Perspective ale productivității

Madi-RadulescuOrice antreprenor, orice manager își dorește, de la echipa lui, productivitate. Și, la acest moment, am putea spune că marea majoritate a companiilor a înțeles ce trebuie să măsoare și și-a definit indicatorii de productivitate care s-o ajute sa prospere sau măcar să-și mențină afacerea pe linia de plutire.

Definiția clasică a productivității (dexonline.ro) este: „PRODUCTIVITÁTE s. f. – Capacitatea sau însușirea de a fi productiv; capacitatea de a produce (mult); randament. ◊ Productivitatea muncii = eficiență a muncii, exprimată prin raportul dintre cantitatea de produse realizată și volumul de muncă consumat.” Vă propun să-i dăm o notă mai personală acestei definiții și să ne gândim cum putem menține productivitatea pe termen lung.

Cele patru perspective

  1. Cât producem un rezultat?
  2. La ce calitate producem un rezultat?
  3. În cât timp producem un rezultat?
  4. Cu ce efort producem acest rezultat?

Răspunsul la întrebarea „Cât?” depinde foarte mult de viziunea și de ambiția celui care setează obiectivele. În afara oricăror factori externi care ne-ar influența volumul de activitate, una dintre marile provocări ale afacerilor, în ziua de astăzi, este să accepte că nu pot crește progresiv, an de an, cu 20-30 %. Orice afacere, pentru a se menține productivă, sănătos, are nevoie de paliere, de etape de consolidare, de etape în care focusul nu este pe creștere, ci pe îmbunătățire calitativă, pe inovare, pe găsirea de soluții noi. Și atunci, în mod natural, ne uităm la productivitate din altă perspectivă, cea a calității.

Răspunsul la întrebarea: „Sunt mai productiv în cazul în care ceea ce fac este mai puțin, dar mai bun?” depinde foarte mult de etapa de viață în care se afla firma ta, de schimbările în piața în care acționezi, de direcția în care se mișcă concurența ta și, desigur, de standardele tale personale. V-aș propune să vă mutați atenția de la noțiunea clasică de calitate, la cea de valoarea adăugată. Ce anume aduc în plus prin serviciile mele, sau în ce fel este mai bun, cum ușurează viața produsul meu și de ce și-ar dori clienții mei să-mi prefere compania în fața concurenței? Pentru că felul în care voi canaliza resursele, pentru a realiza ceva ce se diferențiază și este perceput drept calitativ, va asigura o mult mai mare productivitate decât eforturile de a produce mult și nediferențiat.

foto crestere

Timpul rămâne, din păcate, o resursă nemultiplicabilă. Vom continua să resimțim presiunea timpului, fiind unitatea de măsură pe care o înțelegem cu toții. Tehnologia ne sprijină, astăzi, în a fi mai rapizi, în a automatiza; standardizarea unor procese, sau simplul fapt că, în telefonul nostru cel inteligent, avem toate informațiile care ne permit să ne conducem afacerea de la distanță, creează o aparentă creștere de productivitate, dar generează, în același timp, un haos teribil în mintea noastră și cere cu totul alte abilități de mangement al timpului față de acum câțiva ani. Practic, indiferent ce-am face pentru a ne administra timpul mai bine și a deveni mai productivi, ne întoarcem la primele două perspective și la alegerile manageriale: cât putem face în timpul pe care-l avem la dispoziție și, mai ales, la ce calitate și valoare adăugată alegem să facem aceste lucruri.

Și ajungem, astfel, la cea de-a patra perspectiva productivității: efortul. Aici, lucrurile se complică puțin, deoarece efortul este perceput atât în plan personal, dar și la nivel organizațional. Măsurătorile, oricât de bine puse la punct, nu elimină componenta subiectiva a percepției celor care trebuie să fie productivi. Deja, definiția de dicționar a productivității își pierde din valoare, pentru că dacă întreb oamenii ce înseamnă pentru ei să fie productivi vor include în răspunsurile lor aspecte legate de lipsa stresului, de a face lucrurile cele mai importante, de a lucra în anumite intervale ale zilei, în mod flexibil, de a elimina din relațiile de muncă tensiunile și conflictele care le mănâncă din energie, de a putea avea o viață echilibrată între munca lor și familiile lor.

Câteva întrebări

Ținând cont de toate cele de mai sus, vă propun un scurt set de întrebări, care să vă poată sprijini în creionarea unui tablou mai coerent a ceea ce ar putea însemna productivitatea într-o afacerea ca a dumneavoastră, acum și în următorii câțiva ani. Evident, setul de întrebări nu este exhaustiv, reprezintă, mai degrabă, un ghid și o invitație la a rafina noțiunea de productivitate, în așa fel încât să aveți succesul pe care îl doriți.

  1. Ce indicator financiar reflectă cel mai bine pentru mine noțiunea de productivitate? Cifra de afaceri, profitul, capacitatea de a nu rămâne fără numerar, gradul meu de îndatorare, viteza cu care recuperez investițiile?
  2. Ce-și doresc cel mai mult clienții de la afacerea mea, în așa fel încât, prin parteneriatele pe care le închei cu ei, indicatorii financiari de mai sus să poată fi îndepliniți? Ce calitate apreciază cel mai mult clienții mei în ceea ce fac? Pentru ce ar fi dispuși să plătească chiar mai mult dacă le pot da, cu adevărat, valoarea adăugată? Ce este mai important pentru clienții mei: timpul în care servesc? Calitatea? Faptul că numai eu, în compania mea, le pot da acel tip de produs sau serviciu? Flexibilitate?
  3. Cum pot pune în practică cerințele de mai sus? Care dintre procesele mele trebuie să fie flexibil? Ce pot standardiza? Ce pot simplifica? Ce pot elimina din operațiunile curente? Ce pot externaliza din operațiunile curente?
  4. Ce trebuie să știe angajații mei, pentru a răspunde întrebărilor de mai sus? Ce abilități ar trebui să aibă angajații mei pentru a face față cerințelor de mai sus? Ce ar trebui să dorească angajații mei, pentru a susține efortul schimbărilor ce vin din răspunsul la întrebările de mai sus?

În concluzie…

Productivitatea este doar un rezultat. Productivitatea de dragul acesteia, fără a înțelege toate perspectivele și mecanismele care stau în spate, poate conduce la percepția că efortul este mult prea mare și că miza nu este atât de importantă. Într-o lume în care clienții noștri au atât de multe posibilități de alegere, atât de multe surse de informare, o capacitate atât de ridicată de a-și schimba deciziile în timp rapid, productivitatea capătă valențe mai complexe, care nu mai au legătură doar cu timpul și cu volumul muncii noastre ce au, mai degrabă, legătură cu înțelegerea felului în care oamenii se simt productivi și doresc să-și asume o productivitate mai ridicată.

De aceea, indiferent de domeniul de activitate, este momentul să ne întrebăm foarte serios ce fel de climat, ce fel de mecanisme trebuie să asigurăm în companiile noastre, în așa fel încât, în același interval de timp, oamenii să dorească să depună nu neapărat un efort mai mare, ci să găsească acele căi care să ne ducă la rezultat mai repede, mai bine, pe termen mai lung. Este vorba de echilibru, de motivare și de parteneriat real cu cei cu care lucrăm. Este vorba despre educarea acestora, în sensul muncii productive, și nu numai de impunerea unor norme. Este vorba de a ne asuma rolul de educator al managerului și de a fi lideri ai propriilor noastre afaceri.

Madi RĂDULESCU, MBA, ACC

Managing Partner MMM Consulting

madi.radulescu@mmmconsulting.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.