Inaugurarea de către autorităţile române şi bulgare a Podului Calafat-Vidin – ce se va numi New Europe Bridge (Podul Noua Europă) – nu a însemnat însă şi deschiderea circulaţiei, vineri după-amiază, pentru omul de rând. Relu Fenechiu, ministrul român al Transporturilor, a anunţat că traficul rutier va fi posibil începând de sâmbătă dimineaţă. Totodată, există posibilitatea ca trecerea să fie liberă, fără taxe, până la 1 iulie. Dar aceasta nu pentru că autorităţile ar face-o din mărinimie, ci din cauză că firma româno-bulgară care administrează podul a fost înfiinţată abia acum o săptămână şi nu are angajaţi.
“Circulaţia pe pod se poate deschide şi astăzi. Noi suntem pregătiţi pentru a începe taxarea de astăzi. Într-adevăr, s-a convenit cu partea bulgară posibilitatea de a fi liberă trecerea până la 1 iulie. Vom discuta amănunte puţin mai târziu”, a spus Relu Fenechiu, vineri, la inaugurarea podului.
Din veniturile obţinute din taxe, statul român va primi 17%, iar Bulgaria 83%, proporţional cu investiţia realizată de fiecare ţară în parte. Construcţia a costat, în final, 282 milioane de euro (faţă de 225 milioane, iniţial), din care 160 milioane euro reprezintă fonduri de coeziune iar contribuţia României, cu tot cu fonduri europene, a fost de 70,6 milioane de euro.
Ministrul Fenechiu a recunoscut că mai are datorii către constructorul român al podului, dar susţine că sunt mici.
Întrebat despre traficul rutier care se va înregistra pe pod, ministrul Transporturilor a evitat să dea “pronosticuri”. “După o anumită perioadă vom putea face nişte calcule şi vom putea spune, care este traficul. În momentul în care s-a decis înfiinţarea acestui pod cu siguranţa s-au făcut nişte calculele de trafic, dar au trecut 12 ani de atunci”, a argumentat Fenechiu.
El a opinat că traficul se va împărţi între podurile Calafat-Vidin şi Giurgiu-Ruse, dar “ar fi logic ca pe podul de la Giurgiu circulaţia să fie mai redusă”.
Cât despre trenurile care vor circula pe noul pod, încă nu se ştie care vor fi, deoarece “astăzi, în Europa, garniturile pot circula liber”. “Nu am discutat deocamdată despre trasee ale companiilor româneşti sau bulgare, dar cu siguranţă că, în perioadă următoare, vom avea astfel de trasee”, a precizat ministrul.
Podul dintre Calafat şi Vidin, cofinanţat din Fondul de Coeziune al UE, este parte a Coridorului Paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de oraşul Istanbul din Turcia.
Podul are o lungime de 1,8 km, două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti.
Taxa de traversare va fi între 6 şi 37 de euro.
Magda SEVERIN