Podul Calafat-Vidin va fi inaugurat oficial pe 9 mai, de Ziua Europei, potrivit premierului bulgar, Boiko Borisov, care a anunţat că la ceremonie vor veni preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, şi comisarul UE pentru Politici regionale, Johannes Hahn. Desigur, nu vor lipsi Relu Fenechiu şi premierul român Victor Ponta. Poate şi Ovidiu Silaghi. Dacă nu va fi inaugurat nici acum, ar fi a cincea amânare.
Boiko Borisov a inspectat miercuri podul Vidin – Calafat împreună cu ministrul bulgar al Transporturilor, Ivailo Moskovski, potrivit site-ul Novinite.com.
Moskovski a declarat că lucrările urmează să fie finalizate în aprilie, iar podul va putea fi dat în folosinţă în mai.
Intrastructura rutieră care face legătura cu podul a fost deja construită, mai întâi în România, apoi şi în partea Bulgară.
Anul trecut în 24 octombrie, premierul român Victor Ponta estima că podul va fi gata “undeva în martie-aprilie 2013”. La fel ca fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, prim-ministrul susţine că lucrările ce revin părţii române sunt finalizate 95%, încă din luna septembrie 2011, dar “s-a impus suspendarea lor din cauza prelungirii termenului de execuţie pentru proiectul bulgar, neexistând posibilitatea de alimentare cu energie electrică a liniei catenare şi implicit a efectuării probelor aferente căii ferate”.
Bulgarii, ca românii
Astfel, termenul de finalizare acceptat şi de Comisia Europeană a fost septembrie 2011 pentru partea română, iar pentru partea bulgară-inţial septembrie 2010 şi prelungit mai întâi în februarie 2012, apoi până în noiembrie 2012.
De asemenea, “întârzierile părţii bulgare au dus la o creştere a valorii proiectului părţii române cu peste 5 milioane euro (aferente lucrărilor de conservare, organizare de şantier, paza, precum şi pentru prelungirea serviciilor de consultanţa), pe care partea română trebuie să le suporte din bugetul de stat”, mai susţine premierul român.
Lucrările de construcţie au început în urmă cu 5 ani şi 4 luni şi se vor termina fix după 6 ani.
2 km şi 226 milioane de euro
Podul de 2 km peste Dunăre este parte a Coridorului Paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de Istanbul (Turcia).
Costurile totale ale proiectului totalizează 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridică la 60,7 milioane de euro. Proiectul beneficiază de împrumuturi şi finanţări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
După 6 ani de la începerea lucrărilor, podul “va muta mare parte a traficului de tranzit dinspre Est spre Vest de pe DN 7 pe E 80”, potrivit secretarului general al UNTRR, Radu Dinescu.
Conform estimărilor, peste 100.000 de vehicule îl vor traversa anual.
Magda SEVERIN