri, mai greu de produs
Cert este că denunţurile din ultima vreme din partea unor oameni de afaceri faţă de baronii locali şi deputaţi (Alin Trăşculescu (PDL), Ion Stan (PSD), primarul din Năvodari etc.) arată că finanţatorii politici, în general constructori, care primeau până acum contracte contra banilor şi a unor importante bunuri materiale asigurate în perioada alegerilor – fie ele parlamentare, prezidenţiale, locale sau europarlamentare – sunt disperaţi de criza economică.
Iar politicienii dovedesc că nu mai au simţul realităţii, ei cerându-le în continuare oamenilor de afaceri să cotizeze cu bani negri, pe care aceştia nu mai au cum să-i producă. Astfel, traiul din guvernările anterioare, când constructorii îşi mutau cotizaţiile la cine venea la putere, s-a cam sfârşit.
Mărirea şi decăderea unui constructor
Romstrade a fost înfiinţată în anul 1994, iar în 2009 a ajuns cel mai mare constructor local, cu un profit de peste 31 milioane de euro şi o cifră de afaceri de 268 milioane de euro.
După acest apogeu, a urmat coborârea: Romstrade a înregistrat în 2010 un profit de numai 5,2 milioane euro şi o cifra de afaceri de 134 milioane de euro.
În 2011, profitul a fost de doar 2,6 milioane de euro, potrivit Forbes Romania. Compania avea anul trecut 1.623 de salariaţi, potrivit datelor depuse la Ministerul Finanţelor.
Nelu Iordache a figurat în ediţia 2011 a Topului Forbes 500 Miliardari pe locul 28, cu o avere de 150 milioane de euro.
Magda SEVERIN