Podul Calafat-Vidin, inaugurat la ora 16.30

Podului Calafat-Vidin va fi inaugurat vineri, între orele 16.30- 17.30, în prezenţa prim-ministrului român Victor Ponta, a omologului său bulgar, Plamen Oreşarski, a comisarul european pentru politică regională, Johannes Hahn. La ceremonie sunt aşteptaţi şi preşedintele Bulgariei, Rosen Plevneliev, demnitari bulgari şi români, între care ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu. De asemenea, este invitat şi guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, care a semnat în martie 2000, în calitate de prim-ministru, acordul româno-bulgar privind construirea podului mixt. 

Podul are o lungime de 1,8 km, două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti. Este construit într-o zonă în care Dunărea are aproximativ 1.300 de metri lăţime.

Costurile construcţiei erau estimate iniţial la circa 225 de milioane de euro, dar având în vedere că lucrarea este finalizată cu aproape 2 ani întârziere (faţă de septembrie 2011), au crescut la 282 milioane euro, din care 160 fonduri UE.

Valoarea totală a investiţiei pentru partea română, asigurată din fonduri de coeziune şi de la bugetul de stat, este de 70,6 mil euro, din care 66,9 mil euro pentru execuţia lucrărilor.

Partea bulgară a realizat podul feroviar şi rutier cu 4 benzi, un terminal feroviar nou pentru mărfuri, 7 km de cale ferată nouă şi 4 noduri rutiere noi. România a construit pentru infrastructura de acces pe pod 5 km de cale ferată şi o staţie terminală pentru controlul comun al traficului şi taxare.

Acum, vor trebui grăbite lucrările la centura de sud a Craiovei şi la drumul Calafat-Craiova, pentru preluarea traficului. Autorităţile române ar fi putut realiza aceste investiţii simultan cu podul, însă nici Guvernul Tăriceanu, nici Guvernul Boc şi nici Guvernul Ponta nu s-au îngrijit de acest lucru.

UPDATE: Premierul Victor Ponta a anunţat, la inaugurare, că cei 84 de km de la Calafat la Craiova vor fi gata abia peste 2 ani. El a arătat că, pentru reabilitare, DN56 Craiova-Calafat a fost împărţit în două tronsoane, respectiv Craiova-Galicea Mare şi Galicea Mare-Calafat, pentru care lucrează firmele Delta ACM şi, respectiv, Mochlos SA. “Reziliem contractul dacă lucrările întârzie”, a ameninţat Ponta.

Inaugurarea a cuprins şi un nou punct de trecere a frontierei între Bulgaria şi România, la Vidin-Calafat. Punctul este rutier, feroviar de marfă şi de călători şi fluvial. Echipe mixte de poliţişti de frontieră bulgari şi români vor efectua controlul călătorilor şi mărfurilor pe teritoriul românesc în cazul traficului rutier şi pe cel bulgăresc în cazul traficului feroviar.

CE: Podul Europa Nouă

Cofinanţat din Fondul de Coeziune al UE, podul dintre Calafat şi Vidin este parte a coridorului Paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de oraşul Istanbul din Turcia.

“Podul Noua Europă este o parte esenţială a priorităţilor UE privind coridoarele de transport rutier şi feroviar, estimându-se că va reduce radical timpul de călătorie pentru pasageri şi mărfuri între Europa de Sud-Est, Turcia şi Europa Centrală”, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.

Prin deschiderea circulaţiei pe podul Calafat – Vidin se va asigura fluidizarea traficului pe DN 7 (Valea Oltului) şi DN 6 (Arad – Turnu Severin – Calafat), precizează şi un comunicat al Ministerului Transporturilor.

“Podul mixt (rutier-feroviar) dintre Calafat şi Vidin, al doilea pod peste Dunăre, va facilita transportul combinat auto şi feroviar pe aripa sudică a Coridorului IV paneuropean, care se întinde de la Dresda, în Germania, până la Istanbul, în Turcia, precum şi interconectarea mai rapidă a axelor de transport din sud-estul Europei la marile coridoare de transport europene. Pe plan regional se asigură conectarea părţii de sud-vest a României cu nord-vestul Bulgariei, state membre ale Uniunii Europene, printr-o legătură modernă și rapidă”, se adaugă în documentul remis redacţiei.

Taxa de traversare apodului este între 6 la 37 euro, în funcţie de greutatea vehiculului rutier. Sunt scutiţi pietonii şi bicicliştii, precum şi ambulanţele şi vehiculele folosite de poliţie şi pompieri.

Vestea proastă este că Bulgaria a impus de astăzi, pe teritoriul ei, restricţii pentru camioanele de peste 12 tone, până la 30 septembrie, în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.